Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på hva av skade som kan skje på motor når det er ett lite forbruk av olje? Har peilet oljen før og etter kjøring for å sjekke nivået, som da er veldig stabilt. Det er da på eksosen jeg ser at det blir forbrent olje. Så da lurer jeg på hva som skjer av slitasje/skade?

Skrevet

Så lenge oljenivået ikke er kritisk langt under nedre punktet på peilepinnen skal det gå bra. De fleste moderne biler har en sensor som gir beskjed når det begynner å bli fare for lite olje. Det som skjer er at oljefilmen og smurningen generelt sett uteblir i forhold til hva som er ønskelig, og motoren/turbo får derfor økt slitasje og skjærer seg eller havarerer som værste utfall. Det anbefales likevel at oljenivået er mellom min og max merke på peilepinnen.

Litt forbruk er det alltid. Dersom det er mer enn normalt vil pluggene sotes og få redusert funksjonalitet/slutte å virke. Det er vel ikke videre konsekvenser av et oljeforbruk at du må bytte/rengjøre pluggene oftere enn normalt og etterfylle olje. Det å bytte toppakningen er egentlig ganske enkelt hvis du har litt erfaring og en Haynes manual eller noen som vet hva dem driver med til å hjelpe deg. Anbefales å plane toppen og bytte toppakning dersom dette gjøres.

Skrevet

Nå er det vel en dieselmotor han spør om Hawkon88,dårligt med tennplugger på de..

Høyt oljeforbruk kan være skadeligt for katalysator viss bilen er utrustet med dette,samt at en kan risikere å brenne ventiler i motoren pga økt varme i forbrenningen.

Hvordan ser du dette på eksosen da,og i hvilke situasjoner? Litt blårøyk på kaldstart er normalt,er kun uforbrent diesel.

Får du blårøyk spes etter bremsing på gir over en liten stund er det mest sannsynlig ventiltetningene dine.

Blårøyk ved belastning/pådrag kan være både turbo og/eller ringer,må sjekkes nærmere. Veivhusvent. bør sjekkes i denne sammenheng.

Skrevet

Ja, vet ikke hva du legger i høyt forbruk ,men er det mye ville jeg målt blowby trykket, altså hvor mye luft som kommer ut av veivhusventilasjonen. Fordi om du har en rom motor som bruker olje kan dette ende i sotskjæring til slutt. Det som skjer er at olje og uforbrent diesel setter seg i mellom stempel ringene og sporene i stemplene og tilslutt setter ringene seg fast. Da skjærer motoren seg. Men skal være ganske ille før dette er skulle intreffe. Blowby test har de fleste verksteder som reparerer diesel motorer utstyr for å måle. Så må det kontroleres hva grensen for blowby trykk på din motor er også trekke en konklusjon utfra det. Blowby bør taes med og uten oljeretur fra turbo koblet til motoren. Kontroler også klaringer i turbo og sjekk om der er olje i trykkrørene etter turbo. Er der ikke olje i rørene, klaringene er fine og den produserer nok luft til at du får satt turbotrykk er som regel turbo ok. Lykke til.

Skrevet

Skade pga høyt oljeforbruk er vel meget sjelden ,da fabrikken tilater et forbruk som 1 liter pr 1000km og det kan motoren forbruke uten at noe tar skade ,og et forbruk på mere en det har du vel ikke .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...