Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant en tråd om leasing, men den handlet hovedsaklig om leasing for privat person.

Hvordan er det å lease en ny BMW på eget firma. Lønner det seg i forhold til å ta seg opp lån å kjøpe bilen privat?

Skrevet

Har du egenkapital nok i firma (og forhåpentligvis har firmaadresse i huset hvor du bor) kan du lett kjøpe bilen på firma som firmabil. Hvilket firma du driver, vil selvsagt ha innvirkning på hvordan banken stiller seg til "investeringen". Du bør uansett rådføre deg med dem først- de har sannsynligvis en del mer kunskap på hva som vil være den beste løsningen for deg også. Hvis du skal ha bilen til privat bruk, og den skal eies av firma (uten risiko for å bli etterforsket for skattefusk som firmabil er, dersom du bruker bilen privat) må du skatte en del for den. Godet med denne ordningen er at bruk av kredittkort (hos bensinstasjon) servicer osv. belastes firma, og ikke deg som privatperson. Jeg vet en firmabil er fritatt en god del avgifter, men hvor du avskriver disse avgiftene over 3år, dvs at dersom du har bilen som firmabil over 3år, koster den vesentlig mindre i innkjøp enn hva du må betale hvis du kjøper den privat. Jeg tror det blir tilsvarende lave avgifter dersom bilen er eid av firma, men at du skatter for "avskrivningene" dersom du skal lovlig, kunne bruke den privat. Kredittkortet og servicer belastes i tilfelle firma. Dersom du snakker med revisor vet sannsynligvis han/henne dette.

Hva som angår leasing ville jeg droppet dette. Det er fordi du ikke eier bilen selv, og dersom du overstiger antall kjørte km i forhold til avtalen, eller får småbulker/bruksriper osv som ofte oppstår etter 3år, så må du betale for oppretting/fiksing. Min far hadde leasingbil for en tid tilbake, og etter endet avtale, ble han nødt til å kjøpe ut bilen privat, fordi forhandler krevde så mye ekstra at det ikke ville lønne seg. Bilen var da etter 3år etter markedspris verdt 50 000kr mer enn prisen for å kjøpe ut bilen, og "skadetaksten" var estimert til 40 000kr inkludert oversteget kmstand i forhold til avtalen. Du må huske at forhandler selv må låne pengene for å eie bilen, i tillegg til at han skal ha profitt. Det finnes ulike kalkulatorer på dinside.no? hvor du kan finne ut om det lønner seg å lease. Det ble kanskje litt mye rot i dette innlegget, men jeg anbefaler å rådføre deg med banken om hva de tillater, og revisor om hvilke regler som gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...