Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har seg slik at jeg må så høøøyt i turtall for å høre BITTELITT av dumpen. Å da mener jeg at det er slik at man må konsentrere seg for å høre lyden i det hele tatt. Har også hørt at ikke alle dumpventiler høres like godt, men hvordan finner jeg ut om det er den eller turboen som er gåen? isåfall dette blir vel ganske dyrt?? er jo en 520i 90 mod jeg har, så er jo selvsagt ettermontert turbo.

Hilsen FRUSTRERT jente ;p (som ikke har peiling) hehe.

Skrevet

Hmm, du tenker at turboen evt er gåen fordi du ikke hører noen lyd fra dumpen og at den da ikke lader? Om bilen går som den skal med turbo er det nok ikke den som er problemet:)

Ang dumpen kan fjæra være for stram, eller vakumlekasje slik at den ikke åpner noe serlig. Kan også være en resirkulerbar dump og den vil du ikke høre noe spesielt. Denne sender bare lufta tilbake i systemet og "sparer" turboen på lik linje med de andre.

C

Skrevet
*dobbelpost*

Må vel få en sjekk på dette.. er jo ikke nå GOD med biler ser du :P hehe.. så må vel få en kyndig kar til å se på det!! veldig irriterende om det er feil.. skal sjekke om det er slakke i turboen.. er det det, sies det at den er gåen...dermed kjøpe ny..hehe

Skrevet

Hvis bilen din drar som den skal så er det ikke turboen som er gåen.

Jeg tror det er,som nevnt over, en mulig vakuum/trykklekkasje.Sjekk slangen som går fra plenumkammeret til dumpventilen.Det kan og være at dumpventilen ikke er helt lukket..at den har "hengt" seg.

Hvis fjæra på dumpen er for stram vil den ikk åpne,men da vil du høre at turboen retarderer (les: blir bremset av trykket som oppstår når gasspjeldet lukkes)

Blir litt vanskelig å svare 100% på hva det kan være men her har du noen sjekkpunkter som kan være til hjelp.

lykke til.:)

Skrevet

Jeg tror det er,som nevnt over, en mulig vakuum/trykklekkasje.Sjekk slangen som går fra plenumkammeret til dumpventilen.Det kan og være at dumpventilen ikke er helt lukket..at den har "hengt" seg.

Hvis fjæra på dumpen er for stram vil den ikk åpne,men da vil du høre at turboen retarderer (les: blir bremset av trykket som oppstår når gasspjeldet lukkes)

Blir litt vanskelig å svare 100% på hva det kan være men her har du noen sjekkpunkter som kan være til hjelp.

Hehe drar som den skal, vet jeg ikke akkurat om den gjør..tar en stund før det føles at turboen virkelig "slår inn" om du skjønner... må ha ganske god fart om jeg skal komme meg opp en bakke i et høyere gir en 2 giret... høres vel ikke helt normalt ut? hehe ..Tusen takk for all hjelp og svar her i allefall!!

Skrevet

Hvis du sliter med å komme deg opp en bakke i 2 gir er det noe galt.

Og vanskelig å si hva det kan være, men mest sannsynelig lekkasje ett sted. Siliconslange kan ha hoppet av. Eller dumpen kan ha hengt seg. Er det store lekkasjer er det best å ikke bruke bilen, fordi turboen spooler det den klarer for å få trykket den skal ha noe som ender raskt med turbohavari.

Du har ikke en måler som sier trykket ditt da?

Skrevet

Hehe drar som den skal, vet jeg ikke akkurat om den gjør..tar en stund før det føles at turboen virkelig "slår inn" om du skjønner... må ha ganske god fart om jeg skal komme meg opp en bakke i et høyere gir en 2 giret... høres vel ikke helt normalt ut? hehe ..Tusen takk for all hjelp og svar her i allefall!!

Dette høres ikke bra ut...

Ryker det unormalt mye ut av eksosen? hvis så er tillfelle så har du en defekt turbo.

Hvis det ikke ryker så kan det være en trykkslange som har hoppa av ELLER at dumpventilen din ikke lukker helt slik at trykket Dumpes før det kommer til plenum.

Det kan og være at wastegaten din har hengt seg opp i åpen stilling.Da går eksosen som skal drive turboen rett ut i eksosrøret før den når turbinhuset.

Ta av slangen som går fra turbo og sjekk om det er mye slakk i "propellen".

Litt slakk opp og ned er ok men er det mye slakk ut-og-inn har lagrene i turboen takket for seg.

Så sjekk følgende:

1. Dumpventil er tett

2. Wastegate er lukket

3. Slakk i turbo

4. Slanger og koblinger

For å begynne et sted...:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...