Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører en BMW 116i, 2005. Når jeg svinger kommer det en svak hvine/plystre-lyd fra rattet et sted. Lyden høres ikke utenfra, kun innvendig. Har veldig lite peiling på bil, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal se, eller hva jeg skal se etter.

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Har ikke hatt tid til å sjekke det enda, men hjelper det av info at lyden er omtrent nøyaktig lik, hverken høyere, lavere eller mer/mindre frekvent uansett hvor fort jeg vrir på rattet? Etter min logikk burde lyden vært mer tydelig når jeg dreier hurtig på rattet. Men nå har ikke bil akkurat vært veldig logisk for meg tidligere heller.

Skrevet

Jeg finner ikke ut hvor jeg kan sjekke servo-oljen. Jeg måtte til og med titte i brukermanualen (mistet litt av manndommen min der), og det står ikke avbildet noe sted hvor servo-olje kan sjekkes/fylles. Beklager min håpløshet når det gjelder biler. Setter veldig pris på hjelpen jeg får her :)

Skrevet

Forhør deg på et verksted. BMW bruker forskjellig servoolje (forskjellig farve) mellom modeller. Viktig at du fyller på riktig.

Servo oljen finner du i en rund sort beholder som ligger på/ved motor og som har et rundt sort lokk med mange fordypninger i.

Skrevet

Høres ut som om servomotoren er slitt/gåen. Hadde kliss lik bil som du har, og nøyaktig det samme skjedde. Lyden ble dog verre og verre, og måtte til slutt bytte servoen på bilen.

• 2 weeks later...
Skrevet

For ca 1 og en halv uke siden, like etter jeg skrev innlegget, åpnet jeg lokket på servotanken. Alt var som det skulle, og når jeg startet bilen like etterpå var lyden borte. Luft i systemet? Ikke vet jeg. Uansett, akkurat nå når jeg skulle parkere bilen kom lyden tilbake igjen. Burde jeg lufte systemet på en eller annen måte, eller er det noe annet som kan være gåent? Kan det fortsatt være servomotoren som er gåen? Er jo rart at lyden forsvant bare jeg åpna lokket på tanken i hvertfall.

Og en ting til, jeg har ikke spesielt greie på bil, men bør ikke en servomotor vare lenger enn 5 år? Reklamasjon? Hvis ikke, hva er pris på noe sånt? Har akkurat kjøpt bilen brukt, så har 2 års reklamasjon der i verste fall.

Skrevet

Jeg tror ikke dette har noe med at du åpnet lokket å gjøre. Er nok tilfeldigheter.

Hvis man skal lufte servo så skal man vel åpne lokket og dreie rattet frem og tilbake inntil lufta er borte. Det er ikke normalt at man lufter servo så fremt man ikke har byttet noe.

Jeg ville tatt med bilen på et verksted for å få dette sjekket ut.

Skrevet

Det var nok tilfeldigheter med lokket ja. Det jeg nettopp fant ut var at hvis jeg justerer rattet opp eller ned (Det sto i midten), så forsvinner lyden. Setter jeg det tilbake i midten, kommer også lyden tilbake. Noe som gnisser borti noe annet kanskje? Btw, lyden høres bare inni bilen ved rattstammen. Ikke utenfor, i motorrom eller ved hjul. Bør jeg fortsatt ta med bilen på verksted, eller er dette bare en bagatell, slik at jeg bare senker rattet og later som jeg aldri hørte lyden til å begynne med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...