VSO Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Har fått motorhavari på min 1988 BMW 525i 12v.. Og er på leting etter ny motor... og vurderte og sette inn en 525 24v motor, men hva mer må gjøres da?, trenger jeg ny hjerne og slikt? .... også vurderte jeg når jeg allerede skal bytte motor, så hadde jeg lyst på en litt større en,.. har funnet flere 535 og 540(v8) motorer ... men passer det overens med motorfestene.. trenger jeg noe nytt ledningsnett, Hjerne og slikt?.. og hvordan er det når jeg skal ha bilen på EU-kontroll? går det igjennom? Takk for svar
Olelink Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Har fått motorhavari på min 1988 BMW 525i 12v..Og er på leting etter ny motor... og vurderte og sette inn en 525 24v motor, men hva mer må gjøres da?, trenger jeg ny hjerne og slikt? .... også vurderte jeg når jeg allerede skal bytte motor, så hadde jeg lyst på en litt større en,.. har funnet flere 535 og 540(v8) motorer ... men passer det overens med motorfestene.. trenger jeg noe nytt ledningsnett, Hjerne og slikt?.. og hvordan er det når jeg skal ha bilen på EU-kontroll? går det igjennom? Takk for svar Dette er det skrevet tråd opp og tråd ned om, bruk søkefunksjonen Og anngående EU, om du bytter motor må dette godkjennes hos BT. Her gjelder det å søke om ombygging FØR du starter ombyggingen for hos BT er det bedre med tillatelse enn tilgivelse (mao ikke som med alt annet )
bmwmann24 Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Dette har jeg gjort å du behøver vel strengt talt ikke å godkjenne det. Jeg bytta fra 12v 520 til 24v 520i å bilen ble eu-ok uten noen spørsmål eller noe. Du har vel lov å hente ut X antall HK uten å måtte søke om det. litt info: Motor går nedi med motorfesta fra den nye motor(m50) Travers passa ikke helt da jeg gjorde det, men filte litt på det så passa det perfekt. Led-nett er nesten identisk. Kontaktene passer sammen, men ikke alle ledninger møtes rett i kontakt, Har koblings-skjema liggende en plass, men Astri_ har gjort dette før å har skjema om du spør pent:) bruk bare kabelsko mellom ledninger fra motor/bil. Girkasse/mellomaksel brukte jeg fra m50. Styreenhet(hjerne) må du ha fra m50. Tror ikke det var noe særlig mer som er viktig i farta. Clutch må luftes godt. Jeg kjøpte en kork med slange å nippel til å stikke et et hjul å presse luft ut gjennom systemet, bare husk å fyll etter. Du kan og få en kompis til å presse clutch mens du åpner å lukker på slavesylinderet. Lykke til. Det er verdt å plages noen timer for dette. M50 er mye bedre.
Sjøbuse Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 motorbytte skal godkjennes hos BT om man ikke setter i en identisk motor med den som er orginal. og en EU kontroll har med trafikksikkerheten å gjøre. så de ser ikke etter om motoren er byttet. er ikke sikkert de som tar kontrollen ser om motoern er byttet engang. men om man kommer ut for en ulykke og foreksempel skader noen eller dreper noen. med en motor som ikke er godkjent får man all skyld og får en bot som er meget høy på ulovlig bil. og man må betale erstattningen til den skadde/drepte.
bmwmann24 Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Ser den.. Men, vet at det ska være lovlig å hente ut inntil 10-15% mer HK uten å måtte melde fra om det. Mye mulig jeg minnes feil. Om jeg får tilatelse fra biltilsynet så bygger jeg min 318tds til 325tds. ikke så enkelt å få til siden det er sprang fra 4-6 syl. Du har jo sekser originalt. Da er det jo enkelt å få godkjennt det uansett.
Olelink Skrevet Mai 12, 2010 Skrevet Mai 12, 2010 Ser den.. Men, vet at det ska være lovlig å hente ut inntil 10-15% mer HK uten å måtte melde fra om det. Mye mulig jeg minnes feil. Om jeg får tilatelse fra biltilsynet så bygger jeg min 318tds til 325tds. ikke så enkelt å få til siden det er sprang fra 4-6 syl. Du har jo sekser originalt. Da er det jo enkelt å få godkjennt det uansett. Det du sikter til om "lovlig" 10-15% (eller noe rundt der) er vel ment for å fange opp variasjoner i fabrikantens data kontra faktisk effekt i en orginalt holdt bil. Det er IKKE ment sånn som du tolker det med at det gir deg lov til å trimme. Om du trimmer/bytter motor og holder deg innefor disse verdiene kan de ikke ta deg for effekt økningen i seg selv, men det er ikke dermed sakt at det er lovlig fordi. Jeg er jo forsåvidt enig i at å f.eks bytte fra en m20b20 til m50b20 ikke er ett sprang så stort at det nødvendig vis hadde vært nødvendig med søknad og godkjenning hos BT. Men f.eks å gå fra m20b20 til m50b25 (eller m5, 540 osv) syns jeg det er helt greit at man må på BT. For jeg har ikke noe behov for å bli utsatt for en ulykke, påkjørt av en hjemme skrudd m5 som ingen har sett over kvaliteten på arbeidet på. Det er mye mer enn bare motor og driverk som skal oppgraderes/flyttes over fra donorbil før jeg ønsker å ha den som medtraffikant (les: bremser, understell, evt avstivning, osv) (Uten at jeg på noe som helst slags vis vil sette spørsmålstegn ved noen's mekaniker ferdigheter her inne så det er klart).
VSO Skrevet Mai 19, 2010 Forfatter Skrevet Mai 19, 2010 Ok, takk for mye bra info Men viss jeg bestemmer meg for å f.eks. sette inn en 3,5 liters motor, hva må til for at dette blir godkjent? ... regner me jeg må ha litt større bresmer og slikt?
username Skrevet Mai 19, 2010 Skrevet Mai 19, 2010 Kan du ikke bare se på hva slags bremser en 535 har da? Og sette på sånne? Er jo rent logisk at du må ha større bremser jo mer hester du dytter under panseret.
VSO Skrevet Mai 19, 2010 Forfatter Skrevet Mai 19, 2010 Kan du ikke bare se på hva slags bremser en 535 har da? Og sette på sånne? Er jo rent logisk at du må ha større bremser jo mer hester du dytter under panseret. jaja... men spør bare etter hva som må til får å få det godkjennt med større motor... regner med det er mer en bare bremsene...
Sjøbuse Skrevet Mai 19, 2010 Skrevet Mai 19, 2010 du må sende søknad til biltilsynet. Du må kunne dokumentere hvor delene og motoren du bruker kommer fra. Du må bytte alle deler som bremser, eksos. Drivverk og slikt som ikker er likt på en 2,5 og 3,5. Motoren du setter i kan IKKE være gammlere enn den du har. Utslippene fra nye motoren kan ikke være høyere enn hva som er på den motoren du har nå. Et bmw verksted må gå over alle delene som er byttet og skrive et brev at de har sett over delene og at alle delene er 535. Du må ha med dette brevet og bilen til kontroll hos biltilsynet. Så kan de godkjenne den.
korny Skrevet Mai 19, 2010 Skrevet Mai 19, 2010 Ser den.. Men, vet at det ska være lovlig å hente ut inntil 10-15% mer HK uten å måtte melde fra om det. Mye mulig jeg minnes feil. Om jeg får tilatelse fra biltilsynet så bygger jeg min 318tds til 325tds. ikke så enkelt å få til siden det er sprang fra 4-6 syl. Du har jo sekser originalt. Da er det jo enkelt å få godkjennt det uansett. søk opp vekta på de 2 motorene... du vil få en aha opplevelse... eventuelt sjekk foraksellast på din 318tds kontra en 320\25\28\30\32....
VSO Skrevet Mai 28, 2010 Forfatter Skrevet Mai 28, 2010 Nå har jeg funnet meg en m50b25 motor Men før jeg betaler for den så lurer jeg bare på om motoren passer rett på den gamle Girkassen/clutchen... (fra min m20b25) eller må jeg ha dette også ifra en m50b25?
bmwmann24 Skrevet Mai 28, 2010 Skrevet Mai 28, 2010 ska passe den, lurer på om ikke du får en litt artigere utveksling da? Eller er vel kanskje omtrennt det samme, er vel klokka (bakaksling) du merker det mest på. Men, ja kassa ska passe den. å clutch seff.
VSO Skrevet Mai 29, 2010 Forfatter Skrevet Mai 29, 2010 Leste litt gjennom diverse tråder.. og var visst litt annen vinkling på m50 motoren... men er mulighet til og tilpasse... Ja ska visst være bedre akselerasjon med girkassen jeg har nå ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå