Wazu Skrevet Mai 7, 2010 Skrevet Mai 7, 2010 I det siste har det oppstått en stor revne i eksosen min, rett før lambdasonden, pga noen opphengsdeler som hadde forsvunnet. Det er fikset nå, revnen ble sveiset, men hadde ikke nede eksosen, så det ble ikke helt tett. Hadde bilen oppe på bukk i går for å få ned eksosen og sveise det skikkelig. Men, det var bare å glemme. Skruene som fester katalysatoren i grenrøret var rustet dønn fast. Tok skikkelig hardt i på den ene, og da knakk bolten tvers av med mutter og det hele. Kunne selvfølgelig gjort dette på de resterende 4 også, men utifra det jeg så virket det som at boltene, som kommer fra grenrøret, er en del av grenrøret, slik at om jeg da knakk alle sammen, hadde det ikke vært mulig å skru fast igjen eksosen. Noen som kan bekrefte dette? Har kjørt rundt i en måned med ganske høy eksos pga det hullet. Så hvis noen har tips om hvordan enklest å få ned det røret som katalysatoren sitter i slik at jeg får sveiset det, så hadde jeg vært meget takknemlig. Spesielt om boltene faktisk er en del av grenrøret, eller om de kan byttes. Er liksom veldig lite lysten på å knekke alle 4, for så å måtte kjøpe nytt grenrør hvis det viser seg at de er en del av det. Eventuelt om det går ann å fikse sprekken uten å måtte ta ned hele røret. Men har som sagt prøvd å sviese det før, men er omtrent umulig å komme til på oppsiden. Bilde:
Kristian H. Foss Skrevet Mai 7, 2010 Skrevet Mai 7, 2010 På GS ser de ut til å være utskiftbare, veldig rart om de ikke er det. Ville prød å knekke eller kappe vekk alle de andre boltene nederst i manifold mot det røret som skal sveises og slå de opp av hullet de sitter i og satt i nye etter sveising. Kan evt sette i gjennomgående bolter om du ikke får tak i orginale bolter og muttere.
JonasD Skrevet Mai 7, 2010 Skrevet Mai 7, 2010 Prøvd å løsne grenrøret fra blokka? Om det er til hjelp..
Wazu Skrevet Mai 7, 2010 Forfatter Skrevet Mai 7, 2010 Vurderte å løsne grenrøret fra blokken ja, men har vel ikke noe å si, siden jeg ikke får grenrøret ned gjennom der, og heller ikke eksosen opp i motorrommet. Så da er jeg jo like langt. Men beste alternativ er vel egentlig å gjøre som hr Foss foreslår, bare kappe av boltene, og heller borre ut de gamle på grenrøret, og sette inn nye etterpå. Skal ha bilen på bukk igjen på onsdag, får se hva som skjer da.
Kristian H. Foss Skrevet Mai 7, 2010 Skrevet Mai 7, 2010 Tror ikke du kommer noen vei med manifold/grenrør så lenge den sitter fast i catrøret. Kan også risikere å knekke pinnebolter i topplokket, det er ikke morro. Får håpe det går lettere til onsdagen da. Propanbrenner og røstløser er alltid verdt et forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå