Gå til innhold

E36 - Kan man bytte ut 318is med 318i eller 316i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har en 318is som motoren nettopp har gått i stykker på. Vi prøver å få tak i en byttemotor, men 318is ser ut til å være vanskelig å oppdrive.

Hvordan er det med å bytte til en annen type, som f.eks. 318i eller 316i?

Er det ting som ikke passer sammen, slik at det kan bli ekstra kostbart å få dette til, eller går det rett på plass med all elektronikk og alt?

Vi har hverken utstyr eller sted til å gjøre dette selv, så hver time på verksted teller her...

Skrevet

Blir nok litt mere styr å bytte til annen type motor ja. Søk under deler selges her på forumet. Ligger flere IS motorer til salgs her for en rimelig penge :)

Skrevet
Blir nok litt mere styr å bytte til annen type motor ja. Søk under deler selges her på forumet. Ligger flere IS motorer til salgs her for en rimelig penge :)

Mye styr?

Får du motor komplett med elnett, hjerne, dynamo/servo etc så er det bare å sette den rett i egentlig.

Kan bruke girkassa du har fra før. (også mulig dynamo/servo.., litt avhengig av om det er m40 el m43)

Men ville ikke gjort dette om jeg var deg.., 318is funker betydlig mye bedre enn en 316/318. 140hk vs 100-115.

Ser du litt rundt på forumet her, eller legger ut en post under ønskes kjøpt, så er jeg rimelig sikker på at du finner deg en IS motor ... ;)

Hva er galt med motoren?

Og hvor i landet holder du til?

Velkommen til forumet forresten :)

Skrevet

Må ikke IS ha annen bensinpumpe da? Så må vel elnett byttes? Det blir jo mere styr enn hvis han setter i en makan motor som han har fra før uansett.

Skrevet
Må ikke IS ha annen bensinpumpe da? Så må vel elnett byttes? Det blir jo mere styr enn hvis han setter i en makan motor som han har fra før uansett.

Elnettet/ledningsnettet skal være likt på begge bilene. Men, det er da ikke vanskelig å oppdrive en IS motor? :?

Skrevet

Får du motor komplett med elnett, hjerne, dynamo/servo etc så er det bare å sette den rett i egentlig.

Kan bruke girkassa du har fra før. (også mulig dynamo/servo.., litt avhengig av om det er m40 el m43)

Hva er forskjellen på disse motorene - og hvordan finner man ut hvilken som står i bilen?

Men ville ikke gjort dette om jeg var deg.., 318is funker betydlig mye bedre enn en 316/318. 140hk vs 100-115.

Ser du litt rundt på forumet her, eller legger ut en post under ønskes kjøpt, så er jeg rimelig sikker på at du finner deg en IS motor ... ;)

Jo jeg fant vel en fersk nå ihvertfall. De andre var fra flere år tilbake, så det er vel litt seint å komme 3+ år etterpå?

Hva er galt med motoren?

I flg verkstedet har den kjørt tom for olje. Iflg sønnen min rant det ut masse olje på bakken og det begynte å komme rare/stygge lyder fra motoren, men verkstedet har fylt på 4L olje uten å se at det renner ut igjen. Jeg har ikke sett på bilen selv nå i det hele tatt. Den ble frakta til verkstedet med Falck. Verkstedet mener ulydene kommer fra litt høyt oppe på motoren, men hvis den er tørrkjørt er det sannsynligvis mye nedigjennom som også må skiftes.

Første og siste gang jeg skiftet motor selv var i 71, på en Triumph Herald -61 1200. Det var litt enklere på den tiden, uten all elektronikken osv. Ikke noe ledningsnett og hjerne å forholde seg til da på motoren. Det var vel bare oljetrykksmåler, temp og pluggledninger av elektrisk :)

Kristiansand

Velkommen til forumet forresten :)

Takk :)

Jeg visste nok at det var mye hjelp å få her ja :)

Verkstedet leter også etter en brukt 318IS, men de fant ingen så langt.

Skrevet

Helt sikker på at du finner en IS motor her på forumet !

ser biler stadig vekk som skal ribbes å da går motoren fort for 3000-4000 kroner i god stand :) .

Etter hva jeg har erfart så skal alle motorer som er levert i e36 passe i e36 ! dvs hvis du kjører en 316 så kan du fint sette i en m3 motor så lenge du har alle delene som kreves for at motore skal gå !

Hvilken årsmodell er denne bilen ? jeg har nettopp hjulpet en kompis MYE med motorbytte i sin bil, det er en 92 modell altså uten startsperre ! det ble byttet fra en 318 i som har gått 290 000 til en 318 i som har gått 150 000 . altså samme motoren . så vidt jeg vet så kom startsperre i 96 å da er det litt mer å tenke på angående chip i nøkkel, ewsboks ( startsperreboks ) . men kan si som så at motoren var kun å ta ut, hente den nye, sette inn, koble opp ledninger, også vri på nøkkelen å den gikk som en klokke !

Så om det er en IS kan du fint sette i 318 eller 316 så lenge du har elnettet som sitter på motoren, dynamo, luftmengdemåler OL ( alt som kreves for en startklar motor) .

Men ville anbefalt på det sterkeste å legge ut en tråd på ØNSKES KJØPT på forumet å si at du er interessert i en 318IS som stammer fra rundt årsmodellen på bilen ;) . eller så kan du bla litt i deler til salgs, der er det også en god del ISer .

Motorbytte i disse bilene er ingen avansert sak, driver med 2,8 liter rekkesekser, noe trangt, men enkelt å greit satt sammen så om du har skrudd litt fra før i tiden så skjønner du hvordan det henger sammen :) .

Håper dette var et utfyllende svar!

Lykke til ;)

Mvh Joakim

Skrevet

Hva er forskjellen på disse motorene - og hvordan finner man ut hvilken som står i bilen?

M40 er den eldste.., skille i 93 en gang. Denne har registerreim, og har reimskifte intervall på kun 40tusen km. Starter ofte å tikke.., feil konstruksjon som gir dårlig smøring i toppen...

Denne har 2 reimer.., egen til servo, og annen for motor/vannpumpe/dynamo..

M43 kom en gang i 93. Denne har registerkjede. (som ikke trenges å byttes med mindre det lager lyder eller er slitt)

Denne har én multireim for servo, dynamo, vannpumpe, motor etc

Så er forskjeller på pumpen/dynamo mtp reimhjul/fester o.l

Kristiansand

Er et stykke herfra da (Østfold). Da finnes det nok mange her på forumet e.l. som bor nærmere som sikkert også kan påta seg et motorbytte til en rimelig sum :) Ellers kunne jeg nok fått til noe her.. ;)

Bare så det er sagt også.., har du skrudd noe fra før, eller har instilling/tolmodighet til å holde på litt, så får man fort til ganske mye selv.

Et motorbytte i en e36 er egentlig ikke noe stort problem med litt verktøy.

Niks.., akkurat samme bensinpumpe.

Motorledningsnett er greit å ha til riktig motor.

Altså.., kjøper man ny motor så, så kjøper man en med elnett hjerne etc.

Men skal man ha en helt lik motor som den man har, kan man fint bruke eksisterende motorledningsnett og hjerne med mer.

I e36 og mange andre bmw'er er det ganske enkelt mtp motorbytte.

Man skrur enkelt og greit ut kontakta som forbinder motor-ledningsnettet med bil-ledningsnettet.

Så kan man sette inn alt fra 316-m3 i samme kontakta så lenge dette stammer fra e36 (har e36 el nett).

Skrevet

M40 er den eldste.., skille i 93 en gang. Denne har registerreim, og har reimskifte intervall på kun 40tusen km. Starter ofte å tikke.., feil konstruksjon som gir dårlig smøring i toppen...

M43 kom en gang i 93. Denne har registerkjede. (som ikke trenges å byttes med mindre det lager lyder eller er slitt)

Hm. Kan man se forskjellen enkelt utenpå? Er f.eks denne fra 93 en M40? viewtopic.php?f=14&t=144873&start=0

Er et stykke herfra da (Østfold). Da finnes det nok mange her på forumet e.l. som bor nærmere som sikkert også kan påta seg et motorbytte til en rimelig sum :) Ellers kunne jeg nok fått til noe her.. ;)

Bare så det er sagt også.., har du skrudd noe fra før, eller har instilling/tolmodighet til å holde på litt, så får man fort til ganske mye selv.

Det er bare så ugunstig å stå ute i snøværet akkurat nå ;-)

Tror nok det blir verksted-jobb. Har hverken tid, plass eller spesielt lyst.

Men det høres jo ut som om det skulle gå greit med en litt annen motorvariant også, så lenge den har ledninger etc intakt. Det er snakk om en 97-modell, så den har vel startsperre osv, tror jeg.

Skrevet

Hm. Kan man se forskjellen enkelt utenpå? Er f.eks denne fra 93 en M40? http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.p ... 73&start=0

Det der er en IS motor.. :)

Det er bare så ugunstig å stå ute i snøværet akkurat nå ;-)

Tror nok det blir verksted-jobb. Har hverken tid, plass eller spesielt lyst.

Men det høres jo ut som om det skulle gå greit med en litt annen motorvariant også, så lenge den har ledninger etc intakt. Det er snakk om en 97-modell, så den har vel startsperre osv, tror jeg.

Har "ny" motor startsperre så må du passe på å få med litt ting ekstra.., da blir det litt mer som må gjøres. Du må da ha med hjerne, ewsII boks og chip til nøkkel. Også må du ha mottaker/sender enhet + avleserring til å lese chip i nøkkel) og koble opp ledninger imellom dette.

Skrevet

Det der er en IS motor.. :)

Så M40 og M43 er ikke IS da, men i? Hvilke typer finnes det av IS, og hva heter/betegnes de?

Finnes det kanskje en liste noe sted hvor man kan finne ut av alle disse forskjellige motorbetegnelsene?

Hva betyr forresten VANOS?

Har "ny" motor startsperre så må du passe på å få med litt ting ekstra.., da blir det litt mer som må gjøres. Du må da ha med hjerne, ewsII boks og chip til nøkkel. Også må du ha mottaker/sender enhet + avleserring til å lese chip i nøkkel) og koble opp ledninger imellom dette.

Huff, det høres ikke akkurat ut som om det er rett fram dette her ;)

Skrevet

Så M40 og M43 er ikke IS da, men i? Hvilke typer finnes det av IS, og hva heter/betegnes de?

Finnes det kanskje en liste noe sted hvor man kan finne ut av alle disse forskjellige motorbetegnelsene?

Hva betyr forresten VANOS?

Is motoren kommer som M42 og M44 avhengig av år. M44 ble vel introdusert på E36 facelift i 97?

VANOS

(Variable Nockenwellen Steuerung) er en teknologi for variable ventiltider utviklet av BMW og Continental Teves for BMWs bilmodeller. VANOS varierer åpningstidene på motorens ventiler ved å endre kamakselens posisjon i forhold til drivverket. Denne bevegelsen varierer fra 6 grader tidlig til 6 grader forsinket åpningstid. VANOS ble først introdusert i 1992, på BMW M50TU-motoren i 5-serie.

ENKEL VANOS

VANOS er en kombinert hydraulisk og mekanisk kontrollenhet for kamakselen, styrt av bilens motorstyringssystem. VANOS-systemet er basert på en justeringsmekanisme som kan endre innsugskamakselens posisjon i forhold til veivakselen. Dobbel VANOS er i tillegg kontinuerlig justering av både innsug- og eksoskamaksler.

VANOS opererer på innsugskamakselen i forhold til motorens turtall og gassposisjon. På det lavere turtallsregisteret åpnes innsugsventilene senere, noe som forbedrer tomgangskarakteristikken. Ved moderate turtall og middels belastning åpnes innsugsventilene mye tidligere, noe som øker dreiemomentet og muliggjør resirkulering av eksosen inne i forbrenningskammeret. Ved moderate turtall og lav belastning forsinkes kamakselen, noe som reduserer bensinforbruket. Til sist vil innsugsventilene igjen forsinkes ved høye turtall, slik at full effekt kan oppnås.

VANOS forbedrer motorens utslipp dramatisk, og øker samtidig effekt og dreiemoment samt sørger for jevnere tomgang og lavere bensinforbruk.

DOBBEL VANOS

Dobbel VANOS muliggjør kontinuerlig variabel kamakseltider på både innsug- og eksossiden. Dette forbedrer ytterligere dreiemoment og utslipp fordi ventilene på både innsug- og eksosside kan justeres individuelt og kontinuerlig. På de fleste BMW-motorer med enkel VANOS vil åpningstidene på innsugssiden kun justeres ved to fastsatte turtall, mens det på dobbel-VANOS-systemet kan justeres kontinuerlig opptil omkring 40 grader på innsugssiden og 25 grader på eksossiden.

Sakset fra Wikipedia :wink:

Skrevet

M40B16/-18 og M43B16/-18 er 316i/318i. M43 står i 316i/318i fom 1994.

318IS ble levert med M42 opp til et vist årstall og ble deretter erstattet av M44.

Skrevet

Det ser ut til at det er en M44B19 vi er ute etter ja. Men det er fortsatt ikke lett å finne. Iflg Wikipedia begynte BMW med denne i 96 på E36 og Z3, og den har registerkjede :) .

Ser ut til at vi har ordnet montering rimelig (muligens gratis!) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...