Gå til innhold

Hjelp! E46 325Ci går bare på 5syl.

stuperen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Min 325ci fikk det for seg at den ville gå på bare 5 syl. Har skiftet plugger og på syl.4 var pluggen sotet. Kjøpte en ny coil og monterte den.Gikk fremdeles på 5.Koplet fra støpslene en etter en og fant ut at gangen forandret seg på alle unntatt syl 4. Det er med andre ord ikke strøm inn til coil nr 4. Noen som har forslag om hvor jeg skal feilsøke? Evt forslag om hvor feilen kan ligge? Haster litt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dermed selvsagt at det er strømmen til coilen som er problemet selv om det er mye mulig, kan likegjerne være innsprøytningsdysa.

Om jeg ikke er helt på tur så har coilene dine 3 ledninger inn. Den ene er jording som går rett fra jord og inn på coilen, denne kan du måle å se om er god kontakt på.

Den andre er pluss som kommer når du slår på tenninga, dermed kan du måle mellom jordingen og denne plussen og se om der er 12V, kan også prøve med en pære/prøvelampe imellom for å utelukke "falsk" spenning.

Tredje ledningen er signalet fra styreenheten som styrer når gnisten skal frigis. Har hørt at dette skal være ett pluss signal og ikke negativt som på en gammeldags 2pols coil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.Det stemmer at det er 3 ledninger inn på coilen.Har kjørt ei stund med et gass spjeld som responderer først fra 10% pådrag.Kan det ha gjort noe med dyse? Kanskje dumt spørsmål men.... Har fått tak i en kar med god peil og diagnose som skal forske på det i morgen.Fint med innspill likevel. :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gnist på plugg nr4 nei.Når det gjelder gass spjeld potensiometeret (eller hva det heter) så har jeg kjøpt nytt som han fyren skal skifte samtidig.Det som skjer er at når jeg gir litt gass så skjer det ingenting før etter 10% pådrag.Og SÅ kommer den. Ikke spes. behagelig i lengden. Har Steptronic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Litt sent men.... Tok diagnose på bilen etter jeg skiftet coil på syl.4. Det var dysa som kødda med meg. :oops: Fikk låne et innsug fra en 520 m54 motor og plukket over dyse. Simsalabim. Funker som fjell. :applause: Takk for innspill.Skiftet gasspjeld potensiometeret samtidig.Nå er alt gulle godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...