hardrockillious Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Hei BMW-frelste! Da var tiden endelig kommet for en ny tysk doning fra Bayern, dog ikke helt frivillig. Min kjære E28 528i stod ikke gjennom eu-kontrollen grunnet for mye rust i kanalene, så den gamle 5-serien ble solgt som prosjektbil for 5000,- til en kar i Ballangen, Troms fylke. Jeg letet meg fram til en E36 320i som stod for salg i Harstad og kjøpte den. Annonsebildene så slike ut: Forandringen fra å kjøre en '82 528i og en '92 320i føles stor! Sitter mye bedre på veien, føles nyere, ikke noe kondensproblem i baggasjerommet og ingen nevneverdig rust Men savner dog motorkraften som den gamle femmern hadde. Blir nærmere tre liters motor neste gang.. Har eid bilen i snart 2 uker og har fått gjort en del småplukk på den: - Byttet viskere - Byttet batteri - Byttet olje og oljefilter - Byttet luftfilter (det gamle var forstenet omtrent) - Byttet tennplugger - Skiftet lyspærer - Ordnet baggasjeluka, slik at den nå lukker seg! - Gjennomført "Shell Perfect Wash" (som Petter Solberg skryter av, hehe) - Satt inn ny spiller og dunkdunk-kasse - Dratt av det stygge uoriginale listverket i plastikktreverk på midtkonsollen Ellers er det bestilt opp ny motstander til BEHR-vifta som står i den. Går kun på full styrke. I tillegg skal bilen inn hos verksted for å fikse håndbremsen som kun tar på ene siden. Merker at det er en tidlig modell av E36-en, for interiøret har en tendens til å rangle på disse uskrapa nordnorske vinterveiene. Det er også en foring som står over demperen bak som må byttes, det høres ut som kaklinga til en hel hønsefarm Videre er planen å bytte ut de gamle papphøytalerne i front og bak med noen gode Pioneer-elementer slik at subwoofern blir akkompagnert med høytalere i sin klasse. Jeg tenker også på å byttet ut baklyktene, sånn at jeg får klarglass over blinkersene. Bilen var ganske nylig på bukk, der vi fant oljelekkasje rundt girkassa. Hvor det kommer fra får jeg et svar på i løpet av neste uke. Jeg tenker på slavesylinderen, hva tror dere Det kommer til å bli en småting-og-tang gjort med bilen, men ingen større inngrep. Syns det var litt morsomt at bilen stod registrert som en 320is. Etter det jeg vet om E36, så var det vel kun 318i som ble levert som sportsmodell Tenker at bilen har blitt ombygd til en toliter før den ble importert til Norge rundt år 2002. Har dere noen tanker? Ser etter original girkule til manuellkassa og propper/plugger som skal sitte i jekkefestene på sideskjørtet. Hvis noen av dere har det liggende, så send meg gjerne PM. Fikk tatt et bilde her om dagen etter vasken. Kom med forslag om forbedringer eksternt på kjerra!
Robinvanvik Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Denne så jeg også på, tenke å kjøpe den : p men var for langt unna + litt mye km stand pen bil!
hardrockillious Skrevet Mars 25, 2010 Forfatter Skrevet Mars 25, 2010 Kjekt å kjøpe bilen i samme by som du bor da! Fikk bensinlekkasje i dag, hadde det nylig på 5-serien også. Heldigvis har jeg slanger liggende, så skal vel få fiksa problemet i dag.
hardrockillious Skrevet Mars 26, 2010 Forfatter Skrevet Mars 26, 2010 Bor i Harstad jeg å =) Fett, får dra å heie på deg hvis du fortsatt kjører bmw i bilcross til høstn! ------------- Fiksa forresten bensinlekkasjen i dag. Trøkkte på med ny slangeklemme som var bredere enn den gamle. Og vips! Fantastisk
Eksos Skrevet Mars 26, 2010 Skrevet Mars 26, 2010 Ser ut som en veldig grei bil det der! IS har nok med import å gjøre ja, veit at i USA blandt annet blir alle coupeutgavene omtalt som IS, en 320IS der er med andre ord en coupe
bcRichard Skrevet Mars 26, 2010 Skrevet Mars 26, 2010 Ville vært hyggelig =) Er du intrisert i bilcross/motorsport?
hardrockillious Skrevet April 8, 2010 Forfatter Skrevet April 8, 2010 Ville vært hyggelig =)Er du intrisert i bilcross/motorsport? Det som gjør bilcross så stilig er at man faktisk får grusspruten i trynet når man ser på. Det er kult! Men skal dog sies at jeg ikke har fulgt med på bilcross siden Jimmy Ronaldo debuterte i "voksenserien" med sin røde Ascona og Vidar Pettersen (tror jeg) akkurat hadde bygd ferdig den grå Volvo 240-en -------------------------------- Videre update Fått bilen eu-godkjent! Måtte stripse batteriet fast, bytte noen lyspærer og fikse håndbremsen (takk til Auto Nord som fikk tid, bare noen timer før påskeferien) Til en annen morsom historie angående sommerdekkene: En tidlig morgen sommeren 2008, mens jeg enda hadde min gamle E28, fikk jeg en telefon fra en tidligere klassekamerat (nå bare kamerat) som jobbet den sommeren på Hålogaland Ressursselskap. Firmaet tar imot avfall fra både privat husholdning og fra næringen i regionen. Han fortalte at han hadde 4 originale BMW 17" felger liggende som noen hadde kastet. Jeg var ikke sen ut av senga og fikk møtt han. Det viste seg at noen tydeligvis hadde "burnet" bort dekka på felgene og bare kastet dem. De var en smule kantkjørt på den ene av felgene, men jeg tok dem. Iallefall siden det så ut som originale E34 M5 felger(!!!) Så nå skal jeg endelig bruke dem! Har sendt dem til dekkbytte hos Dekkpartner i Harstad, så om et par uker er det på med 17" sommerfelg og dekk Ser etter plugger/propper som skal inn i jekkefestene på sideskjørtene. Trenger 3 stk. Har prøvd å lete i ETK delekatalog hos GS og lett hos Schmiedmann, men finger ikke den delen! Er det noen andre som finner det EDIT: Legger inn et bilde av en bil med de felga jeg fikk!
bcRichard Skrevet April 8, 2010 Skrevet April 8, 2010 prøv på koed.no veldig lett å finne fram og mye billigere enn GS.
hardrockillious Skrevet April 25, 2010 Forfatter Skrevet April 25, 2010 Da har jeg fått på sommerdekkene, ble veldig fornøyd med resultatet! Har også slengt inn gummimatter på gulvet og gått til innkjøp av skinnrens. I tillegg har jeg fått plugger til jekkefestene fra AlXz. Håper å ha dem her innen et par uker. Skal også bestille nye bremseklosser, så skal de og skivene byttes forran. Skal utbedre interiøret også. Det rangler og skrangler fra hanskerom og hattehylle. Kjent problem med de tidlige E36-ene. Har noen av dere tips til støyisolasjon og lignende, så tar jeg alle jeg kan få! Skal på bilferie til sommeren, må ha det gjort før da. I tillegg, har noen av dere original 5-trinns girkulehode, så send PM. -Espen
bcRichard Skrevet April 25, 2010 Skrevet April 25, 2010 de nye felgene gjor bilen MYE tøffere! syns de felgene der er dritrå (lyst på).. Har forresten kjøpt meg E36 coupe jeg å en 325 vell og merke. vi kan ha et E36 treff på ''kaia''
hardrockillious Skrevet April 26, 2010 Forfatter Skrevet April 26, 2010 de nye felgene gjor bilen MYE tøffere! syns de felgene der er dritrå (lyst på)..Har forresten kjøpt meg E36 coupe jeg å en 325 vell og merke. vi kan ha et E36 treff på ''kaia'' Haha! Faen da, har lyst på 2,5litern i coupèen. Var trist å gå fra 2,8litern som stod i 5-serien til en 2liter=/
bcRichard Skrevet April 26, 2010 Skrevet April 26, 2010 kan tenke meg det, var det E39 528 du hadde ? Min går forresten bare på 5 silyndere, ska bytte enten topp eller motor, får se hva jeg finner.. Du har ikke noe kjennskap til bytting av motor på m50 motor? Vil ikke begynne med dette selv, har aldri byttet topp på en motor med registerkjede+2 kammer..
hardrockillious Skrevet Mai 8, 2010 Forfatter Skrevet Mai 8, 2010 Hehe, nei. Hadde en E28, gode gamle M30-motoren. Men hvis du tar alt i tur og orden, gjør alt etter boka så klarer du sikkert å bytte toppen selv! Update: Har fått foringer til demperne bak og bremseklosser, så nå skal jeg bli kvitt ranglinga og den dårlige bremseeffekten i bilen! AlXz sendte meg plugger til jekkefestene, så nå slipper jeg de stygge hullene på siden av bilen. Blir drekking i kveld og mekking på søndag!
hardrockillious Skrevet Mai 9, 2010 Forfatter Skrevet Mai 9, 2010 Da har jeg brukt bakfylledagen til å bytte foringer og bremser. Her er noen bilder: Lett å bytte foringene bak ettersom at fjæra ikke sitter rundt demperen! Bremsene sliter jeg litt med, får ikke av den hæll"#¤*" skruen, må nok kjøpe ny når jeg er ferdig med den..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå