engen90 Skrevet Mai 11, 2010 Share Skrevet Mai 11, 2010 For en stund siden når jeg kjørte og tok en "hard" sving datt plutselig speedonåla til buns. Har egentlig ikke feilsøkt så mye da jeg er noe usikker på hvordan de forsjellige komponentene skal feilsøkes. Det jeg har prøvd er å koble et multimeter til sensoren i diffen mens jeg kjørte og når jeg satte multimeteret slik at det piper hver gang den har kontakt mellom begge stikka, peip det fortere jo fortere jeg kjørte. Ettersom jeg har forstått er det en slags mikrobryter som blir påvirka magnetisk slik at det blir av på, av på når det "tagge" hjulet i diffen går gjennom sensoren. Men den sensoren skal sikkert ha en spenning inn, noe jeg ikke har fått målt om den får og heller ikke veit verdiene på. Ellers har jeg bytta batteriene inne i instrumentpanelet, men jeg lodda sjøl så det blei noe dårlig. Alle forslag og innspill motas med stor takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ti Skrevet Mai 11, 2010 Share Skrevet Mai 11, 2010 om du får kontakt på sensoren, (induktiv giver) ligger nok problemet ditt fremme i instrumentet ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 11, 2010 Share Skrevet Mai 11, 2010 vet ikke hvordan du koblet på multimeteret, men om det var rett på sensoren kan du jo ha brudd i kabelen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
engen90 Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2010 Kobla rett på sensor så kan godt være brudd på kabel, men jeg veit ikke hvor de kabelene ender opp. Skjekka litt i Haynes boka jeg har, men fant ikke noe koblingsskjema over akkuratt dette heller. Ellers har jeg en kompis som har en e30 som står stille for tiden som jeg kanskje kan få låne et instrument fra for å skjekke. Trodde ikke det var induktiv giver på diffen her, men noe alla det jeg prøvde og forklare i første innlegg, men mulig jeg har misforstått noe. Hvis det er en induktiv giver tror jeg i alle fall den er defekt da jeg ikke fikk noe som helst spenning fra den når jeg målte mens jeg kjørte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
engen90 Skrevet Mai 12, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2010 Noen som veit noe mer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Edin_M Skrevet Mai 12, 2010 Share Skrevet Mai 12, 2010 Til info, en induktiv giver er en som blir påvirket av elektromagnetisme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
engen90 Skrevet Mai 12, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2010 Jeg veit hva en induktiv giver er og hvordan den fungerer, det er en magnetisk kjerne med en vikling rundt seg, så er det et taggehjul f.eks. som påvirker det magnetiske feltet slik at viklingen produserer vekselspenning, noe jeg ikke fikk når jeg målte mens jeg kjørte. Derfor er nok giveren deffekt hvis det er en induktiv giver. Men jeg trodde ikke det var induktiv giver her. Dog, fult mulig jeg trodde feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halbakken Skrevet Mai 15, 2010 Share Skrevet Mai 15, 2010 . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
engen90 Skrevet Mai 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2010 Alikevel var det akkuratt det feilen var Takker så mye. Må bare le, har kjørt uten speedometer i et par månder nå også var det så enkelt. Takker for alle svar og erklærer denne oppklart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå