Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Onkelen min har fått tildelt handicap skilt til å ha i bilen grunnet uføre...men han har klart å rote bort arket med regler...Noen som har en nettside? Eller annen info om hvor det er lov å parkere?

Skrevet

Han har lov å parkere gratis på alle offentlige avgiftsplasser, pluss at han kan parkere på reserverte HC-plasser.

(NB! Noen plasser er skiltet med maxtid!)

Han passerer gratis i bomringer, men ikke bomstasjoner!

Han må betale på alle PRIVATE avgiftsplasser, selv de merket med HC symbol.

rorelsehindrad02.gif

Skrevet

Det holder vel med å legge handicap-beviset i forntruta på den aktuelle bilen som blir brukt, gjør det ikke?

Skrevet

det har blitt strekkode system på de og de går opp mot eier av skiltet. Bilen tror jeg ikke har noe å si. Før var det kun vanlig "papplate" som var HC- skilt.. det var morro :D

Skrevet
det har blitt strekkode system på de og de går opp mot eier av skiltet.

Åååå jasså du. Så lærte man noe nytt i dag også :) Hacking som gjelder nå da.

Skrevet
det har blitt strekkode system på de og de går opp mot eier av skiltet. Bilen tror jeg ikke har noe å si. Før var det kun vanlig "papplate" som var HC- skilt.. det var morro :D

Den skjønte jeg igrunn ikke...kan man bruke hc skiltet på andre biler? Altså..om han har min bil, kan han da kjøre gratis gjennom bomringen?

Skrevet
hva er forskjell på bomring og bomstasjon?

Bomring er når det dekker alle innfartsveier til en by, f.eks Oslo har bomring. Mens den du passerer på vei til Oslo ved Sande e-18 der, er en bomstasjon ;)

Og gjelder det kun den bilen som er registrert på han?Mitsubishien hans står på kona...Må han da føre den over på seg?

Kortet er ikke knyttet opp mot en bestemt bil, du kan flytte det over i en leiebil i Syden hvis du vil....

Den skjønte jeg igrunn ikke...kan man bruke hc skiltet på andre biler? Altså..om han har min bil, kan han da kjøre gratis gjennom bomringen?

Ikke i bomringen, der må du ha egen Autopass-brikke som er avgiftsfri...og disse brikkene er knyttet til regnr, er de ikke?

Skrevet

Parkvakt leser av kortet med en maskin de har med. Knyttet opp til personnummer. Dette var pga at mange brukte fake HC-kort før. Vedr bomring er det som dåktah_s sier :)

Skrevet
ahaaa..så er bare å melde ifra til bomringen om at han har handicap skilt og at hans nåværende brikke må endres? cool :)

Ja, send en kopi av kortet til bomringselskapet, usikker på om du får ny brikke eller de oppdaterer eksisterende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...