Gå til innhold

Dagens 2 raske spørsmål! :D (Batteri og hengerfeste)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første, kjøpte nytt batteri i Vinter, men nå lyser altså batteri lampen igjen. Bagasjerom luken hadde ikke gått skikkelig igjen igår, så innvendig belysningen i bilen sto på i ca 5 timer.

ladet batteriet over natten fra i går til i dag.

Men Er dette nok til å tappe batteriet i en bil? Skal prøve å lade batteriet helt fult nå til imorgen kveld på nytt. Ladet batteriet over natten fra i går til i dag. Men det ble altså ikke bedre, lampen lyste enda. Og den viste 12.3V på det meste, den skal vel ligge over 14v?? Har bestilt time for å skifte dynamo børster og regulator på onsdag,men avbestiller om dette blir bra etter at jeg har fulladet batteriet.

Så spm nr2 som er meget artig, har avtagbart hengerfeste. Satte denne på for par dager siden da jeg fikk bruk for det. Men trudde det var sånn hurtigkobling der jeg bare kunne vri på den Knappen så kom den løs igjen, men var altså ikke så lett, hehe :lol:

Så lurte på om det er noe annet funky man må gjøre? Godt mulig dette står i heftet som er i bilen, men nå står det på tysk, og eneste tysk jeg kan er å spørre om du har sprit :D

Skrevet

Jeg tror de fleste moderne biler er veldig følsom på batteriet. Jeg opplevde at min Allroad stod med lys tent over en kveld. Morgen etter var det så vidt det var nok guffe til å dra starteren. Har batteriet vært flatt er det ofte det ikke hjelper å lade opp virker det som. Mitt batteri viser rundt 14 volt på instrumentpanelet.

Er det orginalt avtagbart hengerfeste du har på bilen?

Skrevet

Jeg mener batterilampa lyser når du ikke har lading så her må du sjekke dynamo.

Vri på knappen? Er jo en ganske så stor "vri-sak" du skal vri på. På mitt hengerfeste vrir jeg rundt samtidig som jeg trekker den utover og da kommer hengerfestet med en gang.

Skrevet

Spm.1. Ja, det er nok til å tappe batteriet at lyset i bagasjerommet står på natta over. Du sier du ladet det over natta. Det kommer an på laderen om det var nok lading. Det virker som om det burde lades enda mer. Når den viser 12.3V, sviver bilen da? Voltmeter skal vise helst opp mot 13V på batteriet alene, men opp mot 14.5V når du måler mens bilen sviver og dynamoen lader. Har du en kraftig lader på f.eks 10-15A så er det muligens nok å lade over natta, men alt under tar nok lenger tid, opp til 24 timer. Det du kan gjøre er å ha et voltmeter som du måler batteriet med mens du lader. Når volten "snur", altså den stopper å stige og synker saaakte nedover, er det max ladet. Spm. 2. Aner ikke, men de kan sitte godt!

Skrevet

Sykt om batteriet er ødelagt pga 5timers lys inne i bilen, og regner med at det bare var de 2 lysene i bagasjerommet som var tent. Kjøpte jo splitter nytt batteri i vinter, men skal gjøre et siste forsøk å ladde det opp og se hva som skjer da :P

Men batteri iconet på displayen lyste i dag når jeg satt på batteriet igjen. Så frykter at jeg må anskaffe nytt dynamo eller batteri igjen :(

"Vri på knappen" ja, den er stor som bare f... :lol:

har prøvd å trekke og dra på den samtidig som jeg vrir på den, er vel standar avtagbar hengerfeste på den her bilen, du må først dra den ned så ta selve kroken i bagasjerommet i hjulbrønnen og hive den på 8)

Skrevet

Hahahah, Bmw 2002 Fredrik :lol:

Har prøvd å vri og trekke alle veier,den vil jo ikke komme løs 8) Er jo sånn hurtigkoblingsgreie, rart at den sitter så sykt godt fast nå :D

Automartin

Den lå på litt over 13 i dag når jeg satte på batteriet igjen, etter litt kjøring osv så har den falt ned til 11,7v og batteri lyset er der enda :cry: Når jeg skrur av bilen så hopper den opp til 12,2-12,3V Lurer egentelig på om batteriet er ødelagt. Den burde vel tåle å ha lyset på i en 5 timers tid? Har jo kjøpt nytt batteri for ca 6mnd siden nå.

men skal bytte til nye børster på dynamo og regulator i morgen, så håper det ordner seg :P

Skrevet

Gøy å være i et litt morsomt hjørne :twisted:

Det er ikke batteriet sin feil at batterilampa de lyser. Det er rett og slett fordi du ikke får lading fra bilen! Batterilampa lyser KUN når du ikke får lading, dette som følge av et brudd i ledning til dynamo eller rett og slett gåen dynamo. Dessuten betegnes en dynamo som en slitedel, men det skal være fullt mulig å bare bytte ut regulatoren slik at du får helt nye børster.

Det at spenninga faller når du kjører er ikke unormalt så lenge du ikke har lading da belastning av batteri gir spenningstap.

Skrevet

Viktig med litt humor i hverdagen om du mente det som en spøk da 8) Siden du bruker Twisted evil smilyen :lol:

Skal stikke ut straks å prøve å dra av festet på nytt. Kan den gå i låse modus og at man må trykke eller gjøre noe spes for å få den løs?

Byttet regulatoren i dag, alt er bra igjen nå,den ligger på 14.3v nå :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...