Gå til innhold

1" oljeretur i bunnpanna, hvordan få 1" ut fra turbo?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Mm, men det er fortsatt laget 1" i bunnpanna, så må jo i allefall ha en slags overgang eller noe sånt

lag overgang under turbo der det er plass da.

Skrevet

dette hørtes ut som et "ikke" problem. En overgang her en en smal sak :) Bare å mekke til noe. Om du ikke får til så stikk innom på Tess så hjelper de deg helt sikkert.

Skrevet
Nei, ikke så lenge du har toppmontert turbo så du får bra fall.

mvh

Joachim

Hva tenker du her? Hvis turboen sitter under motoren så må du ha større rør/slange ettersom det renner lettere oppover da??

Mulig det er noe jeg misforstod her..

Skrevet

Hvor mange mm trenger man da, sånn ca?

Han mente vel at når turboen sitter så høyt oppe vil oljen renne raskt tilbake i bunn panna

Skrevet

om den sitter litt høyt eller mindre høyt så renner det da like fort. Om mulig så er det jo kortere å renne jo lavere turboen sitter. Ikke så mange som har turboen under bilen - sikkert noen men!

Uansett. Det der går nok helt fint. Har du 1,5 cm så er det nok bra, med mindre du har jævlig mye olje inn!

Skrevet

lavere turbo vil automatisk gi deg dårligere fall.

Henger den lavt, og med for liten retur risikerer du å ikke drenere turboen for olje, og du brenner den.

Toppmontert, gir deg jo et langt rør, med godt fall som du ikke klarer å fylle med olje

Skrevet

Hmm tyvlåner tråden litt, jeg har turbokit fra motorviagra, altså turboen vil stå lavt.. Blir det da et problem hvis jeg ikke har store nok slanger?

Jeg tenkte å ta et "T" stykke på oljekjølern for oljen som går inn på turbo. Å retur tenkte jeg å ta i bunnpanna er det dumt? Har det noe å si på størrelsen på "inn" olja?

Skrevet

så konklusjonen er at jeg ikke kan ha en adapter imellom da?

5/8" (15.7mm) ut fra turbo og 1" inn i bunnpanna.

åsså må jeg ha minimum 15mm innvendig, da får jeg altså 0.25mm vegger på adapteren da om du skjønner.

Skrevet

Inn olje må jo selvsagt ha et skikkelig trykk. Ta fra blokka eller sensoren til oljetrykk. Pass på at det ikke sitter noe restriktor inni der.. altså et lite hull så det går lite volum igjennom.

Så lenge turboen sitter OVER inntaket i bunnpanna så renner jo oljen ned uansett. Du "tar ikke retur" fra bunnpanna. Det kommer ikke noe ut der. Isåfall er det noe galt! Så lenge du legger den inn i bunnpanna over oljenivået og ikke så noen av skinkene på veiva slår olje opp i røret så går det nok helt fint.

Vanlig returrør er ut fra turbo ofte ikke mer enn 8mm, men deretter går det jo gjerne i slange ned til en stuss på bunnpanna eller blokka. Evt rør helt ned men da går det opp i dimensjon ut fra turbo. Bruk så stor dere får plass til, men alikevel litt sunn fornuft så det ikke er for stort.

Skrevet

jeg går ut ifra dette er snakk om en m20-motor.

Legger du returen i bunnpanna klarer du ikke å få den helt over oljenivået uansett.

Derfor er det veldig fint med litt lengde på slangene evnt. grovere ved turboen på undersiden.

heh, er det snakk om kulelagerturbo ville jeg absolutt hatt en restriktor...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...