Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..har søtte i en m3 (s50 b30) motor i min bmw e36 å får ikke start?

motoren går rundt men bensinpumpa å tenninga er borte?

bilen er en 92mod e36 318 is

å motoren er en 95mod m3..som tidligere har stått i en ommbygd 320..

takker får all hjelp:D

stig

Skrevet

Har du flyttet over hele ledningsnettet (av det som har med motor) mtp startsperre.

95mod s50 har startsperre orginalt og så lange dette ikke er fjernet med datasprut eller lignende så trenger du jo da både DME (motorhjerne), EWS boks (startsperre boks) og nøkkel (med den innebygde EWS chippen) fra orginal bilen (de tre må ha blitt levert sammen).

Ellers kan du jo sjekke DME relè'et og bensinpumpe relè'et ved sikkringsboksen.

Skrevet

okay...motoren kom med komplett ledningsnett å de er koblet opp mot ledningsnettet til bilen som er 318is nett? finst de nokke fjusk koblinga får å eventuelt så tatt vekk den sperra?

stig

Skrevet
okay...motoren kom med komplett ledningsnett å de er koblet opp mot ledningsnettet til bilen som er 318is nett? finst de nokke fjusk koblinga får å eventuelt så tatt vekk den sperra?

stig

Men har du trekt ledninger til EWS (startsperre) og montert EWS boks, antenne ring rundt tenningslås osv ?

Din 92'mod IS er ikke levert med (om den i det hele tatt hadde startsperre) EWS med kodet chip i nøkkel osv da dette kom i 94/95 eller der omkring.

Skrevet

har ikke trekt nokke kabler nei.. plugga bare til motoren sitt nett me bilen min.. å eneste som går ann er å dra motoren rundt.. ligger ei svart box lame hjerna men den går inn i motoren sitt kabelnett..

motoren i seg sjøl er komplett med hjerne å startsperrebox..einaste eg har jort for å koble den til er å sette på kontakta som går inn til sikringsboxa.

stig

Skrevet
har ikke trekt nokke kabler nei.. plugga bare til motoren sitt nett me bilen min.. å eneste som går ann er å dra motoren rundt.. ligger ei svart box lame hjerna men den går inn i motoren sitt kabelnett..

motoren i seg sjøl er komplett med hjerne å startsperrebox..einaste eg har jort for å koble den til er å sette på kontakta som går inn til sikringsboxa.

stig

Den svarte boksen sammen med DME er vel hjernen til VANOS.

Mener nå bestemt at alle 95'mod hadde EWS med kode chip i nøkkel. Dvs at du må ha:

- Nøkkelen som hører til bilen motor kommer fra

- Ring antenne ved tenningslås (denne er ukodet og kan kjøpes brukt)

- EWS mottakerboks under dash på førerside (sitter mellom ringantenne og EWS

hovedboks), denne er også ukodet og kan kjøpes brukt.

- EWS hovedboks bak hanskerom på passasjer side. Denne er kodet opp og passer kun

sammen med DME og nøkkel fra samme bil.

Altså har du såvidt jeg kan se endten:

a) ikke fått alt som trengs til motoren din fra den ombygde 320'n

B) fått en motor som er ombygd til å fungere uten EWS men som har en annen feil som hindrer tenning/bensintilførsel.

Det finnes andre måter å unngå EWS på enn datasprut, men dette kommer ikke jeg (og oppfordrer heller ingen andre til å gjøre det) å dele på åpne forum/med ukjente personer.

Skrevet

okay..da forstår ej litt mer..men eg får nemli dradd rundt motoren? vil du klare dette med en motor som mangler ews å som ikke er aktivert liksom?

for motoren går jo rundt å de skal den vell ikke jør om den mangler full pakke med ews?

stig

Skrevet
okay..da forstår ej litt mer..men eg får nemli dradd rundt motoren? vil du klare dette med en motor som mangler ews å som ikke er aktivert liksom?

for motoren går jo rundt å de skal den vell ikke jør om den mangler full pakke med ews?

stig

Litt usikker her. Hvis den kodede startsperre funksjonen på OBC'en er aktivert skjer det ingen ting på GT'n min. Selve startsperra har jeg ikke prøvd.

Men på andre biler jeg har vært borti så lar startsperra bilen få bruke starteren. Dette med hensikt å tømme batteriet ved tyveri. Så her er jeg litt usikker desverre.

Men sålenge DME ikek får ett kodet signal fra EWS boksen om at alt er ok vil den ikke kunne startes, om ikke din motor allerede er ombygd til å fungere uten.

Skrevet

okay..må sikkert skifte ledningsnett på bilen min å annskaffe hjerne å ews box med ny tenningslås å div?

kor går de ann å få kjøpt nokke sant ?

stig.

snakket litt me bmw å dei sier å de ikke går ann å fjuske me hjerna..kunn ett signal vil aktivere den..

takk for hjelpa:D

Skrevet

Men som sagt tidligere må du ha EWS hjerne og nøkkel chip som ble levert sammen med DME.

Om du ikke kan skaffe dette må du kjøpe en ny EWS hjerne og ny nøkkel chip og få det programert av BMW. Tror ikke det går ann å omprogramere en brukt EWS hjerne.

Grunnen til at DME, EWS og nøkkel chip må være fra samme bil er at de er kodet sammen og komuniserer med en forhåndsprogramert kode.

Om det ikke fulgte med EWS hjerne og chip (ligger i nøkkelen men kan plukkes ut) mener jeg du bør kontakte ham du kjøpte motor av for du har ikke fått en "komplett" motor som er ready to go.

Skrevet

okay..men har sett litt på dme å div..å guida til bosch hjerner..

hjerna som fulgte med bilen har nr:0 261 203 075 å er laga til for m3er euro 3.0 singel vanos

dei andre m3ane som står oppført på guiden er nr 0 261 200 413 å er ews på.. detter der du rundt på sider der folk å prøvd å få lodda inn printkort å div for å overkjøre det signalet? dette er us m3 å bedde dele har 286hk

men kofor vil da ikke min bil starte? kan de vær så enkelt som att rele til dme eller bensinpump har godt?

stig

Skrevet
okay..men har sett litt på dme å div..å guida til bosch hjerner..

hjerna som fulgte med bilen har nr:0 261 203 075 å er laga til for m3er euro 3.0 singel vanos

dei andre m3ane som står oppført på guiden er nr 0 261 200 413 å er ews på.. detter der du rundt på sider der folk å prøvd å få lodda inn printkort å div for å overkjøre det signalet? dette er us m3 å bedde dele har 286hk

men kofor vil da ikke min bil starte? kan de vær så enkelt som att rele til dme eller bensinpump har godt?

stig

Tror ikke jeg kan hjelpe deg så mye mer nå desverre.

Btw, mulig jeg missforsto deg, men amerikansk e36 m3 har ikke 286hk. Både 3.0l og 3.2l USM3 har bare 240hk. Disse motorene ligner ikke noe på euro s50 da de egentlig i grove trekk er en påkostet og oppborret version av m50TU (s50b30US) og m52TU (S52b32US).

Den har f.eks ikke trinnløs VANOS, individuelle gassspjeld, bananmanifolder, oljekjøler osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...