Gå til innhold

Stor forskjell med 17" felger kontra 18"? kjøreegenskaper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen min (e36 coupe) kjører nå på 18x8 ET35 felger, med 225/40-18 Dekk. Ser bra ut, men kanskje en smule store av og til synest jeg. Vurderer derfor å kjøpe nye felger, så lurer derfor på om det vil være noen forskjeller på å skifte til 17x8,5 ET35 felger med 225/45-17 dekk. Blir jo litt mer dekk, så i teorien burde det vel bli litt mer komfortabelt, hvis man kan kalle det for det da, er jo fremdeles "store" felger. Eller blir det ca det samme, bare en tomme mindre? Blir det noen forskjell i kjøreegenskaper? satser på lang biltur i sommer, og kanskje litt bane, innbiller meg at 18" kan bli litt i største laget da? Bilen er forsåvidt senket en del med justerbare coilovers, ingen valsing.

Ute etter litt synspunkter her, har jo hørt flere mene at 17" er bedre enn 18" på e36 med tanke på kjøreegenskaper. Men litt greit å vite hva jeg går til før jeg bruker penger på nye felger. Så all hjelp settes pris på.

Skrevet

Merker litt forskjell med tanke på dempingen, men vet ikke helt hvor mye du vil merke med hensyn til krenging og sånt. Mer gummi som kan bevege seg så...

Skrevet

Ang banebruk kommer det vel litt ann på hvilke felger du velger og ikke nødvendigvis størelsen.

felgenes tyngde har mye å si da dette er masse som skal akselereres og d-akselereres av motor/bremser.

Ang kjøreegenskaper ville jeg ikke gått lengre ned enn 17" da noe mindre vil begynne å gi ganske mye gummi som felgen kan "bevege"/rulle på. Komforten vil vel dog kanskje gå opp litt med 17".

har selv 17" på m3'n og ser ingen grunn til å gå opp til 18" verken for det ene eller andre (bane eller komfort). 18" og opp på e36 er stort sett for de som prioriterer utseende siden 18" og større felger vanligvis fort blir en del tyngre enn 17" (vel å merke finnes det absolutt ett bra utvalg med 18" til e36 laget med fokus på vekt).

17" med lavprofil passer iallefall ypperlig til e36 og gir en flott kombinasjon av komfort og kjøreegenskaper. La deg dog ikke lure av at 17" er lette felger. Dette kommer også helt ann på fabrikant og hva de har hatt som mål/fokus med felgen. Billige "jalla" felger i 17" kan være mye tyngre enn gode 18". Alu felger fra kjent fabrikant (BBS osv) bruker være såpass forseggjorte at de ikke veier så mye.

F.eks bmw's egne smidde 17" til e36 er ett bra utgangspunkt. Skal man ta det lengre har du jo f.eks magnesium felger (tror blandt annet bbs har laget noen modeller), disse er både fine og meget lette.

Skrevet

Er jo litt dette med vekt jeg tenker på ja, merket bl.a. forskjell på aksen når jeg byttet fra lette 15" vinterfelger til ganske tunge 18" sommerfelger. Men lette 17" felger som ser bra ut og ikke koster skjorta vokser ikke på trær har jeg funnet ut. Hadde sett litt på noen kosei K1, som skal være en veldig lett felg, men visstnok ikke så sterk, og på de lappeteppene av noen veier vi har her i norge vet jeg ikke hvor lurt det er. Smidde m3-felger hadde absolutt gått ann, men ikke bare-bare å finne noen i god stand heller. Dessuten har jeg brennt meg på kjøpe brukte felger på nett før, så litt skeptisk til det.

De jeg driver å vurderer å skifte til nå er GS sine bbs lm replikaer, men gidder ikke skifte hvis det er så og si null forskjell annet enn utseende. Har jo Goldline-felgene nå, er fornøyd med de, bortsett fra at de kanskje er litt store og tunge.

Skrevet
Er jo litt dette med vekt jeg tenker på ja, merket bl.a. forskjell på aksen når jeg byttet fra lette 15" vinterfelger til ganske tunge 18" sommerfelger. Men lette 17" felger som ser bra ut og ikke koster skjorta vokser ikke på trær har jeg funnet ut. Hadde sett litt på noen kosei K1, som skal være en veldig lett felg, men visstnok ikke så sterk, og på de lappeteppene av noen veier vi har her i norge vet jeg ikke hvor lurt det er. Smidde m3-felger hadde absolutt gått ann, men ikke bare-bare å finne noen i god stand heller. Dessuten har jeg brennt meg på kjøpe brukte felger på nett før, så litt skeptisk til det.

De jeg driver å vurderer å skifte til nå er GS sine bbs lm replikaer, men gidder ikke skifte hvis det er så og si null forskjell annet enn utseende. Har jo Goldline-felgene nå, er fornøyd med de, bortsett fra at de kanskje er litt store og tunge.

Skal ikke uttale meg om GS sin felger, har ingen erfaring med dem, men ville nok sjekket tyngden på dem før kjøp iallefall siden vekt reduksjon er i fokus her :wink:

Skrevet

Ja, skal sende en mail å forhøre meg før jeg evt kjøper noe. Men tror nok de er på den litt tunge siden ja :( . Synd, da de ellers er ok felger til en grei penge.

Skrevet
Ja, skal sende en mail å forhøre meg før jeg evt kjøper noe. Men tror nok de er på den litt tunge siden ja :( . Synd, da de ellers er ok felger til en grei penge.

Ikke sikkert de er så tunge, men når en felg er billig er det vanligvis på bekostning av en eller to ting: vekt eller styrke. Og om billige felger er lette er de ofte svake og er de sterke er de ofte betydelig tyngre.

Men GS sine felger har jeg ikke hørt mye ondt om så verdt en sjekk, for jeg er helt enig, de er veldig pene :)

Skrevet

Hvis du skal ha felger med fokus på banekjøring uten å betale skjorta bør du prøve å få tak i originale 17" BMW-felger, og ikke bredere enn du trenger. De tåler mye juling og er relativt lette. Samme gjelder altså dekk, ikke kjøp bredere enn du trenger, dekkene veier mye! Har du tenkt å bruke litt penger kan du jo alltids kjøpe noen smidde felger i stedet, de er mye sterkere enn støpegods og krever derfor mindre gods enn på de støpte, og siden massetettheten fortsatt er den samme så veier de da også mindre.

Jeg har 17" på 1-eren og syns det fungerer veldig bra. Veldig mye mer responsiv og kvikk å kjøre enn på 16", og litt mer komfort enn 18" som jeg har på Audien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...