Gå til innhold

E36, tett bagasjerom, ingen bass!


Anbefalte innlegg

Har montert en 12" sub med bassreflekskasse i min E36, men det er elendig lite lyd fra den. Når jeg spiller kan jeg noen ganger høre bassen "jobbe" noe intenst, men det virker som det er altfor tett i bagsjerommet. Har lest at dette kan være et problem på disse bilene, men hvor mye er jeg nødt å åpne, og hvor, for å få effekten inn i kupeen? Er ikke skipose eller annet utstyr bak så er jo helt tett. Og åpner jeg bagasjeluka mens jeg spiller er det nok lyd og bass for hele nabolaget! Noen tips? Kan jo også si at jeg har en selvbygd kasse på ca. 70l og to bassreflekshull på 60mm, er disse hullene for små kanskje? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar ut baksetet og tar bort trekket i bagasjerommet i ryggen på setene så kjem det fram ei "luke", som du kan slå ut med hammer (tipper den egentlig er laga slik for å lage til skipose) :) Det opner eit hull på ca 40x30 cm eller noe, slik at det blir opning inn i ryggen til setene og dermed inn i coupeen. ! Eg gjorde det på min e36 for eit par år siden. Funka det, blei ein del meir basslyd inne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invester i en forsterker til og et godt 2/3 veis frontsett, og du trenger så absolutt ikke høyttalere bak. Det er utrolig hvilken forkjell det gjør på bassen. Prøv og du vil se ;)

Syns det blir extra "god" lyd av å ha høyttalere bak, men smak er jo alltid forskjellig;-) Men det du mener er at hvis jeg åpner godt opp og får skikkelig "ventilasjon" fra bagasjerommet så blir det mye bedre? Sånn det er nå, hvis jeg spiller og åpner bagasjerommet er det som å åpne døra til et diskotek! Merker jo at nesten all effekt blir innekapslet:-( Skal ihvertfall kappe ut "skiposen" og deretter kanskje sette en eller to bassreflex´er i hattehylla. Etterhvert kommer også, som du nevner, et 2-veis sett foran. Har et liggende. Men siden jeg har dørtrekk uten høyttalere og ikke liker plasseringen helt inn med beina så får jeg se hvor jeg plasserer dem. Noen tips? Er ganske amatør så støping av f.eks glassfiber er utelukket, ihvertfall foreløpig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg hadde nå rikelig med bass i fra ein 12" i lukka kasse. basseren var ca 600W med egen forsterker, og bagasjerommert var heilt lukka med høytalleren i hattehylla tilstede.

er ein del å stille på via spilleren og på forsterkeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå stilt endel på forsterkeren ja, og blir mer og mer fornøyd med lyden selv om jeg ikke har gjort noe med bagasjerommet. Men, som nevnt, når jeg åpner bagasjerommet er det tålig extremt med lyd og bass som strømmer ut. Tror hvis jeg kan få rettet noe av dette inn i kupeen blir det ganske mye bedre;-) Spiller med en 12" med max 1300W og forsterker på 600W. Er meeget fornøyd med effekten ihvertfall :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...