Melkvik Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Ja bare lurer av nysjerrighet på dette temaet da jeg vet det er noe vanskelig, for å ikke snakke om dyrt å skaffe grenrør til m30 motor. Ser att ppf selger flenser til eksos siden til kr 600. Så hvordan er det å sveise seg ett selv? Er det bare å fyre på med Mig sveis eller tig sveis? Jeg spør bare for å tilegne meg kunnskap:)
Johnsen86 Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Kjøp eller lag flens og kjør på ja! Lærer mye av det! Du sier ikke om du vil ha turbo eller ikke? Går ut ifra at du snakker sugemotor da. På sugemotor kan du bruke standard eksosrør som ligger i hylla hos bilrekvisitaforhandlerene. (Simons som er hos bilextra ruster før slaggen har lagt seg på sveisen og biltemas er ett helvete å sveise hvis du ikke fjerner belegget ) Kjøp en haug med 90 gradere og begynn å sikte inn mot resten av eksosen. Folk pleier å ha to kolektorer en for syl 1-3 og en for 4-6, tingen er at hvert av rørene bør være like lange, dermed må du måle og tenke litt på hvordan du legger røra. Når det kommer til effekt er det fint med lange primærrør før kolektorene, skal visst gi effekt på høyt turtall. Er du tøff kjøper du alt i rustfritt, kan skaffes hos rørleggere, man kan få tykkvegga rustfrie som er deilige å sveise på, men er ikke overalt man får langradie bend, korte 90 gradere er kjekt når man skal lage turbomanifold, men ikke for sugemotor, da vil man ha slake buer og høy flow! Kolektor bør vær smooth og lang. Du kan finne mye info på nettet om bygging av grenrør og om effekten av forskjellige valg av lengder og oppsett, men alt i alt skal du være heldig for å lage grenrør som gir mer effekt på første forsøk om du aldri har drevet med det før, i tillegg er det utrolig mye arbeid. Om du kan få tak i, kjøp ferdig produkt
Melkvik Skrevet Mars 19, 2010 Forfatter Skrevet Mars 19, 2010 Okey takk for svar, var ment som ett grenrør til en sugemotor ja:)
M30Punk Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 Låner tråden din litt melkvik:) Har sett på diverse turbogrenrør,å skjønner ikke helt åssen dere kommer til å får sveisa alle skjøtene når alt er punkta opp å trenger bare å helsveise skjøtene? Tar av ett å ett rør å helsveiser det?sveiser det på igjen ett å ett?
Johnsen86 Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 Det pleier å gå greit å komme til. Har man masse skjøter må man seff tenke litt når man setter det sammen. Det som kan være vrient er å komme til inn på kolektoren hvor 6 rør skal møtes! Da kan det være greit å lage kolektoren etter man har samla røra, dermed kan man se inn i alle røra som skal møtes. Da kan man legge inn litt plate mellom røra og tette på den måten, deretter lage kolektor som bare må sveises i ytterkanter
kizza_niko Skrevet Mai 19, 2010 Skrevet Mai 19, 2010 lurer på hvilket stål som burde brukes når man skal lage turbomanifold ? er det noen spessielle typer man burde styre unna ?
Johnsen86 Skrevet Mai 19, 2010 Skrevet Mai 19, 2010 Styr unna aluminium Er en fordel med litt tykkelse på røra når det er turbomanifold ettersom de blir mye varmere, rørbend fra rørleggere har jeg sett er god tykkelse på, opp mot 2mm, det er greit å sveise på også. Samme med flensen, kan gjerne være 1 cm tykk. Rustfritt er bedre med tanke på å holde på varmen også, at eksosen holder på varmen ett godt stykke er bra for effekten. Om det er noen typer du skal styre unna vet jeg ikke, tror ikke du kan gjøre de store tabbene så lenge du ikke bruker for tynn rør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå