Gå til innhold

bmw 318 e36 elektrisk feil. 1995mod

slett bruker
 Share

Anbefalte innlegg

hei

har en e 36 som det er noe rart med strømmen, skrur jeg f.k.s på vifta på fult så lyser det svakere i displayet og radioen mister plutslig strøm, skrur jeg på nød blinken så blir det nesten mørkt i alle lysene på bilen. noen ganger når jeg starter den så vil den ikke starte på 1 forsøk, drar såvidt littegran så mister den strøm, men andre gang kan gå bra.

Altså når jeg bruker mere strøm en plass så blir det mindre en anne plass, bateriet er nytt, kan det vere jorings punktet? evt hvor ligger den?

Noe annet jeg burde sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har dårlig kontakt eller overledning i nettet ditt. Sjekk klemmene på batteriet, puss dem gjerne innvendig med fint sandpapir (gjerne litt på polene også). Starteren får sin jord fra godset i bilen/motoren.

ok, men hva mener du med Starteren får sin jord fra godset i bilen/motoren? bar en jeg pratet med som trudde det var jordinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er dårlige elektrike forbindelser i bilen vil det føre til større ohmsk motstand i kretsen. Dvs hvis det er dårlige kontaktpunkter fra +12V eller -12V(jord) vil du få ett spenningsfall. Da vil ikke starteren få den spenningen den trenger for å slå inn eller dra igang selv om batteriet er nyladet. Hovedjordingen til starteren er fra godset i motoren som igjen er jordet via en tykk sort leder like ved venstre motorfeste (sett forfra). Men alle ledende materialer som ellers er koblet til chassis vil gi jordpotensiale til motor/starter. Det skal mye til før denne forbindelsen blir borte. Jeg ville ha godt over tilkoblingspunktene på starter, evnt målt spenningen direkte på starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takker då får jeg feilsøke i morgen. Skjedde noe nytt når jeg skule starte bilen på hytta i dag, når jeg vrei om tenningen og skulle starte så kutta alt av strømen i bilen slik at ikke noe virket, men fikk start igjen 2min seinere. merklig...

Nå har jeg funnet feilen. var en tykk ledning som går til sikringsboksen som var løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...