Toralfen Skrevet Februar 22, 2010 Share Skrevet Februar 22, 2010 hei! var ute å kjørte med bilen i dag da (e36 320) da temperatur måleren begynte å stige mer enn normalt, men inni bilen blåste det kaldt, så stoppet bilen å titta under panseret å der så jeg att det spruta vann ut under ekspansjons tanken:/ så kjente litt på slangene som går ut fra radiatoren å de var ganske så stein harde så måtte åpne lokket på ekspansjons tanken forsiktig for å "lette på trykket" å da forstod jeg egentlig ganske med en gang at dette må være topp pakningen som har kvelda. så det var jo kjempe fint... så driver å titter litt på koed etter hva som skal til av deler for å få fikset mitt lille problem, å fant fram: www11188 Toppakning, M50/M52, 2,0 (Ø80mm) 50234. www7445 Topbolte, sæt, M50 + M52. riktig for min 1994 m50 (enkel vanos?) dette her? er det eventuelt andre deler som er greit å bytte nå som man skal bytte topppakning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 22, 2010 Share Skrevet Februar 22, 2010 Du har ikke bare vannpumpe havari da? Om motor koker, så er det ikke rart O-ringen i bunn av ekspansjonstank ryker. Den tåler ingenting Forresten. Aldri åpne lokket når motoren koker/er driftsvarm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bushnell Skrevet Februar 22, 2010 Share Skrevet Februar 22, 2010 er nok ikke sikkert det er toppakning som er gåen nei.. var det olje i kjølevæska eller omvent da? ofte kvitt skum på oljepåfyllingslokket hvis kjølevæska har gått i oljen.. tror heller det er noe med kjølinga som har feila, luft i systemet, dårlig termostat eller lignende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toralfen Skrevet Februar 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2010 nei var verken vann i olja eller omvendt. var en som mente at topppakningen sannsynlig vis hadde kuka seg ett sted sånn att den blåser eksos inn i ekspansjons tanken. men kan nevne att jeg hørte noen svake skrike lyder (fra en reim?) rett før det skjedde. veit ikke om det har noe å si men nevner det ihvertfall. noen greit måte jeg kan finne ut om det er noen anna som gjorde at dette skjedde? Takker for alle svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardrocxsludge Skrevet Februar 23, 2010 Share Skrevet Februar 23, 2010 nei var verken vann i olja eller omvendt. var en som mente at topppakningen sannsynlig vis hadde kuka seg ett sted sånn att den blåser eksos inn i ekspansjons tanken. men kan nevne att jeg hørte noen svake skrike lyder (fra en reim?) rett før det skjedde. veit ikke om det har noe å si men nevner det ihvertfall. noen greit måte jeg kan finne ut om det er noen anna som gjorde at dette skjedde? Takker for alle svar:) kan være lageret i vannpumpa som har skjært seg da, for da vil det ule i reima når lageret skjærer seg og reimhjulet står bom stille . prøv å finn en skralle og bare slakk strammefunksjonen på reima også prøver du å rulle på vannpumpa da finner du ut lageret har skjært seg . du vet jo enten så står lageret bom, ellers kan det komme stygge raslelyder, du vet sikkert hva som tyder på gåene lager : - ) . ville satsa på vannpumpa før jeg satsa på toppakningen Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toralfen Skrevet Februar 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2010 da skal jeg prøve på det:) men hvis den har gått, kan det føre til at det blir kjempe trykk å slangene til vass systemet da? trodde den bare ville slutte å sirkulere hvis den havarerte, ikke skape stort trykk på noen måte:/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardrocxsludge Skrevet Februar 23, 2010 Share Skrevet Februar 23, 2010 da skal jeg prøve på det:) men hvis den har gått, kan det føre til at det blir kjempe trykk å slangene til vass systemet da? trodde den bare ville slutte å sirkulere hvis den havarerte, ikke skape stort trykk på noen måte:/ Altså vannpumpen lagerjo trykk for å få det til å sirkulere ! men du kan jo tenke deg hvis den har røket da ! også blir motoren så varm som du beskriver, så tiner jo vannet som er innenfor i motoren men ikke det som er fra motor og ut til radiator, men varmen i motoren skaper jo trykk . tenk deg at det vannet i motoren blir over 90 grader men får ikke levering av noe nytt vann siden vannpumpen ikke får det til å sirkulere, da skaper den varmen motoren har nådd ganske kraftig trykk . vet ikke om du er sikker på hvor vannpumpen sitter jeg ? men den sitter ganske likt i høyde med toppakningen så kan lett sees feil , og hvis det ikke er tegn til gul/hvitt skum på peilepinne eller oljelokk , eller omvendt, olje i vannet er det nok ikke toppakningen . om oljhepåfyllingslokket har hvitt skumbelegg kan det være tegn på gåen toppakning, men husk også at det er kaldt ute om dagen å når motoren blir varm så skaper det kondens som da går oppover og kan lage skumbelegg på lokket det også, så jeg ville prøvd å kikke på peilepinne, der pleier belegget å legge seg litt oppover pinnen om det er noe yms der . Lykke til Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bushnell Skrevet Februar 23, 2010 Share Skrevet Februar 23, 2010 kan jo også være så enkelt som att reima slurer, det er jo ikke bare bare å være gummireim i mange minusgrader heller. Og ja det er ganske stort trykk på vannet serdu når det blir litt varme.. 1,5 bar er ikke uvanlig.. så sjekk om pumpa går greit rundt, gjør den det bytt til ny reim, luft systemet skikkelig og prøv da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gatebil76 Skrevet Februar 23, 2010 Share Skrevet Februar 23, 2010 jeg har en m50 motor som har ny vannpumpe.thermostat.slurekobling.topp pakning. Har selv ganske høyt trykk i slangene på driftsvarm motor.. trodde selv noe var galt men med daglig bruk og ingen problemer med det så tror jeg det skal være sånn med lukkete radiator systemet på disse bilene.. bytt o ringen og tut å kjør.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toralfen Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 24, 2010 nå fungerer alt som det skal. trengte bare å lufte litt så gikk det som en drøm:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå