Bergheim _525tds Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 Lurer på hvilken motor som lader mest. synest jeg hører turbo lyden mye bedre på en 318tds enn hva jeg gjør på min 525 tds :S Noen som har ett svar?
TL1000S97 Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 Du kan ikke bruke hørselen din som måleinstrument for turbotrykk. 525tds er kanskje langt bedre isolert i motorrommet enn 318tds. Du kan jo koble til en trykkmåler (Biltema) eller enda bedre: Koble til en PC/OBD-scanner som gir deg "live data". På de jeg har testet dette på ligger max boost ett sted mellom 1.0 - 1.3. (200 - 230 MAP) Vær litt obs på at en moderne diesemotor har en ECU som varierer max tillatt boost avhengig av temp/belastning/turtall. Som regel ligger vel max på en standard dieselturbo ett sted mellom 0.8 og 1.3 (1.8 - 2.3 MAP) avhengig av hva som er tatt ut fra fabrikk. Jeg ville tippet at 318tds har ett høyere ladetrykk enn 525tds, men standard er jo denne 1.6 literen en slapp sak (90hk/190Nm). Så det kan godt hende max boost er høyere på 525tds.
Bergheim _525tds Skrevet Mai 22, 2010 Forfatter Skrevet Mai 22, 2010 hehe, jeg skjønner at jeg ikke kan bruke hørselen til høre hva den og den bilen lader:P men vet du hvor mye 525tds tåler å bli stilt opp til uten å gjøre noe spes?
bmw520 Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 525tds lader rundt 0.8bar, den tåler fint 1.3bar, men tåler nok en del mer også
Bergheim _525tds Skrevet Mai 23, 2010 Forfatter Skrevet Mai 23, 2010 hehe, 1,3 =D huff det er jo så trangt å komme til for å stille opp trykket, eller? ser for meg at jeg må på en løftebukk
Gjest Skrevet Mai 28, 2010 Skrevet Mai 28, 2010 hjelper ikke noe å justere opp ladetrykket uten å tilføre mer diesel. og på 1,3 har den sansynligvis gått i nødprog for lenge siden, noe avhengig av hvilken styreenhet som sitter på din bil. den skal lade 0,8 originalt, med peak på 0,9 ca. du får normalt ikke noe særlig mer en 1,2 ved å justere wastegate staget, etter det må du til med "boost controller". (bleeder el.) og hvor mye motoren tåler er vel alt etter hva du legger i det.. gamle bilen min tusler nå rundt på med peak på 2,1. og holder som bare det, med unntak av slanger og eksospakninger. men du får ikke noe utbytte av et sånt trykk på en så liten turbo. får bare masse varmgang og et høyt mottrykk. og hvorfor synes du tl1000s97 at det er bedre å bruke tester (eller en leser for div verdier) ? jeg har gt1, jeg bruker ikke denne når jeg bare skal grov justere trykker på en gammel diesel. da holder en billig måler for meg da slipper man også å bry hodet med å regne om map til det man normalt betrakter som ladetrykk. ja, det er "bare" å trekke av en. men det er ikke helt riktig det heller. så hvorfor ikke bare bruke en enkel måler? henger også bedre med på hurtige forandringer. for ikke å snakke om prisforskjellen.
TL1000S97 Skrevet Mai 28, 2010 Skrevet Mai 28, 2010 Hmm, jeg mener nok ikke at det er bedre med en enhet som leser av MAP via ECU. Helt kurant (og kult) med f.eks. en VDO turbotrykk-måler. Og det eneste rette på en eldre TDI som kanskje ikke har en ECU som viser MAP. Nå koster jo ikke en bra "turbo-gauge" så veldig mye mindre enn en OBD-scanner da..(f.eks. Scangauge-II) Previa'n min lader max. 1.2/1.3 uten at den går så "fælt" av den grunn, så 1.3 er ikke spesielt mye. Har ikke fått sjekket på min nye firmabil (116d), men den går greit nok standard faktisk.
Gjest Skrevet Mai 28, 2010 Skrevet Mai 28, 2010 nå vet ikke jeg hva scangauge 2 koster da.. så skal gi meg der. godt mulig dette faktisk har blitt et reelt alternativ. men har aldri ment at 1,3 er spesielt mye. den virkelige effekten på en diesel finner man fra 3 og oppover om man virkelig vil ta i. det som jeg derimot forsøker å få fram er at man ikke må tenke som på en bensin bil, der det går ganske fælt om man skubber opp ladetrykket til 1,5 - 2.. dette fordi denne ofte har software som mater på med bensin. dette gjør ikke dieselen, da det ikke er farlig å kjøre en diesel magert. så det hjelper så og si null og niks å slippe opp ladetrykket..
bmw520 Skrevet Mai 29, 2010 Skrevet Mai 29, 2010 Regnet nesten med at denne skulle chip`es jeg da, ellers hadde jeg ikke uttrykt meg på den måten jeg gjorde, men nå beskriver e34_525tds dette mye bedre meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå