Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen hadde stått i 4 dager før jeg starta opp i mårrest ved -22 grader. Kjørte ca 1 mil hvor tempnåla var stabil på midten (motor ble varm som normalt), men kom kun kald luft fra varmeapparatet. Slapp av dama på jobben og satt kursen hjemover igjen. Legger da merke til at tempnåla beveger seg videre over midten, men tenker at den "detter sikkert igjen". Vel, den gjorde ikke det, og jeg sier til meg selv "ikke h**lvette at du skal over på rødmerket", så stoppet på en utkjørsel og slo av motoren. Tempnåla var da på 3/4-dels-merket (altså, ikke nådd rødmerket).

Opp med panseret, og ser at det kommer littegrann damp ut fra lufteskruen og at det freser litt derifra. Kjente på kjøleslangene, de var ikke steinharde. Lot motor kjøle seg litt ned og prøvde å få start, men da var batteriet flatt.

Henta bilen litt senere på dagen, opp med lokket på ekspansjonstanken og ser at det ligger iskrystaller på bunnen, samt at tuppen på nivåsensor er knekt av og ligger på bunnen. Fyller på 7-8dl ren konsentrat og starter opp. Motor går som en klokke, lar bilen få litt temp. Kjører hjemover, alt normalt, og får etterhvert varmluft fra kanalene. Alt ok så langt.

Parkerer vel hjemme og tar en titt under panseret. Ser at jeg har fylt på et par dl for mye kjølevæske, men tenker ikke mere på det. Kjenner da på slangene som går inn og ut fra radiator, disse er nå steinharde, nesten så jeg bare venter på at de skal eksplodere. Lar bilen kjøle seg ned igjen. Kjører etterpå en ny tur, og i det at jeg oppnår normal driftstemp på kjølevannet skjekker jeg slangene igjen. De er da ikke like harde, men slangen fra termostat og inn på radiator er iskald, mens den andre er varm.

Hva kan være galt hær?? Jeg tenker gåen vannpumpe/defekt skovel eller termostat.

Litt lang historie da, men har hvertfall fått forklart hele hendelsen hvis det skulle være noe tvil.

Noen som har innspill??

Skrevet

Har vel vært for lite kjølevæske på slik at det har fryst til is. Da kan det vere en del ting som kan gå galt. Vannpumpe, radiator, slanger og i værste fall topp/blokk. Sett bilen inn en plass med varmegrader over natta. Skift kjølevæska dersom du ikke ser noen åpenbare skader. Be til Gud, og håp det beste....

Skrevet

jeg sliter også med bilen nå..mange havari for tiden. Bilen går varm hos meg og, det låg iskrystaller i slanger osv. hoff. håper ikke vannpumpa er gåen. slit å begynne med..

Skrevet
har du vannpumpe av stål?

Hvis du mener stål-impell, så er svaret nei. Er orginal vannpumpe som står i (plastimpell)

jeg sliter også med bilen nå..mange havari for tiden. Bilen går varm hos meg og, det låg iskrystaller i slanger osv. hoff. håper ikke vannpumpa er gåen. slit å begynne med..

Bilen går ikke lenger varm, etter at jeg etterfylte med kjølevæske-konsentrat, så oppfører motor seg som før. Normal driftstemp, blåser varm luft ut av A/C. Er bare det problemet at slangene er litt for harde (mye trykk). Ikke olje i kjølevann/kjølevann i olja

Men har jo nå lært at det å ha veldig lavt frysepunkt på kjølevæska ikke er så dumt [-X

Har jo vært under -20 grader lenge nå, men da har hadde jeg brukt bilen daglig. Dette skjedde etter at bilen hadde stått 3-4 dager i -20 grader uten å bli brukt

Skrevet

Fant antydning til gul gugge på peilepinnen og påfyllingslokket. Ikke mye, bare antydning.

Har tidligere hatt samme gugga under lokket, men det var pga småkjøring i kaldt vær.

Skrevet

Hadde akkurat det samme problemet etter at min sto stille en stund i kaldt vær.

Det var også på grunn av lite kjølevæske.

Det jeg måtte gjøre var å fylle på væske til det kom reint vann og ikke luftbobler ut av lufteskruen og deretter kjøre meg en god tur med litt gasspådrag osv. Først da fikk jeg varme i den andre slangen.

Slangene på min er i grunn også ganske harde, men har kjørt med det i flere mnder nå. Aldri hatt noe problem.

Skrevet

Har eliminert vannpumpe som årsak. Konstaterer at det er sirkulasjon i anlegget da det flommer kjølevann ut i toppen av radiator under pådrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...