oddis Skrevet Februar 27, 2010 Skrevet Februar 27, 2010 Har et lite problem på en 1,9 turbodieselmotor (Ikke BMW). Den ene av fire dyser gikk i filler (pumpedyse), og bilen gikk på 3 cyl. Ny dyse ble bestilt, og skiftet. Da gikk bilen på 4 cyl igjen, men fusket/lugget betydelig i momentregisteret 1600-2400rpm, spesielt i 4. og 5. gir under akselerasjon. Dysene ble målt, og det viste seg at den nye dysa ga altfor mye jamnført med de andre. Mekanikeren sendte bilen tilbake til eier og sa han skulle kjøre en ukes tid for å se om problemet minsket seg noe. (Nå er det verdt å nevne at motoren er en sprett ny byttemotor fra fabrikk, som var komplett med alt, eksl. pumpedysene, som ble flyttet over fra den gamle motoren (som aldri gikk på 3 cyl ved noen anledning). ) Fuskingen minsket seg faktisk endel, bortimot 40%. Bilen ble som avtalt levert inn igjen etter en uke hvor de hadde bestilt opp ny dyse på garantien og byttet den vederlagsfritt. Nå fusker den betydelig mindre, men etter å ha tatt en lang og grundig test idag viser det seg at den enda fusker merkbart i 4. og 5 gir, og jeg merker tydelig at bilen ikke har det knuffet den hadde før, vil anta det mangler rundt 15-20% motoreffekt. Mekanikeren mener det går helt fint å kjøre slik, mens jeg derimot mener det er uheldig å kjøre med så ulik tilførsel på hver sylinder + oljedryppen fra eksosen på tomgang. Det kan vel ikke være bra å kjøre slik? Forrringer det ikke også katalysatoren (som også ble byttet til ny) ? Er også nevnt at det kan være uheldig for oljebadet i sylinderen med for mye diesel. Problemet med dysene var at det var vanskelig å finne noen som var veldig like da man kjøpte en og en, det beste var å kjøpe 4 nye som var flowmatchet fra fabrikk. Men da en av disse pumpedysene koster over 5 lapper pr. stk blir det i drøyeste laget.
Waldez Skrevet Februar 28, 2010 Skrevet Februar 28, 2010 Merkelig hvordan ting er blitt. Rudolf startet den første dieselen 10/8 1897 den virket utmerket helt til slutten av 19 hundre tallet. Har vært utrulig mye tull med pumpdiesel (har dyrkjøpt erfaring selv). Da jeg gikk motormekanisk på diesel var det et krav at dysenen var så like som mulig (mulig dette er blitt forandret) men at en dyse gir betydlig mer er ikke bra. Er også merkelig at de ikke klare og matche en dyse til å passe de 3 som virker skulle ikke være noe vanskeligere enn å matche 4. KLAG
oddis Skrevet Februar 28, 2010 Forfatter Skrevet Februar 28, 2010 Ja, veldig merkelig hele greiene. Men skal man lese hva de sier om bensindyser tar fabrikken og måler hver eneste dyse, og de som er nærmest hverandre i flow blir lagt i sett. Om det er like problematisk med dieseldyser aner jeg ikke. Pumpedyser er vel også fjærbelastet, og et slags "magasin" som lader seg opp for så å spytte alt ut i en sleng i momentregisteret. Er vel ikke uten grunn commonrail modellen gjør at BMWs dieselmotorer knuffer langt oppover forbi 4000rpm. Commonrail er vel egentlig dieselens svar på den elektroniske bensininnsprøytningen. Men det må vel finnes noen dieselhoder her på forumet som har vært borti dette? Har fått kommentar på at disse dysene er vanskelig å feilsøke seg fram til, og at det i mange tilfeller er dysa før eller etter den "skyldige" dysa som faktisk er den skyldige. Vil helst slippe å bestille fire brukte dyser fra en høggerimotor i Sverige for å få harmoni i motoren... pokkers opplegg. Motoren er jo tross alt ny, med deler til bortimot 60 lapper, så å kjøre med den slik den er nå uroer foreløpig nattesøvnen min All motorlære jeg har blitt lært tilsier at det er helt feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå