Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Har et problem med motoren på bilen som er vanskelig å løse. Vi bli veldig imponert over dem/de som løser denne saken !! Her står vi rett og slett fast……

Problembilen er en 2001 BMW 520dT Norskregistrert og kjørt 165000km Servicer holdt.

Bilen er ikke Chipet. Bilen er produsert 02/2001

Vel saken er at jeg mister drakraften på full gass 1600-2000 o/min. Effekten kommer gradvis igjen, men faller så enda en gang. Slik fortsetter det. Kan en og annen gang også skje over 2000 o/min. Forstill deg kjøring med campingvogn og disse problemene. Vogn på en 01 520dT er jo ikke så greit i utgangspunktet…….

-Feilen kommer ikke frem før motoren er driftsvarm.

-Ingen feilkoder blir registrert i dataen på bilen

Følgende er gjort med bilen:

1: Turbotrykk målt, og det er beviselig turbotrykket som faller når effekten uteblir. Lader med ca 1-1.2 og faller ned til 0.6 og jobber seg opp til det samme. Faller så ned igjen

2: Luftmassemåler byttet og programvare sjekket. Rette nummer iht produksjonsdato på både bilen og programvare. Var et skille i 2001

3: Turbotrykksgiver bak på innsug byttet.

4: Turbo er byttet

5: Veivhusventilasjonsfilter er ok

6: Nytt dieselfilter

7: Matepumpe inne i tank ny ( Fikk stopp i fjor…)

8: Grunninstilling på dieselpumpe er foretatt. Hadde o.78, og ble justert opp til rett verd iht til merking på pumpe ( .96). Motoren endret gange, og ble bedre å ta løs med. Sterkere på tomgang.

9: Innsuget sjekket, og er ikke nevneverdig mye koks her.

10: EGR Ventil blendet fysiske og vakum stengt inn på ventilen.

11: Byttet ventil som styrer vakumet inn på på klokka på turboen.

12: Alle vakumslanger byttet.

Forslag til feilårsak mottas med STOR takk !!!!

Skrevet
Hvis det ikke er EGR ventilen så tror jeg du kan ha et problem med sytreenheten din.

Ta en diagnose :wink:

Takker for det, men har tatt diagnose 2 ganger uten at det har gitt mer info. Alt ser ut som det er orden. Har likevel tenkt å slette/legge inn ny programvare på styringsenheten. Dette for å eleminerer evt feil med selve programvaren....

Skrevet

Disse motorene kunne ha et problem med høytrykkspumpa.

Siden du har eliminert de andre kjente feilene ville jeg fått noen til å sjekke hvordan pumpa fungerer.

Tror dessverre ikke at en feil med høytrykkspumpa kommer opp som feilmelding.

EDIT: les litt her http://www.bluechipdiesel.com/injectionpumpfailures.html

Du kan forresten også sjekke om aktuatoren på turboen fungerer.

Den er kjent for å sette seg fast!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...