JonasD Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 Føler for å lage meg en egen tråd om mitt problem, som ikke trenger å være det samme som de fleste har hatt For 2 uker siden tømte jeg kjølesystemet da det var noe gørr i ekspansjonstanken. Dette var en blanding av forskjellige kjølevæsker (brun farge). Hadde tømt hele greia, fylte på vann, starta opp og lot motoren gå en stund. Tok deretter og tømte systemet igjen, men denne gangen fylte jeg på ny kjølevæske (50/50 blå). Akkurat i det jeg skulle vri om nøkkelen var batteriet selvsagt flatt, ringte rundt å hørte om jeg fikk låne en batterilader, men fikk ikke låne lader før 1-1,5 uker senere. (Bilen har ikke vært startet med ny kjølevæske på ca. 1 ukes tid). Fikk ladd opp batteriet, bilen starta gikk fint, alt som det skulle.. Noen dager senere hadde jeg montert et grenrør, så endelig kunne jeg kjøre ut bilen.. Kom på at jeg ikke hadde lufta kjølesystemet.. Så begynte å fikle med lufteskruen, dette var i går fylte på frostvæske i 50/50, åpna lufteskruen og vann kom ut. Noen minutter senere begynte bilen å få en høy temperatur, damp begynte å fosse ut av lufteskruen på termostaten, nåla på temperaturmåleren var nesten på rødt. Slo av motoren, ventet en liten stund, starta og gikk gjennom samme prosedyren. Samme skjedde, fikk høy temp. og damp (koking?) fosset ut av lufteskruen. Slangene inn til radiator og motor blir varm, varmeapparatet står på fullt og full varme, men er ingen varme som kommer. Bobler av og til i ekspansjonstanken, og noen ganger forsvinner væska når motoren slåes av, noen ganger minker den litt.. Slik har jeg holdt på i hele dag, samme tingen om igjen og om igjen..! Håper på svar! Begynner å bli irritert, bare å fyre på spm om det er noe jeg har glemt Mvh Jonas
bcRichard Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 Hvis du skal lufte motoren har jeg ett godt tips som jeg har brukt på M20 motorer. Du skjærer av bunnen av en 0,5L brusflaske, så setter du flasken med tuten ned i hullet til kjøleveske tanken, så fyller du på med vann til ca halve flasken er oppfylt, så ruser du motoren til nesten turtallskutt og lar den gå ned til tomgang igjen, også gjentar du dette helt til det slutter å boble i flaska. Dette funka flesk på min motor hvertfall
JonasD Skrevet April 27, 2010 Forfatter Skrevet April 27, 2010 Hmm.. kjøre bilen på turtallsperra på kald motor? hmm
Jørgen Lie Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 Ikke kjøre den på sperra da Jonas, bare gi på gass til den nesten treffer sperra å så slippe igjen
JonasD Skrevet April 27, 2010 Forfatter Skrevet April 27, 2010 Ikke kjøre den på sperra da Jonas, bare gi på gass til den nesten treffer sperra å så slippe igjen Har aldri kjørt på sperra jeg så.. Men tar i mot flere tips, får kaaanskje besøk av en bilmekaniker i morra, så får se
Rogern Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 Har du sirkulasjon i systemet? Det ser du oppi ekspansjonstanken din. Den lille slangen som går fra radiator. Skal være en stråle der hele tiden, hvis den er dårlig luftet kan det komme en blanding av luft og vann.
bcRichard Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 Hmm.. kjøre bilen på turtallsperra på kald motor? hmm Du kan jo varme den opp til den står halveis da smarten
JonasD Skrevet April 27, 2010 Forfatter Skrevet April 27, 2010 Hmm.. kjøre bilen på turtallsperra på kald motor? hmm Du kan jo varme den opp til den står halveis da smarten ... Uansett ser det til ut som det er halveis fikset, må bare finne ut en vei å få kjølevæska erstattet med vannet
AlXz Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 turtallsperra..., hva faen er det for et tips å komme med til lufting? :S Kan være mange som leser tråden her som faktisk gjør det og i god tro om at det skal funke.., men lufting skjer på kald maskin, og da skal man passe på turtallet! Om man ikke har lyst til å bytte toppakning og kanskje topp også Mulig det var ment som litt ironi eller noe fra dere, men mange som sliter med lufting og søker rundt.., finner man denne tråden da så kan det skje ting
Simpel Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 Kan være noe annet enn luft, tilstanden minner om den gangen jeg kjørte med ødelagt vannpumpe. Sjekk sirkulasjon som det står over her. Du har vel sett denne viewtopic.php?t=105814
Jim523ia Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 Jeg har lært at skal man få luften ut av e39, så er en bratt motbakke tingen. Selv måtte jeg finne en bratt bakke og stille bilen i med fronten opp og så lufte. Men jeg måtte ruse litt (ikke høyt turtall) for å få temperatur så termostaten åpnet. Etter det har jeg ikke vært plaget med luft. Men jeg er ingen mekaniker, og hvertfall ikke BMW ekspert, men slipper ut mitt tips:-)
AlXz Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 Fliid har en bra DIY på lufting. Mulig det ikke er lik fremgangsmåte på alle motorene men.. viewtopic.php?t=105814
JonasD Skrevet April 29, 2010 Forfatter Skrevet April 29, 2010 Har fått ut all luft og motoren går som den skal. Men må etterfylle med kjølevæske. Er kun vann i systemet nå.. Noen som vet hvor mange liter det går på kjølesystemet på M20B25?
Rogern Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 Har fått ut all luft og motoren går som den skal. Men må etterfylle med kjølevæske. Er kun vann i systemet nå..Noen som vet hvor mange liter det går på kjølesystemet på M20B25? Står på de første sidene i haynes boken din som jeg så på et bilde her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå