SilenCer Skrevet Mai 19, 2010 Skrevet Mai 19, 2010 God kveld Har et startproblem med bilen som har lagd litt hodebry for meg de sisste dagene. Det hele startet med at jeg skulle ut en kjapp tur, satte meg inn å vrei om tenning. Ingen ting skjedde. Jeg tenkte, okey har vel glemt å skru at et eller annet, så fikk startet den med startkabler fra firmabilen fra plusspolen i motorom og - (minus) polen i chassi. Tenkte så at en god kjøretur skulle få dreisen på batteriet igjen. Men når jeg kom hjem igjen og skulle starte opp igjen skjedde ingen ting. Jeg dro ut det gamle battieret av merke Biltema:D, og tenkte, denne driten skal ut. Så neste dag handlet jeg meg et helt nytt Exide batteri ihåp om at det gamle batteriet var gåent. Satt inn nytt batteri, men neida, igjen ingen start. Det som er merkelig er at når jeg får starthjelp fra motor-rom så starter den med en gang, men ikke via batteriet bak. Så det jeg har kommet frem til kan være mulige årsaker til at den sliter med å få starte fra batteriet må vel være enten: 1. Dårlig jording fra chassi bak til motorblokk/starter 2. Brudd? Eller muligens gåen sikring på plusskabel som går fra batteri til starter. Om det i hele tatt er noe sikring? For alt annet elektrisk fungerer som normalt og det er plenty med strøm på batteriet, men virker som at akkurat i startøyeblikket at den ikke får nok strøm fra batteriet.. Så om noen har noen innspill eller erfaringer de vil komme med så tar jeg imot med åpne armer:) Mvh Mats
525Sigurd Skrevet Mai 19, 2010 Skrevet Mai 19, 2010 Hei! Etter det du beskriver vil jeg tro at det er dårlig kontakt/kabel fra batteriets minuspol som er problemet. Hadde problemet vært på "pluss-siden", ville ikke startkabler gjort noen forskjell. Ved dårlig kontakt eller delvis brudd i kabel (fra minuspol), vil alt virke ok med bare tenningen på, siden dette ikke krever mye strøm, men når du skal starte vil ikke jordingskabelen kunne "gi" nok strøm. mvh Sigurd
aslex Skrevet Mai 19, 2010 Skrevet Mai 19, 2010 Om du får start noen ganger og ikke start noen ganger så må du bytte veivakselføler/ kam akselføler. Jeg har vært borti det samme problemet. Mvh
SilenCer Skrevet Mai 19, 2010 Forfatter Skrevet Mai 19, 2010 Hei!Etter det du beskriver vil jeg tro at det er dårlig kontakt/kabel fra batteriets minuspol som er problemet. Hadde problemet vært på "pluss-siden", ville ikke startkabler gjort noen forskjell. Ved dårlig kontakt eller delvis brudd i kabel (fra minuspol), vil alt virke ok med bare tenningen på, siden dette ikke krever mye strøm, men når du skal starte vil ikke jordingskabelen kunne "gi" nok strøm. mvh Sigurd Veit du om minus kabelen går i chassis som igjen går fremover til motorrom via en kabel, eller det det kun chassiet i seg selv som er jordinga? Om du får start noen ganger og ikke start noen ganger så må du bytte veivakselføler/ kam akselføler.Jeg har vært borti det samme problemet. Mvh Er dette noe som kan gjøres selv, eventuelt ca pris osv på å få jobben gjort. Delenummer? Skal sjekke jordinga først selvfølgelig. Forresten, veit dere om en BMW forhandler/verksted som dere veit er seriøse i Oslo? takk
525Sigurd Skrevet Mai 19, 2010 Skrevet Mai 19, 2010 Vil tro at jordinga går i chassiet her som på andre biler (jeg er ny på BMW, sorry ) Sjekk jordingskabelen fra batteriet først! Er denne kabelen god, sjekk kabel til startmotor (selv om jeg regner med jordinga går gjennom festet til startmotor, sjekk kontakten da det er kortere vei fra kobling av starthjelp i motorrommet, enn fra batteriet.) Om ikke dette hjelper, er jeg blank. Håper du får en løsning på problemet snart!!! mvh Sigurd
SilenCer Skrevet Mai 20, 2010 Forfatter Skrevet Mai 20, 2010 Da har jeg funnet ut litt mer. Tok startkabelen fra -pol på batteri og frem til motorblokk og fikk start med en gang. Så er et jordingsproblem fra chassiet bak og fremover til motor. Er det noen kjente jordingspunkter som jeg bør sjekke? Eventuelt noen som har tegninger eller vet hvordan man kan få tak i over hvor jordingspunktene sitter på en e39 523 sedan? Mvh Mats
SilenCer Skrevet Mai 24, 2010 Forfatter Skrevet Mai 24, 2010 Da har jeg fått orden på det igjen. Var visst jordleder fra chassi i motor-rom til blokka som var problemet. Fikk skrudd det løst og pusset alle overføringer samt at jeg tok på litt polfett rundt muttere/skruer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå