Gå til innhold

Tråden om min E39 523IAT

Share

Anbefalte innlegg

Hei som topic sier, er bilen en 523.

Dette er den syvende e39 jeg har, etter pause på 1 år med masse audi(allroad).

Valget falt på en 98 modell 523 stv, da man etter min mening får mye bil for pengene, Kan kjøpe 2stk 523 for prisen av en 530dat.. Så da har man litt å gå på med bensin:) Noe den forøvrig er glad i.

Har vært altfor bortskjemt i bilverden oppigjennom årene, har hatt 2 chippa 530d tidligere(går som ett uvær!)1stk 528 m-tech og er på den fjerde 523 en nå, med andre ord skulle jeg ha ett godt grunnlag for å vurdere e39:). Kan nevne at siste bilen før denne var 2004 mod audi allroad med alt av utstyr+ litt til.. Overgangen til en bil som koster 1/5 del er ganske merkbar. Men tross alt snakker vi om en bil som er 12 år å gått rundt hele jorden, må si meg fornøyd med bilkjøpet så langt.

Litt info om bilen:

Kjøpte den av ett eldre ektepar som har passet godt på den, er tross alt ikke mange 98mod med 285000km som har fullgt alle servicer.

Den har vært lakkert opp en gang i tiden, vet ikke helt når?

Fargen er oxford green metallic, noe jeg syntes er en fin farge.

Den har kun gått landeveiskjøring de siste årene, selv om den er gått 285000km kan man ikke merke mye til km.stand.

Den er helt greit utstyrt kan nevne noe:

Skinn interiør(ingen slitasje), steptronic, regnsensor, multifunksjonsratt med varme, cruise+,

Avtg.hengerfeste(ett must når man har hus), nivåreg på bakaksel(kjekt å ha når man dra henger eller lesser tungt), Cd veksler, utdragbar bagasjeromsgulv(utrolig praktisk når man har barnevogn), grønntona vinduer og intensiv rengjøring av vindu++.

Første eier har bestilt bilen gjennomført grønn :wink:

Mørke grønnt interiør, grønntona vinduer, grønn lakk, noen syntes sikkert dette er grusomt fargevalg men når det er mørkt ute ser interiøret svart ut innvendig, så er ikke plagsomt.

Det jeg syntes var viktigst er at skinnet er helt og pent uten slitasje, noe som må sies å være en prestasjon på e39:)

Kan nevne at jeg er litt redd for å legge for mye penger ned i bilen, da den har gått så langt. Kan bli vanskelig å få igjen det man har lagt ned av penger i den til slutt.(En tanke jeg alltid har da jeg har en tendens i å bytte bil litt for ofte :D ).

Planer i mitt eie/ting som er gjordt:

*Ny effekt bakpotte( har fått den fra usa nå) link:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... MEWNX%3AIT.

Skal monteres til mandag.

*Front leppe(type aerodynamik).

*Bytte foringer og hjullager fremme.

*Har byttet vannpumpe og termostat.

*Nye hjul, helst 19", har vurdert de nye hjula fra gs, de heter gs silvertrack, med 265 bakhjul noen som har bilde på e39?

*Muligens sote vinduer.

*K/N innsatsfilter montert.

*Bytte: olje, filter i automatkasse og flushe den totalt.(har handlet 18,7 liter royal purple max atf olje til kassen).

*Skulle tatt noe begynnende rust på bakluke og fremdører, helst før vinteren.

*Bytte olje på servo tannstag og motor.

*Div:

Bilder slik den var når jeg kjøpte den:

ea7ssaqddu65ncbz7t1g.jpg

l4s2ahw6ly8b47a5qlo3.jpg

3ujzn36yyo823wlprc0e.jpg

l87fp9vzv04wabh8nr5z.jpg

00tm1c8sk3m8csgmawqy.jpg

Grønnfargen kommer frem i sola...

k22vx2ygbtlekhxx7spx.jpg

mj324vy8jwpj8yq328x1.jpg

Kom gjerne med kommentarer og innspill. Kan nevne at jeg er meget takknemlig for at vi har ett av de beste forumene i norge her på bimmers:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny eksos montert, ble meget pen dyp sekser lyd :D

vo6s5t7z9s5og8bi45ud.jpg

01awj0t89begl5pnznhm.jpg

84txvp9l8zpcuxy5d6gc.jpg

Ble en del tilpasnings problemer, da det viste seg at annlegget var egentlig til sedan, men ble meget godt fornøyd med slutt resultatet. Eksosen ble montert på svendsen eksos, utrolig flinke de gutta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handleliste fra koed:

Stabilisatorbøsning, for 23mm x2.

Bolt med skive til hjullager, M12X1,5X55−Z1 x2

Forhjulslager x2

Frontspoiler, "M5", incl. tågelygter.

Koppholder bak, de som alltid er ødelagt på e39.

+ oljefilter til kasse og gummipakning.

Blir bra til slutt dette, begynner å bli lei ulyden av stabstag foringene i kombinasjon med hjullager lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Kjøpte det på ebay, sto at det var til touring, men tror det var til sedan.

Var mye tilpasningsproblemer, svendsen eksos fikset det på 3-timer.

Er vel mer scorpion lyd enn eisenmann for å si det sånn...

Her er link til det jeg kjøpte:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... MEWNX%3AIT

Ikke fornøyd med lyden da eller? Eksosen hadde et pent utseende til bilen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:)

Har kostet på bilen 30000kr på 2 mnd, rundt 15000kr i nødvendige servicer og slitedeler++ og resten i M5 front, eksos og har bestilt helt nye BBS LM replica hjul i 19" 235 foran og 265 bak, meget spent på utseende, håper det blir bra!

Så begynner å blir en meget bra bil dette her!

Kommer flere bilder etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...