Gå til innhold

M30b35 i E30 Turbomanifold spørsmål, please :-)


kjellke
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har letet litt rundt på nettet og hørt meg litt rundt etter topmount m30b35 turbomanifolder. Grunnen til topmount er pga jeg vil helst ikke endre på vangene (Har manifold som peker nedover)

Motoren det skal til er en M30b35 som skal i en E30. Leter derfor etter en grei manifold til dette.

Lurer litt på hensikten til manifold (ikke att eksosen går igjennom og til turbo) Men hvor viktig er det og dimensjonere den riktig ? Kan man overdimensjonere det?

Har noen tegninger.

Tegning en. Hva med og kjøpe en eksosflens, sveise på 6 rørbiter som går inn i ett tett 3 toms rør "kammer" Deretter sveise på turboflens og WG flens mellom syl 3 og 4. Går dette ann? Effektmessige ulemper?

11.JPG

Dette kan sammenlignes med det som er på de fleste M50 motorene. Fordeler ulemper her og?

22.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kanter skal helst være avrundet, slik at du minimerer eksosturbulens.

De fleste eksosmanifolder man finner på vanlige bilmotorer i dag er KUN lagd ut fra et kostnads og varighetssyn. De er stort sett veldig kritikkverdige opp i mot effektoptimalisering. Merk at det er forskjell på eksosmanifold og grenrør. Det er to helt forskjellige kontruksjoner.

Søk "exhaust theory" på google, der står det masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, da utelukker det vell manifold 1 her pga det er jo bare 90gradere. Hva med noe alla det som er på M50 motorene?

Ja vet forskjellen på manifold og grenrør, grenrør er jo laget for og få bedre flow og med like lange rør? Og manifold bare straight forward for og få det billigst mulig?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du titter på E30 324 turbodiesel grenrøret er det omtrent som du tenker. En eneste lang "bjelke" med en flens i.

Jeg lurer egentlig mest på om det ikke er enklere for deg å bare lage adapterflens og dra rør under og opp ala slik de gjør det på M20?

Skal du først bygge skikkelig grenrør derimot er det bare å begynne. Syns det du foreslår høres veldig tidkrevende ut, oppimot å lage et skikkelig grenrør fra børjan.

turbosetup.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er jo i støpejern den som er der orginalt, altså er ikke så god og sveise i, fins ikke hos f.eks maxam tuning, ppf eller noe da? noen som vet? Har også begynt og gruble på innsug nå. Det blir jo ett helvette med IC og hele veien tilbake for og gå opp og inn på innsuget. sku nesten skaffa meg ett custom ett med "inngang" hvor det ville vert litt mer naturlig. Er det noen spesielle forskrifter til innsug? Eller bare og sveise i stål? Må det være Alu? Og har lest litt om de "Traktene" er det ett must? er det bare og ta ett rør og presse på med en kule så de blir bendet litt utover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPF hadde iallefall sånn trekantflenser før.

Går jo ann å kappe av orginalflensene på eksosanlegget også. Eller bare heltsveise alt, og droppe flens :)

Innsuget tar du bare å plukker bort spjeldet og blender. Deretter borrer hull i andre siden av innsuget (mot fjærbein), og setter spjeldet der, akkurat slik som de orginale M30 Alpina innsugene er lagd! Har lurt på hva BMW tenkte på med det orginale innsuget mange ganger.. Med turbo er det iallefall totalt idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ser ut til og ha fått løst alle problemene mine nå ;-)

Den turbomanifolden jeg hadde gikk ann og snu på hodet (altså turbo peker opp) og oddis sitt innslag om innsugsmanifold :-)

Tusen takk folkens, da er neste problemet.

Motor lener for mye mot høyre (Bilens høyre side) Jeg planlegger og skive opp bak motorfestet, men det er ikke nok så lurte på om det gikk ann og skjære ned litt på en motorforing eller er det ikke anbefalt? Heller fått sveiset opp igjen motorfeste på venstre siden litt kortere? Sliter også litt med og få plass i girkassetunellen ser det ut som, prøvde motor i i dag (uten girkasse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...