Lien Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet? Ved pådrag kjennes det ut som at jeg ikke får turbotrykk (den høres fin ut), men samtidig går den greit ved høyt turtall. I tillegg kjennes det ut som at bilen småfusker ved rolig kjøring, og når jeg står i fri og gir gass "holder motoren igjen" slik at det tar lang tid å få opp turtallet. Samtidig som dette putrer det i eksosen og det kommer masse røyk (Lukter som uforbrent diesel). Er det noen som har peiling på hva dette kan være? Har prøvd å søke litt rundt men finner ikke noen konkrete ting jeg kan begynne med. Det virker nesten som at den får for mye diesel fra 2000-3500 omdreininger, for den går helt fint på tomgang. Er samtidig litt vanskelig å starte når det er kaldere enn -15 men dette er mest sannsynlig glødepluggene.
Lien Skrevet Mars 7, 2010 Forfatter Skrevet Mars 7, 2010 Har kjørt diagnose og funnet følgende feilkoder på DME/DDE enheten: 08 not defined 52 engine ventilator actuation 65 charge pressure regulation 36 charge pressure sensor Noen som har sett lignende før eller har noe formening om hva jeg skal gjøre for å bli kvitt feilen?
bmwm535i Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 du har ikke fått en lekkasje på en av dysene da ?eller at den trekker falsk luft ett sted. sjekk alle slanget fra turbo til intercooler og derfra til innsug
Zap Skrevet Mars 8, 2010 Skrevet Mars 8, 2010 Heisan, Jeg har hatt lignende problemer med min e39. Jeg skiftet ut begge trykkfølerene (ved turbo og ved egr ventil) samt en ny egr ventil. Da forsvant fuskingen og effekten og responsen ble normal igjen.
Lien Skrevet Mars 8, 2010 Forfatter Skrevet Mars 8, 2010 Jeg åpnet EGR ventilen i går og det var masse dritt inni der. Fikk vasket den men det bedret ikke problemet, selv om stempelet går noe lettere enn før. Jeg kan ikke huske å ha sett en trykkføler ved EGR ventilen (sitter den under?) men er mulig jeg som er blind. Hvor sitter denne trykkføleren på turboen da?
Lien Skrevet Mars 8, 2010 Forfatter Skrevet Mars 8, 2010 Motoren har også endret karakteristikk den siste dagen. Nå kjennes det noen ganger ut som den går dieseltom da den holder igjen et par sekund før den går som vanlig igjen. Kan det være så enkelt som dieselfilteret?
Zap Skrevet Mars 8, 2010 Skrevet Mars 8, 2010 Nr 1 på bilde er den ved turboen (denne sitter litt foran turboen) http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Touring/Europe/520d-M47/LHD/M/2002/april/browse/engine/vacum_control_engine_turbo_charger/ Nr 1 på bilde ved EGR ventilen (den sitter under egr ventilen, mener at man må av med dekslet som sitter rundt oljefilteret) http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Touring/Europe/520d-M47/LHD/M/2002/april/browse/engine/vacuum_control_agr/ Hvis du ikke har skiftet dieselfilteret på en stund, vil ikke det gjøre noen skade ihvertfall
Lien Skrevet Mars 24, 2010 Forfatter Skrevet Mars 24, 2010 Da åpner jeg opp igjen denne tråden siden jeg fortsatt ikke har funnet feilen. Jeg har null moment helt opp til nesten 3000rpm. Dette er hva som er gjort fra før: - Vasket EGR-ventil - Sjekket slanger før og etter turbo helt frem til innsug. Kjentes ut som at alle satt som de skulle. - Sjekket vakuumslanger. Alle som går til/fra VTG-ventil sitter som de skal, og gir riktig mengde vakuum. - Skiftet oljefilter. - Skiftet glødeplugger. - Matepumpen ser ut til å fungere som den skal for den pumper diesel frem til filteret som bare det (tok av slangen og satte på tenninga) - Skiftet luftmassemåler. - Sjekket turbo for slakk og at den går lett rundt. Alt virker OK! - Skiftet reguleringsventil for turbo og EGR ventil (helt like ventiler). Nå har jeg bestilt trykkføleren som sitter bak på innsuget helt inn mot torpedoveggen. Var mye dritt på denne og i følge ETK heter denne: "Fuel injection system pressure sensor" noe som kan peke mot feilkoden jeg får på diagnose: "Charge pressure sensor". Hva tror dere? I følge GS solgte de ganske mange av disse i 2009 så han trodde dette kunne være problemet. Det er i hvertfall åpenbart at motoren går i nødprogram slik du sa 540ess. Dette pga. at det ikke var noe forskjell da jeg byttet ut reguleringsventilene før turbo og før EGR ventil med en ny. Åpenbart er det signalet inn på reguleringsventilen som sier at den ikke skal slippe vakuum til turboen. Ergo nødprogram, Spørsmålet er hva som trigger dette nødprogrammet.......
thoslags Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Du får skrive korleis bilen er når trykksensoren er byttet. Mest sansynlig en sensor siden det meste annet var gått over.
kenlund87 Skrevet Mars 26, 2010 Skrevet Mars 26, 2010 Hei! Hvis du ser litt på det ene innlegget jeg har skrevet, så kanskje du får noe hjelp. Det har seg slik at jeg har AKKURAT det samme problemet. Jeg tok med bilen på verksted å sa at turboen fjuska. De på verksted sa at det enten var dieseltrykkventilen eller luftmassemåleren som måtte byttes. Stussa litt på det jeg, fordi jeg var sammen med mekanikeren den ENE dagen bilen var på verksted, og da så jeg at datan idikerte feil på turboen. Men de på verkstedet nektet på at det var turboen å ba meg kjøpe ventil og måler. Ingen ting funka, og jeg endte opp med ei verksted regning på 11000 kr inkl. deler og feilsøking. (Det var forøvrig det jæ*** drittverkstedet Mekonomen her på Levanger) Nå sist lørdag havarerte turboen min, og jeg kan låve deg at du ikke finner en brukt turbo i verken Norge eller Sverige akkurat nå. For jeg fikk i den siste fra Sverige Jeg annbefaler deg å dobbelsjekke turboen, for den er dyr om du må kjøpe en ny, og turboen kan være gåen fordi om du ikke kjenner det med fingrene dine! Når har jeg ikke fått turboen jeg bestillte enda, men er ganske sikker på at bilen min vil bli grei når jeg får satt inn ny, i tillegg til at jeg fikk renska opp innsugsmanifold og den ventilen forran. Håper virkelig at det har vært turboen min sin skyld at bilen har vært så merkelig. Du skal få høre hvordan det gikk med meg iløpet av uka
Sharif Skrevet Mars 27, 2010 Skrevet Mars 27, 2010 Jeg vil virkelig anbefale og fysisk sjekke dysene for lekkasje, det skjedde på min 330d, å motoren har virkelig ikke godt av det kommer alt for mye diesel til ukontrollert. Hør godt etter om du har tenningsbank, da er det nok en av dysene. Vil også mene at om du før tenningsbank skal motoren gå i nødmodus programmet og glødelyset i dashbordet skal lyse, slik er det på E46 vertfall.
kenlund87 Skrevet April 17, 2010 Skrevet April 17, 2010 Har du fått grei bilen du eller? Etter jeg skifta turbo`n, og renska innsuget+EGR ventilen går fremdeles bilen min som et dass på lavt turtall (dvs opp til 2000-2300 r/pm) Har skifta disse trykkventilene jeg også..
kenneth91 Skrevet August 19, 2012 Skrevet August 19, 2012 Har samme problemet på min 520d, Noen som har funnet ut hva grunnen er?
2000Touring Skrevet August 19, 2012 Skrevet August 19, 2012 Siste 320d 2000 jeg reparerte på gikk dårlig. Det var 2 grunner til det. Den ene grunnen var morkne vakumslanger fra vakumpumpe til turbo(jeg byttet seff alle). Den andre grunnen var lekkasje i intercooleren. Å bytte disse vakumslangene er fort gjort, og veldig billig. De er mest sannsynlig ikke byttet i det hele tatt, rent bortsett fra om man er ivrig på å bytte slikt når man ser etter om de er morkne. Turboen vil ikke lade nok dersom man ikke får opptrekket fra vakumet.(slik jeg har forstått og erfart det)
bulvest Skrevet Januar 24, 2013 Skrevet Januar 24, 2013 Gammel tråd, men har akkurat samme problem med min 2001 520d. Har nokon komt fram til ei løysing her? Skal rense EGR i morgen, men tviler på det hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå