Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skjedde følgende: Jeg var ute og kjørte..rolig pga veiene her oppe i nord. Så begynner plutselig ABS lampen å blinke..Jeg begynner da å teste ut bremser, men alt virker å være bra..jeg lytter etter ulyder og inbiller meg at jeg hører en slags vistle\plystre lyd fra venstre front av bilen..så etter ca 1 min så begynner cd spiller å skru seg av og på..i tilegg til at abs lampen fortsatt blinker...Så ca 30 sek etter første av og på runde på cd spilleren så skal jeg gire og da ser jeg at turtelleren detter ned på null og bilen er død.. Helt død..

Naf tauer meg hjem etter 40 flaue minutter midt i en runkjøring i en middels stor norsk by..

Naf (som er en viking mann her i nord) mannen prøver å starte bilen min med en booster.. Men det som skjer da er at det ser ut som om det er branntiløp i slangen som går fra luftfilterboks og til motor.. Nærmere bestemt i luft mengde måleren.. Men det lukter ikke svidd så kan se ut som om det er olje\bensin damp?? Ryker forholdsvis lenge etter at bilen er skrudd av. Bilen gikk ca 0.5 sek før vi stoppet den pga røyk utvikling.

Har nå tatt batteri ut for lading, da dette var helt flatt. ( ble kjøpt for ca 1 mnd siden).. Hva bør jeg gjøre videre??? Prøve å starte på nytt?? Hva kan være feil?? Jeg mistenker at batteriet enten er gåent eller evt dynamo.. Men den røykutvikling var snodig..

Bilen er en 1994 alpina b3 3.0.. (m50 motor) med samme elektrisk anlegg som 325i.

På forhånd takk for hjelp..

Skrevet

Det høres ut som du har en skikkelig kortslutning et sted i bilen.

At elektronikken begynner å flimre (skru seg av å på) er et tegn på kortslutning.

Siden batteriet er flatt så tyder dette også på kortslutning.

kjente du på batteriet etter disse tingene skjedde? var det varmt? Får du lada det eller er det dødt?

Hvis du har full kortslutning og batteriet ble varmt, så var du heldig at det ikke eksploderte!

Ta et multimeter å mål resistansen (ohm Ω) mellom jord og + kabel som går til batteri (uten batteri tilkoblet!) hva får du?

koble batteriet på og mål strømtrekket når bilens tenning er av, stilling 1,2 (IKKE START),

gjøres ved å koble multimeter i serie med + fra batteri og + til bil.

-----

Har selv hat flatt batteri og brukt booster, da gikk alt til hel*ete.

Batteriet begynte å bli veldig dårlig, så det ville ikke gi ut en spenning mer enn 10v, når boosteren slo inn var det så lite strøm på batteriet at den måtte kompensere ved å øke spenningen.

16-18v inn og full kortslutning i bilen min. :S brukte en helg på å fikse jæ*elskapen.

kabler var svidd, sikringer røket, releer tatt kvelden.

Får håpe du ikke har fått det samme som jeg hadde.

Lykke til med feilsøkingen :)

Skrevet

ja kjente på batteriet..pga jeg hadde håpet at det var en av polene som hadde håppet av bare..

Nei det var ikke varmt..batteriet har stått på lading inatt så skal sjekke hvordan det står til med det nå..

Skrevet

batteriet har nå latt seg lade fullt opp.. Men har ikke turt enda å sette det inn.. Hvilke verdier skal jeg få hvor og hvor er lure målepunkter ifm med feilsøking????

Hvor er jordingspunktene på e36 med 6 cyl??

Alle lure tips taes i mot med stor takk...

Skrevet

Hvilke jordingspunkt tenker du på? Starter, dynamo, batteri osv?

Først sett multimeteret i diode-test, (den stillingen som piper når du setter målepinnene inntil hverandre).

Med batteri frakoblet mål mellom + og -(jord) som går til batteri (IKKE på selve batteriet!), piper det?

Piper det ikke, så sett inn batteriet, når du kobler til polene gnistrer det mye?

koble fra + polen, så setter du opp multimeteret for strøm-måling, og koble det mellom batteri og + kabelen. sjekk hvilke verdier du får når tenningen er av, stilling 1 og 2. IKKE start mens multimeteret er tilkoblet da ryker sikringen i multimeteret. hvilke verdier får du? Får du over 0,4 A (400mA) når tenningen er av så kan det være en indikasjon på en kortslutning.

Piper det, har du mest sannsynlig en kortslutning.

OG siden det er vanskelig å forklare alt her så kan du kikke på denne her:

http://rapidshare.com/files/263609522/BMW_3_Series_Service_Manual_-_Bentley_Publishers.pdf (tror det er denne)

Skrevet

Ganske nøyaktig det samme skjedde meg min E36 323ti på vei til Rudskogen på Fredag. Har ikke rukket å se på det enda, men har vel en ganske klar følelse av at det er en dårlig jording, dårlig kontakt på starter eller dynamo, eller overledning. Skal følge denne tråden. Lykke til!

Skrevet

Har gjort en oppstartstest med bilen nå.. Bilen startet og gikk helt fint.. Men dynamo ble veldig fort varm..

Etter ca 2 min på tomgang..så begynte det å ryke greit fra dynamoen.. Nokså mye faktisk..

Så jeg stoppet bilen og koblet fra batteriet..

Har hørt ganske mange steder nå.. Ca 50% mener at det er bare å kjøpe ny dynamo og bytte.. Men resterende 50% mener at jeg må få bilen inn på verksted og få feil søkt på det elektriske.. Da de mener det er en kortslutning en eller annen plass som har fått dynamoen til å ryke.. Slik at hvis jeg setter inn en ny dynamo så vil denne også ryke.. Jeg er dårlig til å skru og enda dårligere til å feilsøke elektrisk..

Jeg er nokså i villrede.. Men kommer til å bestille en ny dynamo i allefall..

Har nesten fått ut den gamle..men strømpolene som sitter skrutt med en 13mm og en 10\11mm sitter bom fast..Så skal få en kompis som er sterkere i klipo (som vi sier i nord) til å komme å skru ut strømpolene..

Skrevet

Mål som jeg sa når du har fått ut dynamo, da ser du om du har en annen kortslutning, eller om det kun var dynamoen.

Skrevet

Da har jeg vært ute og prøvd litt som en pause i eksamenslesinga.

Koblet på det nye batteriet og målte antall volt når tenninga ikke var på, i hakk 1 og i hakk 2. Ca 12,8V ved de 2 første og litt mindre, ca 12,3 på hakk 2 på tenninga. Når jeg da prøvde å starte hørtes det ut som starteren gikk såvidt bittelitt rundt. Dette må vel tyde på ett betraktelig spenningsfall ett eller annet sted, men hva kan det kommme av?

Skrevet

hmm har ikke peiling på elektrisitet..har ikke målt noe på min enda pga jeg har vert på jobb mer som døgnet rundt samt at jeg tror multimeteret mitt er dødt..men tar sikte på å måle i morgenkveld..bare jeg husker på å ta med et multimeter fra jobb..

Ellers så har jeg bestilt meg ny dynamo..jeg satser mer som hardt på at det er kun denne som er feil.. Håper å få dynamoen i morgen eller senest mandag..

Skrevet

Det er godt å høre! Bra det kun var denne som var feilen. :)

samt at jeg tror multimeteret mitt er dødt..

Høres ut som at du har hat multimeteret i stilling for resistans måling mens du målte spenning :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...