godsson Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Korleis går eg fram om eg skal sjekke om det er batteriet eller dynamoen som er gåen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoMartin Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Du måler med voltmeter. Batteriet skal ha minst 12V når tenningen er av og ingenting er påskrudd. Når du da måler batteriet når bilen sviver skal spenningen vise ca. 13-14V, noe som viser at dynamoen virker og lader batteriet. Altså, har batteriet liten spenning, så er det gåent, og øker ikke spenningen når du starter bilen er det dynamoen som er gåen. Du kan også måle syren på batteriet. Dette viser tilstanden og evnen til batteriet å lagre strøm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsGøran Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Perfekt svart AutoMartin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torfinn9990 Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Du kan jo også prøve å lade batteriet med ekstern lader for å se om du da får start. Prøv da 3-4 starter etter hverandre. Hvis det går bra er batteriet ok. Koble fra batteriet under lading i tilfelle dynamoen er gåen og tapper batteriet. Ladespenning fra dynamo mens motor går bør ligge over 14 volt. mvh Torfinn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
godsson Skrevet April 28, 2010 Forfatter Share Skrevet April 28, 2010 Tusen takk for gode svar. Kom frem til at batteriet mitt har tatt kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoMartin Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Perfekt svart AutoMartin Hehe, takk takk. Man prøver jo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå