Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ojj, folk er ikke redde for å gi råd uten å ha gjort det selv ser jeg...

For det første, motoren har ikke registerreim, den har kjede.

For det andre, det er ikke lurte å gjøre dette uten spesialverktøy, basta.

Kammene er trinnløst justerbare i forhold til veiva, derfor er det viktig at veiva står på nøyaktig samme plass når det monteres igjen. Veiva skal låses med syl 1 i øvre dødpunkt med en dor (spesialverktøy) i veiva. Deretter skal man montere ett spesialverktøy som låser begge kammene i riktig posisjon, dette settes på i bakkant av kammene på de firkanta profilene. Dette gjelder monteringen etter pakningsbyttet.

Har du ikke bytta noen topppakning eller stilt inn noe register før er ikke dette den første motoren du bør prøve deg fram på. Riktig som gatebil76 sier at du bør tørne motoren noen omdreininger før oppstart, men om du stiller inn registeret på kleine egne merkinger kan du risikere at det står litt skjeivt, det kan går fint å tørne motoren for hånd, men når du starter motoren og ventilløfterne fyller seg med olje kan du få akkurat det lille ekstra løftet som kan kjøre ventilene rett i stemplene. Det er worstcase scenario, men om registeret står litt feil vil du ikke få full effekt i motoren i det minste.

Om du skal gjøre det selv, skaff deg en god oppskrift å følge fra punkt til punkt, bmw forhandler kan printe ut veldig fin forklaring, men det gjøres selvsagt vanligvis ikke til privatpersoner.

Lykke til :)

Å der kom bekreftelsen på at man må låse kam å veiv. Dette har du peil på ser jeg. Ja, mange som tror mer enn de vet.

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Laster ned Bentlety manualen siden det visst var den som skal være best, og ringer rundt til noen mekaniker venner så får vi se! :)

Skrevet

Det er ikke vanskelig og bytte toppakning på denne motoren. Gjorde det selv uten noe erfaring ifjor på min. Det som gjelder er å være nøye, lese litt på forhånd så går det greit. Eneste "spesial" verktøyet du trenger er en momentnøkkel og en liten metall tapp for å låse veiven (kan være hva som helst) og verktøy for å låse kammen. Det lagde jeg selv med en plankebit, skjær ut to hakk til kammene og lag noen hull til og skru den fast i toppen, er gjenger rett bak kammen ;)

Skrevet
Det er ikke vanskelig og bytte toppakning på denne motoren. Gjorde det selv uten noe erfaring ifjor på min. Det som gjelder er å være nøye, lese litt på forhånd så går det greit. Eneste "spesial" verktøyet du trenger er en momentnøkkel og en liten metall tapp for å låse veiven (kan være hva som helst) og verktøy for å låse kammen. Det lagde jeg selv med en plankebit, skjær ut to hakk til kammene og lag noen hull til og skru den fast i toppen, er gjenger rett bak kammen ;)

har du noen link til manual jeg kan bruke til dette?

vet du hvilke av strakkboltene jeg skal ha på koed.no?

Skrevet

om den har kjede eller reim så samme framgangsmåte. seff stor fordel med kam låsebukker. gjør ikke denne jobben selv uten. men stadig diskusjoner om dette. også riktig at eksos kam har trinnløst hjul.men dette er kun for å ta opp slakk på kjeden. så med gode merker på kammer så går det nok fint. det med olje i løftere har ingen ting å si så lenge man ikke skrur av kammer og tar presset av løfterene. eller om toppen blir lagret over lengre tid. seff viktig at slakk på kjede blir på rett side ved oppstramming.ellers krise. en som ikke har gjort dette før eller ikke får hjelp underveis bør ikke gjøre dette.men forsiktig med å diskutere dette da det som regel blir diskusjoner;) en ting er sikkert en som ikke har gjort dette før skjønner straks at 10.000kr er en ok pris. Kan også nevne at kjedestrammeren er lur å bytte og slirer er viktig å kontrolere for slitasje. om kammer demonteres så er det bare å tømme løftere for olje ved å ligge de i press.men hadde nå byttet disse også hvis motor er kjørt langt. men nå er jeg ekstrem når jeg først begynner. men da er alt også ok etterpå :wink: må også si at dette er en meget enkel oppbygd motor og man trenger ikke være lassie for å forstå. prøv en audi 2.5 med 4 kammer 1 diesel pumpe og veiv som skal stemme. da må man ha verktøy ja. eller noe så enkelt som en megane 1,6. denne har nedre drev på con og uten låse verktøy så snur man på veiv ved stramming av veivdrev uansett framgangs måte uten låsing. mener å si at man må ha låse verktøy på m50 motor blir feil. men sier også at jeg gjør det ikke selv uten siden jeg har for hånd. men skulle også uten minste problem gjort det uten om jeg måtte.

Skrevet

Bor du i bergens området skal du få låne låse verktøy for kammer.veiv og kjede spenner for å ta opp slakk før kam hjulene strammes. du skal også få alle papirer fra auto data om framgangsmåte. sett av en helg og ta deg god tid så går dette veldig fint. husk også å bytte olje på motor da det ofte renner kjølevann fra toppen ned i ojekanaler ved demontering.

Skrevet
Bor du i bergens området skal du få låne låse verktøy for kammer.veiv og kjede spenner for å ta opp slakk før kam hjulene strammes. du skal også få alle papirer fra auto data om framgangsmåte. sett av en helg og ta deg god tid så går dette veldig fint. husk også å bytte olje på motor da det ofte renner kjølevann fra toppen ned i ojekanaler ved demontering.

Hvor får jeg lånt verktøyet da?

Er papirene fra auto data gratis da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...