Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det siste året vært plaget med kjølingen på min Z3 1.9 m43.

Historie:

Bilen ble kjøpt Januar 2009. Ifølge medfølgende kvitteringer så jeg at vannpumpe og termostat var blitt skiftet året før etter at eieren opplevde at motoren kokte.

På dette tidspunktet la jeg merke til at når bilen gikk på tomgang blåste varmluftsapparatet kunn kald luft. Hvis jeg trykte litt på gasspedalen slo den umiddelbart over på varm. Alle slags forsøk på utlufting av systemet virket ikke. Kjølevæskenivået var stabilt og temperaturen stabil.

Høsten 2009 gikk bilen varm da den stod lenge på tomgang. Det viste seg da å være lite kjølevæske i systemet. Det ble fyllt på mer kjølevæske, men bilen ble levert inn på verksted for å sjekke at alt var orden. Det ble foretatt sylinderlekkasjetest og andre undersøkelser. Det var ingen tegn til oljelekkasje eller kjølevæskelekkasje. Det eneste som kunne konstateres var at mekanikeren mente det var dårlig sirkulasjon i motoren. Temperaturforskjell på slangene i kjølesystemet.

Jeg brukte bilen i noen uker, og en dag fungerte plutselig varmeapparatet på tomgang.

Har brukt bilen i vinter og tatt vanlig service.

For 3 uker siden gikk bilen varm igjen. Det var da lite kjølevæske igjen og jeg fylte på ca 3 liter med vann. Etter ca 14 dager var disse 3 literne igjen borte. Igår oppdaget jeg oljesøl under bilen på gulvet i garasjen. Jeg har ikke klart å lokalisere hvor oljen kommer fra.

Eksosen virker normal, men i det siste har det virket som motoren har vært i ferd med å bli kvalt noen ganger etter oppstart på lavt turtall.

Er toppakkningen røket? Hva vil det koste å få dette reparert?

Bør jeg istedet prøve å finne meg en ny motor hvis reparasjonen blir kostbar? Er det en omfattende jobb å sette i en større motor?

Bor i Telemark nå. Er det noen i området eller på Østlandet som kan gjøre denne jobben?

Nærmeste BMWverksted er Schmiedmann eller BMW i Skien. Kan jeg kjøre dit (ca 8 mil) eller bør den fraktes på henger?

På forhånd takk til alle som kan bidra med sitt syn på saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...