Gå til innhold

Takluke og sentrallås problemer e36


shapa
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en e36 92modell, der jeg har litt problemer med takluka og sentrallåsen.

Takluken virker av og til når den har lyst, den henger ikke, fordi når den virker så virker den helt fint, når man trykker på knappen for å ta opp takluken når den virker så hører men en klikkelyd, men når man trykker på knappen når den ikke virker så kommer det ingen lyd, kan det være komfortreleet som synger på siste værs?

Har i det siste fått litt problemer med sentrallåsen, det enne problemet er at jeg må låse den to ganger, førstegang jeg går ut av bilen og vrir om nøkkelen for å låse den, så ser du og hører du at den låser seg, men rett etter så låser den seg opp igjen av seg selv, hvis jeg da igjen vrir om nøkkelen for å låse den, så låser den seg.

I går sluttet også høyrebak dør å låse seg, og vil heller ikke låse seg opp via sentrallåsen, noen som har noen ide hva det kan være?

takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takluken kan være releet, men det kan også være dårlig smørning som forårsaker denne feilen. Opplevde det samme på min. Smurte den med litiumgrease og har ikke hatt problemer siden. Sentrallåsen kan være forårsaket av enten en dårlig motor eller rett og slett en kabel som har røket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takluken er smørt veldig mye, så tviler på det er problemet, siden når den først virker så "henger" den ikke :D men hvilket rele er det snakk om? og hvor ligger det?

Har også sjekket ledningen til sentrallåsen og de er hele, men har en mistanke om at det er en motor, hvor mye koster disse ca? og er det vansklig å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt ute på dypt vann her, men det er flere releer i sikringsboksen i motoren. Mener å huske det er noen releer bak hanskerommet og samt det kan være under/bak rattet. Vær vennlig å rette meg om jeg tar feil her.

Om du bruker http://www.gsbildeler.no som utgangspunkt finenr du fort ut hva som går hvor og prisen. De har noen veldig bra og detaljerte tegninger.

Jeg har en del releer liggende som jeg ikke har bruk for. Plukket de ut av en e36 92 mod så om du holder til i Bergen kan vi nok gjøre det billigere og enklere for deg.

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage.php3?imgPath=bilder/14675.gif. Dette er releet til takluke. Nr 10. Prisen er 448.40

Just for future education of my M3 family, it was the "comfort relay" which I guess does just what you had said M3Blurr. I must have put to much headliner glue on the headliner, it dried, and when I went to open it, it blew this relay, thinking some kids head was in the way. Great safety feature, but this relay was under the driver's side lower dashboard behind the knee "protector" under the steering wheel.

Hentet denne fra en amerikansk m3side. En som hadde samme problemet som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrallås problemet har jeg vært borti før, og det kan være at en av bryterne som registrerer om døra er låst eller ikke kan være slite. Disse skal sitte i karosseriet, når du åpner døra og ser der hvor døren låser seg så skal du se en bryter som du kan presse inn med fingeren. Prøv å hold inne bryteren og få noen til å låse. Du kan også sette el teip foran denne bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sentrallåsmotor er også en slitedel,pleier som regel å være det som krangler først når det er problemer.ellers er systemet kanske solid.Sitter i bunn av låsepinnen på døra,fjern dør trekket så skal de være greie å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener det også kan være noen ledninger bak i bagasjerom som er brutt. Tenker da på ledninger til sentrallås i bagasjeluka, siden de ligger i "knekk" der så har de en tendens å ryke. Har akkurat samme problem i min E36, takluka stoppet plutselig, men sentrallåsen sluttet å virke litt etter litt. Har ikke funnet feilen i min bil, hvordan går det med din feilsøking, shapa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener det også kan være noen ledninger bak i bagasjerom som er brutt. Tenker da på ledninger til sentrallås i bagasjeluka, siden de ligger i "knekk" der så har de en tendens å ryke. Har akkurat samme problem i min E36, takluka stoppet plutselig, men sentrallåsen sluttet å virke litt etter litt. Har ikke funnet feilen i min bil, hvordan går det med din feilsøking, shapa?

Har sjekket alle ledningene, og kan ikke finne noe feil på de, har også sjekket denne "bryteren" som sitter med døra, og cupe lyset går av og på ettersom jeg trykker inne knappen eller ikke så regner med at dette er i orden?

Sentrallåsmotor er også en slitedel,pleier som regel å være det som krangler først når det er problemer.ellers er systemet kanske solid.Sitter i bunn av låsepinnen på døra,fjern dør trekket så skal de være greie å skifte.

Ja, det kan virke som det er denne, ettersom jeg ikke lenger kan høre en slikt "klikk" lyd fra denne døra det gjelder, har også tatt opp dørtrekket for å se etter denne, men fant den ikke? mulig å få litt hjelp hvor den ligger? og også er den vansklig å bytte? og ca pris på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg kan se i Haynes rep.manual er det plassert en microbryter på dørhåndtaket, altså selve hendelen du drar i. Så du må nok demontere denne hendelen for å få av mikrobryteren. Her kan du finne en ny en:http://nettbutikk.gsbildeler.no/ Trykk på "Elektrisk", så "delekatalog", så er det oversikt over de forskjellige mikrobryterne på første bilde på tredje rekke nedover. Eller bilde 11 om du teller nedover:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, akkurat samme problem som meg. Takluken fungerer akkurat da den vil, og sentrallåsen må låses to gang. Kjett.

Har lest litt på formuet her, og det er mulig å restarte motoren i takluka, ved å holde fram\bak (en av dem) knappen inne i ca. 17 sekunder. Dette hjalp meg akkurat da jeg villa ha opp takluken, men tok kvelding igjen etter et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...