Jump to content

Fjerning av rust på bimmern, framgangsmåte?


hertz
 Share

Recommended Posts

Har litt rust i hjulbuen,døren og bagasjeluken. Så lurte på hvordan eg skal gå frem med fjerningen. Er ikkje so gale med rust bare på overflaten so skal gå fint å pusse ned.

Men har noke so heiter rustbjørn og rusthammer eller hva det var, å der står det at det skal vere igjen rust på bilen då ein tar det på får at rusten skal gjøre seg om til metal eller noke. Så lure da på hvordan eg skal gjøre dette, pusse vekk alt løst rust og spraye på med dette etterpå? må fjerne rusten før eg setter på sideskjørtene.

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Det du gjør er: Fjern all rust. Først kan du skrape med et skrujern etc. hvis det er litt størrelse på flakene. Så er det enkleste, syns jeg, å bruke drill med en liten stålbørste på som fjerner enda mer av rusten. Vær litt nøye med å ikke gjør området du sliper på større enn nødvendig, men ALL rust MÅ vekk. Så fins det, som du nevner, forskjellige stoffer som kan brukes. Men den påstanden om at det forandrer rust tilbake til metall er tull. Dette er rett og slett umulig. Men å smøre på noe som skal virke en stund og så fjernes igjen er å anbefale, da dette går litt "kjemisk" til verks. Når all rust er borte, pusser du med papir for å jevne ut området. Du vil jo gjerne ha det som det en gang så ut, og ofte må du sparkle litt. For små jobber er det forskjellige lett-sparkler du kan bruke. Disse skal brukes rett på metallet uten grunning. Så sparkler og pusser du til det er jevnt og fint, for så å grunne det med grunning før du lakker over med lakk og klarlakk. Velger du å ikke sparkle, så kan du også bruke forskjellige anti-rust midler som grunning. Det viktigste er egentlig at all rust blir fjernet, og at området er rent og tørt når du lakker over.

Link to comment
Share on other sites

Litt sandblåsing er aldri dumt. Da er det bare å blåse til all rusten er borte, sparkle igjen porene, grunne og lakke. Enkleste og beste måte å gjøre det på ;) Men er selvfølgelig ikke et "must" å sandblåse. Bare gjør som nevnt over: pass på at ALL rust er borte og at du har en jevn og glatt (men matt) overflate før du grunner og lakker.

Link to comment
Share on other sites

Sandblåste, på med sinkgrunn, maling og trekomponents lakk. Etter to uker så skjemen verre ut enn den var i utgangspunktet. Jeg hadde ikke tid til å la allt tørke nok mellom rundene, så det ble bobler og dritt. Den beste reparasjonen jeg gjorde var å sandblåse på bakluken og spraye rett på med felgsilver direkte. Det fungerte best av allt jeg har prøvet. Nå er det et år gammelt og rusten på vei tilbake der også. Så trenger nye forslag. Har skjønnt at man må ha på noe som inneholder fett bakpå for at det ikke skal trekkes inn fukt fra baksiden. Så er det viktig å vokse bilen, da ruster den visst nok fem ganger så langsomt. Bilvask og varmvoks kjører jeg. Etter dette har det faktisk bremset opp. Så nå er jeg klar for en til runde. Dersom jeg klarer å få på både tørt forarbeid og orntli klarlakk, så skal det bli spennende å se om det holder.

Link to comment
Share on other sites

Det som egentlig er viktigst for å slikt arbeid til å vare, er å gjøre godt rent før lakk, og gjerne bruke flere lag med lakk. Jo flere lag, jo tykkere lakk, jo vanskligere blir det for fuktighet å trenge inn på ny. Og skal man ha mange lag er det heller ikke dumt, egentlig burde det alltid gjøres, å matte ned hvert lag før man legger på nytt....

Link to comment
Share on other sites

Takker for godt svar :)

Men rusten inni skjermene kan eg bare ta vekk rusten og spraye på antirust eller tectyl?

Det stemmer :) Vil anbefale tectyl, da det tåler en støyt, og dette er ett område som blir utsatt for mye steinsprut etc. Du kan også lese hva de forskjellige stoffene er beregnet for på boksene....

Link to comment
Share on other sites

Det som egentlig er viktigst for å slikt arbeid til å vare, er å gjøre godt rent før lakk, og gjerne bruke flere lag med lakk. Jo flere lag, jo tykkere lakk, jo vanskligere blir det for fuktighet å trenge inn på ny. Og skal man ha mange lag er det heller ikke dumt, egentlig burde det alltid gjøres, å matte ned hvert lag før man legger på nytt....

Dersom man skal ha flere lag MÅ man matte ned hvert lag, med mindre man lakkerer før det forrige laget har tørket helt. Men er man dreven, trenger man ikke mer enn ett lag. Er grunningen som skal sørge for at fukt ikke angriper stålet. Sparkel suger til seg fuktighet, så det er bedre å grunne flere skikkelige lag, enn å kaste bort flere lag med lakk på dette.

Link to comment
Share on other sites

Sandblåste, på med sinkgrunn, maling og trekomponents lakk. Etter to uker så skjemen verre ut enn den var i utgangspunktet. Jeg hadde ikke tid til å la allt tørke nok mellom rundene, så det ble bobler og dritt. Den beste reparasjonen jeg gjorde var å sandblåse på bakluken og spraye rett på med felgsilver direkte. Det fungerte best av allt jeg har prøvet. Nå er det et år gammelt og rusten på vei tilbake der også. Så trenger nye forslag. Har skjønnt at man må ha på noe som inneholder fett bakpå for at det ikke skal trekkes inn fukt fra baksiden. Så er det viktig å vokse bilen, da ruster den visst nok fem ganger så langsomt. Bilvask og varmvoks kjører jeg. Etter dette har det faktisk bremset opp. Så nå er jeg klar for en til runde. Dersom jeg klarer å få på både tørt forarbeid og orntli klarlakk, så skal det bli spennende å se om det holder.

Her høres det ut som du har brukt komponenter som krasjer med hverandre. Må alltid sørge for at grunning, lakk og klarlakk går sammen. Ellers vil det oppstå en kjemisk reaksjon og lakken vil "koke". Da dannes det bobler. Dette kan også komme av for tykke lag, uten å la hvert lag herde skikkelig før man påfører mer.

Link to comment
Share on other sites

Det som egentlig er viktigst for å slikt arbeid til å vare, er å gjøre godt rent før lakk, og gjerne bruke flere lag med lakk. Jo flere lag, jo tykkere lakk, jo vanskligere blir det for fuktighet å trenge inn på ny. Og skal man ha mange lag er det heller ikke dumt, egentlig burde det alltid gjøres, å matte ned hvert lag før man legger på nytt....

Dersom man skal ha flere lag MÅ man matte ned hvert lag, med mindre man lakkerer før det forrige laget har tørket helt. Men er man dreven, trenger man ikke mer enn ett lag. Er grunningen som skal sørge for at fukt ikke angriper stålet. Sparkel suger til seg fuktighet, så det er bedre å grunne flere skikkelige lag, enn å kaste bort flere lag med lakk på dette.

Den sparkelen jeg bruker er absolutt motstandsdyktig mot vann. Og det er mange som lakkerer flere lag uten å matte ned mellom hvert lag. Har aldri hørt at det er snakk om erfaring når det gjelder antall lag, men at de kun kjører på med ett er usannsynlig, syns jeg. Hvis du "kaster" bort flere lag med lakk istedenfor grunning, kan du ihvertfall ende opp med en finere overflate :shock:

Link to comment
Share on other sites

Er det kommet rust, skal man egentlig etter å ha fjerna ALT av rust behandle begge sider av stålet.

Siden mye kan ha oksidert fra den andre siden også, bør man lakkere, male eller behandle innsiden så godt det går, hvis ikke kan oksygen trenge igjennom stålet og komme inn under lakken. TYKT lag med lakk på begge sider er bra. Trenger ikke bruke fin lakk på innsiden, men noe som tetter for oksygen og vann, om det spruter stein o.l. tenk sjøl!.

Dette gjør jeg alltid og rusten kommer aldri igjen, bortsett fra der jeg ikke kommer til på baksiden. Det er jo ikke alltid like lett:(

Men fler komponent lakk er selvfølgelig best, om det ikke krasjer med den type lakk som er fra før av som vil resultere i sprekker og bobler.

feks. Akryl og "Hobby" lakk er som regel forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...