Chrissstian Skrevet Mai 15, 2010 Skrevet Mai 15, 2010 Har øket felg/dekk dimmensjon på bilen, er E36, originalt som de fleste sikkert vet er 195. Er nå 225/40-18. Dersom sporvidden økes mer enn 15mm eller innpress 7,5mm må det godkjennes i vognkort, jeg har økt sporvidde med 30mm 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Veivesenet har mye kontroller i gatene i kveld så derfor lurer jeg på om jeg burde passe meg for dette?
AutoMartin Skrevet Mai 15, 2010 Skrevet Mai 15, 2010 Har felgene dine samme innpress som de originale da? Det "verste" de kan gjøre er å gi deg innkalling til visning/kontroll hos biltilsynet for å eventelt godkjenne dekkene/felgene. Er disse fine ellers så har du ingenting å frykte:-) Det er maaaaange som kjører rundt med brede dekk og felger uten å fått det inn i vognkortet. Bl.a meg;-) Sist jeg ble stoppet, ble jeg kun tilsnakket ang. bakstussen på eksos, og ikke felgene
-Anders- Skrevet Mai 15, 2010 Skrevet Mai 15, 2010 Du sier du har økt sporvidden med 30mm totalt. Altså innpresset er 15mm lavere per side. Du har som du sier, eller siterer, kun lov til øke/minske innpress med totalt 15mm/7,5mm per side. -Dette er selvsagt ikke lovlig, og ved teknisk kontroll kan du, hvis du er uheldig bli innkalt til visning av bil hos bt. Dette er/kan bli vanskelig å få godkjent, men alt er mulig med rette papirer og vilje. Men som regel bytter man bare om før man reiser ned på bt. Du er i gåseøyne, "trygg" om alt er innenfor skjermer og det ikke ser spesielt bredt/uorginalt ut, men blir du stoppet gjentatte ganger med dekk og felger som ikke er godkjente til din bil, eller at dekk/felg stikker utenfor hjulbue kan du i værste fall bli avskiltet på stedet, noe som selvfølgelig skjer svært så sjelden. Så, ja. Du har egentlig all grunn til å passe deg, basert på egne erfaringer. Politiet i oslo er til opplysning veldig opptatt av hvor breie felger jeg har på bilen. Og det er ikke bare èn gang jeg har vært på visning hos bt!
Chrissstian Skrevet Mai 16, 2010 Forfatter Skrevet Mai 16, 2010 Takker for godt svar, Anders. Har blitt stoppet i små tekniske kontroller med politiet, de har ikke sagt noe.. Har ikke blitt stoppet av biltilsynet tidligere, og dekk/felg stikker heller ikke utenfor hjulbue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå