Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor mange omdreininger en vanlig dynamo trenger for å lade tilstrekkelig til å lade batteriet i ei campingvogn i tillegg til å drive kjøleskapet. Greia er at jeg tenkte å unngå å belaste dynamoen i bilen mer ved å rett og slett montere en dynamo rett på akslingen på vogna. Vil dynamoen lade med denne hastigheten, eller må jeg ha en heftig utveksling? Evt kan jeg drite i å lade batteriet, og heller koble kun kjøleskapet på dynamoen. Så lenge maten ikke forderver i varmen er det greit, men det hadde vært greit å ha et fulladet batteri.

Skrevet

Dynamoen går jo ganske fort, tenk at du har 6-700 omdr på tomgang, hjulet på dynamoen er mye mindre enn reimskiva på motoren og vil derfor gå enda en god del fortere, så den trenger en del turtall. Du kan ikke gå noe særlig under vanlig tomgang før ladingen blir dårlig. Jeg kan ikke forstå problemet med å la dynamoen i bilen lade vogna, om batteriet i bilen er bra så trekker ikke det batteriet så mye av dyamoen og det er dermed rikelig kapasitet til å lade det i vogna. Dynamoen i bilen lader jo ganske fort i starten så det er ikke lenge før belastningen på dynamoen blir lav selv om du skal lade både bil og vogn. Det vil være en større belastning for dynamoen om du skulle kjøre rundt med et dårlig batteri i bilen i det daglige.

Skrevet

Man kan vel ikke kjøre kjøleskapet på gass under transport av sikkerhetsgrunner? Kjøleskapet trekker uansett ikke så mye strøm. Blir dynamoen din utslitt så er det vel bare å bytte børster? Du drar vel ikke rundt på campingvogn hver dag i året heller, så jeg ville valgt å la bilen lade i stedet for Petter Smart løsninger her.

Skrevet

Er kun Frankrike som har forbud mot bruk av åpen flamme under transport, i Tyskland har du lov om det benyttes en sikkerhetsventil alla Struma. I Norge og forsåvidt resten av Norden er det "fritt fram", men det er ikke lov å benytte åpen flamme ved bruk av ferge og under tanking på bensinstasjoner.

Jeg hadde hvertfall vært betenkt mot å benytte meg av 12V i kjøleskapet, hvertfall om det er snakk om de store skapene da de trekker ganske mye strøm. Ser bare på den lille 20 liters kjøleboksen jeg bruker på korte turer uten campingvogn og den trekker 50 W (4 A).

Så kan du tenke et kjøleskap på 100 liter med fryseboks!

Når jeg la opp ledningsnettet til hengerfestet var ledningen til kjøleskapet 6 kvadrat og en slik ledning tåler mange Ampere.

Skrevet

Takk for responsen.

Det er flere grunner til å ikke kjøre elsystemet på vogna sammen med bilens, og det er ikke nødvendigvis mer arbeid å montere dynamoen rett på vogna da dette hadde forenklet det eletriske en del, og jeg kommer til å bytte bil oftere enn vogn, så jeg slipper å lage til et tilfredstillende system på hver bil. Dessuten er jeg drittlei av å strekke kabler i bil. Jeg ser for meg at det er litt mindre knot på campingvogn :)

Men spørsmålet var hastigheten på dynamoen. Er det håpløst å få den til å gå fort nok?

Ja, jeg er litt sær, og vil gjøre ting på min egen måte... :D

Skrevet
Ser bare på den lille 20 liters kjøleboksen jeg bruker på korte turer uten campingvogn og den trekker 50 W (4 A).

Så kan du tenke et kjøleskap på 100 liter med fryseboks!

Da er effektiviteten dårlig på kjøleboksen (ikke overraskende egentlig). En normal 150-200 liter fryseboks trekker bare en femtedel i forhold til liter på kjøleboksen din. Altså typisk 100-150W.

Takk for responsen.

Det er flere grunner til å ikke kjøre elsystemet på vogna sammen med bilens, og det er ikke nødvendigvis mer arbeid å montere dynamoen rett på vogna da dette hadde forenklet det eletriske en del, og jeg kommer til å bytte bil oftere enn vogn, så jeg slipper å lage til et tilfredstillende system på hver bil. Dessuten er jeg drittlei av å strekke kabler i bil. Jeg ser for meg at det er litt mindre knot på campingvogn :)

Men spørsmålet var hastigheten på dynamoen. Er det håpløst å få den til å gå fort nok?

Ja, jeg er litt sær, og vil gjøre ting på min egen måte... :D

Er det gjennomgående stiv aksling på vogna da? Ofte er jo bare akslingen synlig akkurat mellom hjulet og navet, og kun festet i opphenget, så stopper den. Da er det ikke mange steder du kan få satt på dette dynamostyret ditt, og dynamoen må jo også bli en del av den uavfjærede massen. Og når det gjelder hastigheten så handler jo det kun om utveksling, så det er jo bare å beregne seg frem til hvor stort reimhjul du må ha på akslingen og hvor lite du må ha på dynamoen for å få dette riktig. Eventuelt må du gire i enda en omgang hvis det ikke er plass. En enkel start er jo å måle diameter på reimhjulene på bilen din og beregne hvilken RPM dynamoen går med på si 2000 rpm. Så må du finne ut hastigheten på vognakslingen i si 70-80km/t (det kommer an på hjuldiameteren), så er det bare å beregne seg frem til utvekslingen på reimhjulene du skal bruke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...