M30Punk Skrevet Mars 12, 2010 Skrevet Mars 12, 2010 Bytta toppakning for litt siden på denne 3.4l,satte på elring +0.3mm. Ifølge Autodata skal kompresjonstrykket ligge på 10-11bar,med kompresjonsforhold på 9.3men min ligger på 13bar på alle syl,hva blir kompresjonsforholdet da? Før jeg bytta toppakningen så var kompresjontrykket på 10 jevnt på alle,rart jeg fikk 13bar komptrykk med pakning som er 0.3mm tykkere? Skjønner ikke helt dette
rakett Skrevet Mars 13, 2010 Skrevet Mars 13, 2010 komptrykk og kompresjonsforhold er to ganske forskjellige ting da. Husk å passe på at du gjorde alt likt alle gangene. Eksempel: Skrudde du ut alle pluggene og så satte inn en og en på den sylinderen du målte? Slik at starteren drar rundt motoren med samme hastighet. Hvis ikke får du en feilkilde der. Hadde du gass spjeldet helt åpent begge gangene? Slik at den sugde inn like mye luft. Stor forskjell på avlesning hvis du glemmer det. Kan være med på å lure deg det og. Antar at motoren var kald begge gangene du målte og at du brukte samme måleren.
M30Punk Skrevet Mars 13, 2010 Forfatter Skrevet Mars 13, 2010 komptrykk og kompresjonsforhold er to ganske forskjellige ting da.Husk å passe på at du gjorde alt likt alle gangene. Eksempel: Skrudde du ut alle pluggene og så satte inn en og en på den sylinderen du målte? Slik at starteren drar rundt motoren med samme hastighet. Hvis ikke får du en feilkilde der. Hadde du gass spjeldet helt åpent begge gangene? Slik at den sugde inn like mye luft. Stor forskjell på avlesning hvis du glemmer det. Kan være med på å lure deg det og. Antar at motoren var kald begge gangene du målte og at du brukte samme måleren. Fullt klar over at komptrykk å forhold er to forskjellige ting,ellers hadde jeg sikkert ikke posta denne tråden,regna med at siden jeg hadde mer komptrykk enn org så ville det vært naturlig med høyere kompforhold å! Jeg kjørte motoren til driftstemp,skrudde ut pluggen på den enkelte syl jeg testa uten gasspjeldet åpent,kinna den til bar-nåla stabiliserte seg på manometeret. Skal også sies at når jeg målte komptrykk med gamle toppakningen med samme fremgangsmåte så fikk jeg omtrent 10bar jevn på alle syl,det er ifølge autodata 10-11bar som er org så
H_Vatn Skrevet Mars 13, 2010 Skrevet Mars 13, 2010 jeg målte kompen i min m106 engang. fikk 10-11bar på alle syl. og den har 8,0:1 i komp orginalt tror jeg.
M30Punk Skrevet Mars 13, 2010 Forfatter Skrevet Mars 13, 2010 Hmm,det er forskjellig kompforhold på mange m30,men komptrykket er såvidt jeg kan se på autodata det samme på alle Men er vel en kjapp afære for et bilversted å finne ut kompforholdet?
Bonden Skrevet Mars 13, 2010 Skrevet Mars 13, 2010 Du hadde vel ladet batteri i mellomtiden,slik at du fikk en bedre måling etter toppakningsbyttet,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå