esox95 Skrevet Mars 31, 2010 Skrevet Mars 31, 2010 Jeg har litt trøbbel med automaten på min 93 525tds, den girer ikke særlig pent. Treg til å gire opp i mellom 2 og 3, kraftig motvind når den girer ned mellom 5 og 4 og spesielt mellom 4 og 3 med skikkelig pådrag. Kickdown går som bare ff. En annen ting er at bryteren til E og S programmet ikke virker, går kun på economy. Har kjøpt filter men vet ikke hvor mye olje det går på kassa og hvordan i .. få den inni uten peilepinne å lure den nedigjennom??
Tiller Skrevet Mars 31, 2010 Skrevet Mars 31, 2010 Tror det skal gå greit å fylle på olja. Du må bare få bilen opp fra bakken så du kommer til under bilen. Da har du både tappeskrue og påfyllingshull lett tilgjengelig. På automatkasser skal du bare fylle til det renner over, bokstavlig talt. Sjekk i instruksjonsboka etter hva slaks olje du skal bruke
Tiller Skrevet Mars 31, 2010 Skrevet Mars 31, 2010 Og en ting til, ikke spar penger på automatgir olje, den bytter du sjeldent! La bilen få noe ordentlig godt:-)
maartn Skrevet Mars 31, 2010 Skrevet Mars 31, 2010 Det er en del andre faktorer du må ta hensyn til. 1. Kald motor / girkasse 2. Tapp ned og skru av bunnpanne og bytt filter. Rengjør bunnpanna og magnetene som ligger i bunnpanna. (Disse samler opp eventuelle stålpartikler, det er godt tegn om det ikke er noe på de seff) 3. Du trenger ei pumpe (fåes kjøpt på f.eks biltema) 4. Varm opp oljen i f.eks ved å sette kanna i varmt vann til den når 30'C, for å få på riktig mengde olje. Er oljen kald (tykk), vil det ikke bli rett nivå når automatkassen blir driftsvarm. 5. Fyll på til det renner over. 6. Start bilen og mål temperatur til den blir 30'C igjen og dra gjennom alle gir og modus'er. Da mener jeg R, N, D, evnt, 123, 234 og Sport, Eco, Ice osv.. 7. Fyll så til det renner over enda en gang. Da har du rett nivå. Dette er viktig. Lykke til! Ta forresten en titt på automatkassen din, og noter ned farge på merkeplate og hva den heter, og stikk innom en BMW forhandler og få riktig olje.
Tiller Skrevet Mars 31, 2010 Skrevet Mars 31, 2010 Litt mer kjøtt på beine nå. Min beskrivelse var basic. Hehe. Men for all del, gjør en grundig jobb når det kommer til girkasser.
esox95 Skrevet April 1, 2010 Forfatter Skrevet April 1, 2010 Takker for tips. Siden bilen snart skal selges bruker jeg bare billig biltema atf tenker jeg. Skal skifte glødeplugger, olje og den hlvts viftereima i påska samt fikse det som er av overflaterust. Klimaanlegget skal etterfylles og vogna blir super igjen, den har jo kun 224000 på tellern så det er mye bil igjen her☺
maartn Skrevet April 1, 2010 Skrevet April 1, 2010 Blir fort lite girkasse igjen med biltema olje, stakkars kjøper..
5series Skrevet April 1, 2010 Skrevet April 1, 2010 Jeg skal i løpet av sommeren sikfte girkasse olje på en 2004 530DAT. Gjelder punktene nedenfor på den også? At nye oljen må varmes opp? Jeg har aldri byttet olje på en automat, kun på min VW Passat. Jeg skal garantert bruke fabrikk anbefalt olje. Tipper det er Castrol ATF olje. Er det dyrt med filteret? Vet at olje er veldig dyr!!! Det er en del andre faktorer du må ta hensyn til.1. Kald motor / girkasse 2. Tapp ned og skru av bunnpanne og bytt filter. Rengjør bunnpanna og magnetene som ligger i bunnpanna. (Disse samler opp eventuelle stålpartikler, det er godt tegn om det ikke er noe på de seff) 3. Du trenger ei pumpe (fåes kjøpt på f.eks biltema) 4. Varm opp oljen i f.eks ved å sette kanna i varmt vann til den når 30'C, for å få på riktig mengde olje. Er oljen kald (tykk), vil det ikke bli rett nivå når automatkassen blir driftsvarm. 5. Fyll på til det renner over. 6. Start bilen og mål temperatur til den blir 30'C igjen og dra gjennom alle gir og modus'er. Da mener jeg R, N, D, evnt, 123, 234 og Sport, Eco, Ice osv.. 7. Fyll så til det renner over enda en gang. Da har du rett nivå. Dette er viktig. Lykke til! Ta forresten en titt på automatkassen din, og noter ned farge på merkeplate og hva den heter, og stikk innom en BMW forhandler og få riktig olje.
pajoe Skrevet April 1, 2010 Skrevet April 1, 2010 Blir fort lite girkasse igjen med biltema olje, stakkars kjøper.. Og det begrunner du med? Biltemas ATF dexron lll olje oppfyller absolutt alle spesifikasjoner som Bmw stiller. Man må ikke betale tre ganger så mye for Castrol olje for å oppfylle kravene til en bil som brukes normalt.
maartn Skrevet April 1, 2010 Skrevet April 1, 2010 Jeg begrunnet det med at oljen ikke er godkjent av produsenten av girkassene. Derfor synes jeg det er fornuftig å bruke en olje som er godkjent. Det er mitt råd i allefall. Spesifikasjonene holder helt sikkert kravene på papiret, men nå vet jeg ikke.. jeg styrer hvertfall unna biltema sin olje. Motoroljen oppfyller vel også "kravene" til bmw sine motorer, men man vet jo hvordan det høres ut på veldig mange motorer. Her er oljene som er godkjent for 5HP kasser med svart skilt.. vet ikke hvilken kasse trådstarter har, men bare et eksempel: ADDINOL ATF D III - ADDINOL MINERALÖL GMBH, KRUMPA/D AGIP DEXRON III - AGIP PETROLI SPA, ROM/I AUTOL GETRIEBEÖL ATF III - D AGIP SCHMIERTECHNIK, WÜRZBURG/D ARAL GETR.ÖL ATF 55 F-30589 - ARAL AG, BOCHUM/D MOTOREX ATF DEXRON III - MC BUCHER+CIE AG, LANGENTHAL/CH CALPAMATIC FLUID III F - CALPAM GMBH, ASCHAFFENBURG/D CASTROL TQ DEXRON III F-30520 - CASTROL LTD, SWINDON/GB CASTROL TRANSMAX Z - CASTROL LTD, SWINDON/GB ATF DMM - DE OLIEBRON B.V., ZWIJNDRECHT/NL DEAFLUID 3003 - DEA MINERALÖL AG, HAMBURG/D TRANSANTAR - DF3 ELF LUBRIFIANTS, PARIS/F ELFMATIC G3 - ELF LUBRIFIANTS, PARIS/F ESSO ATF D (21065) - ESSO AG, HAMBURG/D ESSO ATF F-30320 - ESSO AG, HAMBURG/D TITAN ATF 4000 - FUCHS MINERALÖLWERKE, MANNHEIM/D ALMIROL ATF - KROON OIL BV, ALMELO/NL Q8 AUTO 15 - KUWAIT PETROLEUM, HOOGVLIET/NL OMV ATF III (F-30580) - OMV AG, SCHWECHAT/A PANOLIN ATF DEXRON III - PANOLIN AG, MADETSWIL/CH TRANSWAY DX III (F-30373) - SVENSKA STATOIL AB, NYNÄSHAMM/S ATF MERCON / DEXRON III - TEXACO LUBRICANTS COMP., BEACON/USA TEXAMATIC 7080 - TEXACO SERVICES LTD, BRÜSSEL/B TOTAL FLUIDE AT 42 - TOTAL RAFFINAGE DISTR., PARIS/F VEEDOL ATF DEXRON III F-30521 - VEEDOL INTERNATIONAL, SWINDON/GB VEEDOL UNITRANS Z - VEEDOL INTERNATIONAL, SWINDON/GB ZF ECOFLUID "A" - ZF FRIEDRICHSHAFEN AG/D
5series Skrevet April 1, 2010 Skrevet April 1, 2010 http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... hicle=2251 Der står at 5HP'er har grønn plate med merke
hillmar Skrevet April 1, 2010 Skrevet April 1, 2010 5HP18 ble levert med vanlig dexron III fram til rundt 96-97 (altså med svart merkeskilt). Den ble levert med "lifetime" oljen etter dette og hadde da grønt merkeskilt. Så trådstarter har nok svart merkeskilt og skal bare ha vanlig Dexron III...
pajoe Skrevet April 2, 2010 Skrevet April 2, 2010 Og siden Biltema kjøper sine oljer fra Statoil, har du nettopp ramset opp overnevnte olje. Statoil Transway = Biltema ATF Dexron lll. http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
HMW Skrevet April 3, 2010 Skrevet April 3, 2010 Enig.. samme olja som på statoil og dermed helt trygt. Så lenge kvalifikasjonene som står på olja stemmer skal det ikke være noe problem. Ang. oppvarming av olje til 30 grader så vil jeg ikke tro du har store forskjellen om du har olja inne og den er 22 grader eller om den er 30 etter du har varmet den i vann Uansett viktig å ettersjekke, få litt temperatur og kjøre igjennom gira for å få riktig nivå.
Tiller Skrevet April 3, 2010 Skrevet April 3, 2010 Og siden Biltema kjøper sine oljer fra Statoil, har du nettopp ramset opp overnevnte olje.Statoil Transway = Biltema ATF Dexron lll. http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6 Mener det var noen som sa at Biltema kjøpte olje fra Mobil 1. Men da er det Statoil de kjøper av altså?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå