The_transporter Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 har begynnt å få varmgang i bremsene på høyresiden bak på min 520 i e34 har nettopp byttet alt bortsett fra kalipper det piper i bremsene mens jeg kjører og gir seg når jeg bremser, men da henger de bare mer på og blir varme hvor farlig er dette? det lukter ikke helt bra og når jeg stopper ettter å ha kjørt ei stønn når de har hengt på så ryker det bittelitt fra bremsene bak det er ikke alltid det henger på, men ofte nok til at jeg blir bekymra hva kan eventuellt skje? og et annet spørsmål er det vanskelig å bytte hjullager bak?
Julianv Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 Hjullagere har vel ikke helt godt av den varmen over lengre tid, og du bruker jo opp bremsene mye fortere Tipper calipperen henger jeg
The_transporter Skrevet Mai 6, 2010 Forfatter Skrevet Mai 6, 2010 ja er det jeg tror og er litt skeptisk til å kjøpe rep sett til kalipperen fremfor ny, for vet ikke hvor vanskelig det er å fikse den fremfor å bytte den.
Julianv Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 Ville byttet den da jeg har erfart at rep-sett aldri fikser problemet Men en oppsmurning av gliderne kan ofte hjelpe litt, selv om jeg ville byttet den pga det blir billigere i lengden mtp utgifter på ødelagte skiver og slitte klosser
The_transporter Skrevet Mai 6, 2010 Forfatter Skrevet Mai 6, 2010 ja haha smurte opp gliderne med masse fett fett men det har sikkert blitt så varmt at det har smelta bort
AutoMartin Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 Det er enkelt å skifte de delene som følger med i rep.settene. Det er som regel kun er o-ring(firkantet) og en liten gummibelg som skiftes, av og til også de gummiføringene som kalipteren glir på. Det du gjør er å løsne kalipteren og fjerner bremseklossene og lar kalipteren henge løst mens du rett og slett trykker på bremsepedalen til stemplet som presser klossene mot skiva kommer ut. Det er super-enkel konstruksjon disse kalipterene så ikke vær redd for å gjøre feil eller ødelegge. Når stemplet er ute løsner du bremseslangen sånn at du lettere kan jobbe med kalipteren. Rundt sylinderen inni kalipteren sitter o-ringen som gjør at det er tett imellom stemplet og sylinderen der bremsevesken trykker, denne o-ringen bytter du. Bare pirk ut den gamle med f.eks en nål og sett i ny. Ang. gummibelgen som sitter rundt stemplet ytterst og som beskytter mot støv/vann så må du gjøre sporene som den sitter i på kalipteren skikkelig rent. Her er det nok litt rust så skrap med f.eks skrujern og puss med stålbørste og papir. Jeg brukte en dremel, perfekt! Det er ofte denne rusten som fører til at bremsene henger. Generelt er det beste at du gjør hele kalipteren så ren og fri for rust så godt du kan. Når sporene er skikkelig rene, monterer du gummibelgen i sporene. Dette kan være litt pirk, og husk å ha stemplet i sylinderen når du gjør dette. Smører du f.eks gummibelgen med litt olje/bremsevæske så glir den litt lettere på plass i sporene. Du ser når den er på plass, tro meg. Så er det bare å montere kalipteren på bilen igjen, lufte bremsene, og kjøre avgårde. Dette er som sagt enkel jobb, men tar litt tid og er litt skittent, men du sparer en del kroner
The_transporter Skrevet Mai 6, 2010 Forfatter Skrevet Mai 6, 2010 ahh meget utfyllende du burde lage en DIY på dette for hørtes ut som du kunne det temmelig greit
AutoMartin Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 ahh meget utfyllende du burde lage en DIY på dette for hørtes ut som du kunne det temmelig greit Er kun 3 uker siden jeg gjorde dette på mine egne kaliptere bak:-) Var også litt bekymret i forkant, med tanke på jobben, men er som sagt ingen problem.
The_transporter Skrevet Mai 6, 2010 Forfatter Skrevet Mai 6, 2010 vel jeg har en delebil for hånden, er kalipperene fine på den plukker jeg bare over, men er de ikke det prøver jeg ditt råd takker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå