Gå til innhold

Forsikringssak + kondemnering av bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Da har jeg også meldt meg på i klubben for oss som har fått bilen vår erklært vraket. Det er i og for seg fryktelig kjedelig. Man får et spesielt forhold til den første bilen sin.

Forrige helg kom det ei dame kjørende rett ut i veien for meg, og det førte til kollisjon. Denne uken har jeg fått skriftlig beskjed om at mitt forsikringsselskap er enige med meg om at alt ansvar faller på henne. Har vært med takstman å gått gjennom skadene på bilen (som til slutt fallt på 63.000!!). Og ja, du har helt rett, forsikringsselskapet erklærer bilen som vrak. Av den enkle grunn at det er best for dem, økonomisk sett.

Jeg har ennå ikke mottatt noe tilbud fra dem, men såvidt jeg veit har jeg jo to valg:

-Enten får jeg litt penger, og beholder bilen.

-Eller så vraker de den, og jeg får litt mer penger for å skaffe ny bil.

Jeg har sjekket listeprisen på en 318is, og den taler ikke akkurat bilens sak mener jeg. Bilen er veldig påkostet, motoren er perfekt (brukte 45+timer på den helga før, var på vei hjem fra verkstedet når uhellet skjedde), ingen ulyder fra understellet eller noe.

Skadene:

-Hjulet ble slått tilbake (bærearm, støtdemper, mulig forstilling)

-Hjulbue (indre og ytre)

-Frontfanger

-Bjelken som går under fangeren

-Den øvre bjelken over støtfangeren

-Frontlykt m/blinklys

-+++ andre ting jeg ikke kommer på i farta. Jeg har ikke fått noen beskjed om at bilen er skjev, det er kun kostnadene for delene +verkstedarbeid som ligger til grunn for avgjørelsen demmes.

ENDELIG kommer jeg til det virkelige spørsmålet :) :

Har jeg mulighet til å "vrake" bilen (altså gi fra meg bilen), for så å kjøpe den tilbake?

-Har hørt om flere som har gjort dette, men jeg har vanskeligheter for å tro det, hvorfor skulle jeg ellers fått valget om å beholde bilen og få litt penger for å fikse den?

Jeg kommer uansett til å gå ut av det her som den store taperen, selv om det ikke var min skyld. Det er derfor jeg henvender meg hit med spørsmålene mine, før jeg sier noe feil til forsikringsselskapet.

Jeg er helt blank på det her, så jeg håper dere kan gi meg et par pekepinner for hva som kan være lurt å gjøre, og hvilke muligheter jeg egentlig har.

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Skikkelig kjedelig det der. Å sende bilen til vraking for så å kjøpe den tilbake igjen tror jeg er sjelden vare. Men å få en slump med penger, i tillegg til å beholde bilen er det god sjangs for. Kjør knallhardt på dem. Krev ihvertfall 45.000 + bilen. (da får du sikkert tilbud om 35k) Spesifiser at dette er en coupe is. En bil som er dyrere enn sedan. Du kan true med å kreve ny brukt tilsvarende strøken bil (coupe is) med samme km.stand hvis de ikke er medgjørlig.

Du greier best å avgjøre skadeomfanget selv. Å reparer hjemme lønner seg i mange slike tilfeller. Delene er jo billig og arbeidet gratis. Lakken koster.

Gi oss tilbakenelding om tilbudet du får da.

Magnus

Skrevet

Takk for tilbakemeldingen Magnus :)

Får nok avvente til mandagen, ta kontakt, og gjøre som du sier. Har en følelse av at jeg kommer til å le godt når de kommer med første tilbud, hehe.

Men jeg har bestemt meg for at her skal det kjøres på prinsipper ;) Ja skal holde dere oppdatert, hehe

Skrevet

du kan vel kjøpe den tilbake om du er godkjent oppretter?De fleste forsikringsselskap er vanskelige når det gjelder å kjøpe tilbake bilen om den er kondemnert...jeg hadde jo en ulykke med min e36 cab, og da fikk jeg ikke kjøpe den tilbake i og med at den var såpass skadet...

Skrevet

Vel. Min erfaring er det motsatte. Kondemnering er et begrep forsikringsselskapet bruker. Har ingenting med rammeskjevhet å gjøre. Kondenmeringsbegrepet brukes når skadene overstiger fornuftige reparasjonskostnader i forhold tl bilens verdi.

Her er det snakk om å beholde sin egen bil. Ikke kjøpe den. Bilen er jo eierens bil, ikke fosikringsselskapet sin.

Forsikringsselskapene drivet med kun en ting. Tjene penger. Hvis de tjener noen tusenlapper på å la eieren beholde bilen og utbetale et kontantbeløp. Så kan du være sikker på at de gjør det hvis eieren er interesert. Som sagt tidligere, regner med at han får tilbudet om rundt 35k samt bilen.

Just my 0.02$

Skrevet

Jeg er ikke akkurat noen godkjent oppretter, men har litt kontakter forsåvidt. Men veit ikke hvordan det blir sett på om en oppretter tar kontakt med de og sier at de vil ha -den- bilen. Hehe :P

Grunnen til at jeg lurer på det her med å få kjøpt den tilbake er rett og slett for å evnt kunne få igjen litt mer. La oss si at bilen i dems øyne er verdt 32700 (kilde: listepris.as), og er skadet for 63000, vil den jo være i minus ca 30000. Da kan den jo ikke bli solgt for så ille mye, vrakpant kanskje :P

Men da kommer det jo an på hvor stor forskjell det er på pristilbudene jeg får, om det blir lønnsomt å være utspekulert. Som Magnus sier gjør forsikringsselskapene alt for å tjene penger. Dersom noen melder interesse for bilen vil de vel finne ut hvor mye de kan få for den (og da lønte det seg ikke lenger å satse på å "vrake" den, for så å få kjøpt den tilbake).

Dilemma!

Jeg er faen meg spent på hvor mye jeg får igjen for den, detta er ikke godt for helsa :)

Skrevet

Du kommer med stor sansynlighet til å få et forslag om et kontantbeløp hvis du melder interesse for dette. Ingen godkjent bilopretter med sunn fornuft melder interesse for en 17 år gammel bil av dette merket. Men alt kommer an på hvor godt humør han hestkxxxx som behandler saken din har når han avgør dette. (tro meg han kommer til å være hestkxxx.)

er bilen din listeprisa til 40.000 så blir du mest sansynlig tilbudt 25-30k. med eller uten bil.

Det som er litt av interesse her er jo hvor lenge du har hatt bilen samt hvor mye du selv betalte for den?

Skrevet

Ja det tror jeg godt han kommer til å være. De er ikke særlig lettbeinte når de forstår det er en ung person som eier bilen heller, her skimter de muligheter! Om han er hestkxxx, er det bare å være det tilbake og spille hardt mot hardt. Er rimelig forbanna på hele greia, så skal bli godt å få en person i andre enden som jeg kan sette på plass (om han/hun legger opp til det selv).

Selv betalte jeg 50k, kostet på minst 20 gjennom de 3 årene jeg har hatt den. Som sagt, motoren er i perfekt stand (nyoverhalet topp akkurat nu rett før dette skjedde), veldig lite rust (kun liten blemme under venstre baklykt og under tanklokket). Generelt lite gøy om en bil i den standen her skal havne i en bakgård i oslo å bli glora opp i beste pakkxx-stil, for så å bli helt ødelagt.

Nei, så veit nok hvordan planen er. Gjør is'en til et langtidsprosjekt, og kjøper ny bmw (selvsagt). Har veldig lyst på en e46 denne gangen, men da blir jeg nok gjeldsslave i tillegg :P

Skrevet

Det de ser av verdi av vraket på en slik bil er nok mest hva de får igjen hos en hugger som handler inn skadebiler! Det er ikke all verden..

Skrevet

Camaroen min ble kondemnert å jeg fikk 50 lapper igjen for bilen. Par uker etterpå hørte jeg om at Reodor Felgen hadde kjøpt bilen som ble et langtidsprosjekt. Denne står snart klar for veiene igjen. Såe, det er fullt mulig å kjøpe en bil som er "kondemnert". Så lenge den blir godkjennt opprettet så er det ikke nøye for noen om den engang ble vraka.

Skrevet

Kondemnering har ingenting med at bilen må rettes opp av en godkjent biloppretter. Kondemnering er kun et begrep forsikringsselskapene bruker når bilen har større skader enn de ser fornuftige å reparere.

Det er mulig forsikringsselskapene har en klausul i salgskontraktene til huggerne om at hvis bilen skal videreselges så skal den innom en godkjent oppretter. Men dette vet jeg ingenting om.

Har selv fått bilen tilbake av forsikringsselskap + kontantbeløp. Jeg har og kjøpt skada bil gjennom en kjenning som fikk sin egen bil tilbake fra forikringsselskapet.

Skrevet
Kondemnering har ingenting med at bilen må rettes opp av en godkjent biloppretter. Kondemnering er kun et begrep forsikringsselskapene bruker når bilen har større skader enn de ser fornuftige å reparere.

Det er mulig forsikringsselskapene har en klausul i salgskontraktene til huggerne om at hvis bilen skal videreselges så skal den innom en godkjent oppretter. Men dette vet jeg ingenting om.

Har selv fått bilen tilbake av forsikringsselskap + kontantbeløp. Jeg har og kjøpt skada bil gjennom en kjenning som fikk sin egen bil tilbake fra forikringsselskapet.

Stemmer dette med kondemnering ja.. Forstår ikke hvorfor alle går ut ifra at biler er rammeskjeive heile veien..

Skrevet

"Kondemnering har ingenting med at bilen må rettes opp av en godkjent biloppretter"

-Nei.. hvem sier noe om at det må være fra godkjennt biloppretter?

-Så lenge bilen blir godkjennt opprettet er en annen sak! Du kan jo selv rette opp å godkjenne den.. Ska ikke rare skaden til for at biler blir kondemnert. Siden arbeidet koster skjorta å få reparert på opprettingsfirma. sammt lakk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...