Jump to content

Recommended Posts

Posted

hei lurte på om noen av dere har vært borti samme problem som meg.

er en e39 525 TDS 1997

airbag lampen kom plutselig på når jeg stod parkert med bilen igang.

det raret er att lyset kommer på og forsvinner veldig uavhengig. kan komme på og slukke flere ganger under kjøreturen, og det spiller ingen rolle om det er flere i bilen.

her er diagnose resultatet:

CODE001:

3 Voltage supply

CODE002:

32 Left satellite sensor, (for side airbag)

forslag på hvor jeg må leite?

Mvh Christian

Posted

voltage supply er bare at det har vært for lite spenning en gang..

den andre er nok "sidekrasj" sensoren som ligger under setet.. ikke så vanlig feil som mange andre e39 feil...

Posted

Fukt eller vann under gulvteppe på førerside ? mener satelliten sitter på et sted der den kan drukne.Det har jeg vert borti tidligere.sitter vel også et jord pungt på samme sted.

Posted
Fukt eller vann under gulvteppe på førerside ? mener satelliten sitter på et sted der den kan drukne.Det har jeg vert borti tidligere.sitter vel også et jord pungt på samme sted.

Det kan det være.

Mener det var då airbag lyset mitt køddet seg også.

Og då er det en fuktsperre i døren bak som lekker, om eg har forstått det rett her inne.

Posted

kan være hvilken som helst fuktsperre.. sjekk om det faktisk er vått først.

Posted

beklager sent svar, men har fått en liten en i helgen:) :D

men ja, merket faktisk att det er fuktig under bena på førersiden, og lyset lever litt som om det kan være noe som renner over det slik att det går av og på:s

hvor er typisk vannlekasje plasser på disse då? så jeg ikke leter for gjeves?

Mvh Christian

Posted

Er det ikke bak dørtrekket som ofte er utfordringen på "nyere biler". Sjekk om plasten bak dørtrekket er hel. Jeg ville uansett fått den byttet. Ellers ville jeg sjekket dørpakninger og frontvindu. Er det takluke på bilen så bør denne sjekkes om er tett, dvs at drens hullene fungerer som tiltenkt.

Det enkleste er vel å stå med en haveslange med "dusjende" vannsprut og ha en medhjelper inn i bilen.

Uansett må du nesten få løfte på teppet å få tørket ut det som er fuktig. Er støydempingen under fuktig så tar det sin tid å få det tørt.

Posted

E39`n min lakk i høyre hjørnet på frontruten, ta ut dekselet som sitter i bunn på a-stolpen å spyl med vannslange på frontruten og se om det renner vann nedover a-stolpen. Sjekk også drensrørene som sitter i hvert hjørne på frontruten.

Posted

På min e39 lakk det inn ved noen gjennomføringer i torpedoveggen under pollenfilteret på venstre side. Tar du bort hele plastboksen finner du et "rom" med et dreneringshull i bunn - dette hullet var tett av blader o.l slik at det var masse vann i "rommet" ......

Posted

Takker for alle forslag:) men "vinneren" ble Dunderdon, tok bort pollenfilterboksen slik att du kommer til bremsekraftforsterkeren, den stod halvveis i vann, tilsvarer vell 20 høy vanndam. den rakk gjennomføringen halveis slik att det har rent inn igjennom den:(

så fikk rensket vekk blader og diverse så rant vannet ut:)

no starter den evig kjedelige jobben med å tørke vekk vannet inne, løsne førersetet og styre på:(

hater vannlekasje, men takker for all hjelpen så langt:)

Mvh Christian