Gå til innhold

diverse problemer (motor, eksos?) - e39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg har ikke vært så aktiv her inne på bimmers i vinter, fikk mye annet å gjør å bil interessen var ikke akkuratt stor i denne mørke tida vi har vært igjennom. men nå vil jeg bli ferdig med det jeg holder på med på bilen og få den ut på veien å begynne å bruke den.

Info:

Bilen er en 523i e39, 1996 mod 2.5 liter. (manuel gir)

Bilen er helt orginal, bare senka på fjærene forann og så har jeg tatt ut innmaten i katalysatoren (defekt/tetta seg igjen)

hadde ingen problem å kjøre uten katalysator.

Jeg fikk diverse problemer med bilen, instrument panelet slutta å virke så jeg så ikke hvor mye bensin jeg hadde, turtall eller motor temperatur på bilen. Jeg kjørte med det en stund, men så begynte motoren å opprføre seg merkelig så det viser seg jo da at jeg har klart å sprukke blokka.

Jeg har nå bytta motoren med en annen M52 maskin som kommer fra en e36 tror jeg. Jeg måtte bytte ledningsnett fra den gamle maskinen til den nye , har satt den i med ledningsnettet som var fra før av som passer til bilen, måtte også skifte bunnpanne. Hjernen er den samme og girkasse eg også den samme. Har gjort dette selv med mye hjelp fra en kamerat som kjenner BMW godt.

Problememe:

1. Etter jeg satt inn den nye maskinen så sviver og går den, men når jeg kjører så kommer jeg ca til 3000 på turtelleren så "stopper" bilen, turteller nåla går oppover, men farten øker ikke noe særlig (speedometer funker ikke), føles nesten ut som om jeg har clutchen inne, så når den kommer rett over 5000 så sparker den alle 170 hestene inn. Noen som har noe svar på det ?

2. Bytta instrumentpanel, (det var samme nr bakpå det, utenom de 3 siste talla tror jeg) her fynker alt i sammen utenom speedometer. Får opp noen feilmeldinger som er : at girkassa går i "reserve/bacup" modus, noe som kommer opp på automat kasser. Husker ikke helt hva feila heter osv, men skal finne utav det til i kveld.

3. Det lukter veldig dårlig eksos av bilen, inni og utpå. Når jeg kjører så lukter det veldig vondt og det kommer "dugg" på vinduene, blir skikkelig eksos forgifta føles det ut som. Lukter som sakt vondt utenfor også. Har også fjerna kat'en helt.

Tatt en diagnose på bilen med et sånnet lite genialt utstyr som jeg fikk låne BMW Memo Scanner). Fikk følgende feil:

Table 11:

-08 -Air mass sensor (kjøpte ny lmm på ebay, og den ser ut til å fynke, når jeg tar ut kontakten så høres d nesten ut som bilen skal "dø"

-D8 -Gear selector signal, signal undefined

-CA - Oxygen sensor control limit, cyl #1-3

-CB - oxygen sensor control limit, cyl #4-6

-D6 - Vehicle speed signal is not present

Skal opp i garasjen å sjekke med feila i intstrument panelet og ta en ny diagnose med mini apperatet. Jeg håper det er noen kloke BMW hoder her som kan hjelpe meg her, har veldig lyst til å bruke bilen min igjen da den ikke har vært i bruk nesten 1 år.

På forhånd takk :)

Skrevet

Er det muligens noen sensorer som gir en annen verdi enn hjernen din forventer seg. Kanskje bytte over fra gamle motoren?

Regner med du har gått over ALLE ledninger på kasse og motor og sjekket at ingen er slitt av, koblet feil, ikke koblet eller mistet isolasjon og ligger mot jord?

Skrevet

1. Enig om sensorer, er det en 325 motor du har putta i ? Mulig den har annen motstand i sensorer f.eks. Kan være fordel å flytte over sensorer fra den gamle motoren, men hvis du klarte å sprekke blokka på den gamle pga motorfusk ville jeg vært svært skepisk til å kjøre en meter før du vet at alle verdier ligger der de skal. Får umiddelbare flashbacks til mopedtiden hvor kompisen min brant hull i stempelet for så å kjøpe nytt stempel, kjøre videre og få hull igjen, for så å kjøpe nytt igjen. Slik holdt han på noen ganger før han skjønte at han burde gjøre endringer i forgasser... Moralen, ikke kjør når du "tror" den virker fin.

2. Mulig du har fått tak i ett instrument som har stått i en automatbil eller bilen din har hatt automat en gang? Brukte kombi til e39 er i utgangspunktet en dårlig ide ettersom km.standen som lagres i lysmodulen har en tendens til å plusse sammen tidligere km.stand med ny km.stand fra brukte instumenter. Kan også risikere at du får opp den "dobble" km.standen i kombi. Kjenner til ett tilfelle der km.standen havnet på 800.000ish på en bil som var gått rundt 200 og det var ikke så mye å gjøre med det... Når det gjelder diagnosen du har tatt kan det virke som at speed signalet refererer til hjulsensor som er defekt, speedometeret får farten fra hjulsensor venstre bak, dermed gjetter jeg at denne er defekt.

3. At den lukter vondt vil jeg tro vi må tilbake til punkt 1 for å forklare. Feil ved motorstyring= ekkel eksos. At det kommer inn i bilen tyder på lekkasje. Har vært borti at m52 grenrør har sprekt og ligger å småfiser inn mot torpedoveggen, lukta inni den bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...