Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei nå har jeg slittet med dette enormt,

kan noen fortelle meg detaljert hvordan jeg skal søke? har ikke tilgang til diagnose,

når motoren er kald så er det ujevn tomgang, kveler seg, så må holde gassen litt inne for å holde liv, jeg har skrudd opp tomgangen litt sånn at det skal bli litt bedre, men har da 1200rpm tomgang når den har blitt varm,

okei, nå har jeg læst 2 forskjellige meninger ang LMM ( luftmassemåler )

når man kobler denne ut mens bilen er på, så slo motoren seg av,

betyr dette at lmm fungerer? eller ikke fungerer?

hvordan sjekker jeg lambda? ( helst detaljert svar )

kan det være tomgangsregulator? ta med i betrakning at bilen har fin tomgang når den er varm.

håper så VELDI at noen kan hjelpe meg her, er veldig tricky å kjøre bilen når den er kald.

Takk å god kveld;)

Skrevet

mhm, når du kobler av luftmengdemålaren når bilen sviver, og den dauer, ja da er det mest sannsynlig at den fungerer, men om den jager på tomgang og hoste å herke, og du koble an av og den sviver noe bedre da, ja så er den ødelakt mest sannsynlig.

tror ikke det er lambda, men vet jo aldri, du kan måle ohm på den, du søker deg fram til dette, husker helt hvordan jeg gjorde det.

Sjekk også for falskluft...

Skrevet

Okei så da fungerer altså mest sannsynligivis lmm min :) Iomed at når jeg kobler ut så dør motoren.

sjekket for 3dje gang etter falskluft igår, koblet av lmm/luftfilter, å tok av hele belgen, gikk nøye igjennom den, + div andre slanger, så aner virkelig ikke hvor den kan være,

om dette kan hjelpe, så kan jeg jo si at den har litt ujevn tomgang når den er varm, men det er ikke i nærheten av så mye som kald, testet å skru ned tomgangen til ca 700 igår når bilen var varm, den holdte seg i live fint :)

men i tilegg så har jeg andre problemer som med at den fjusker på 1300 rpm sånn ca, den bynner å kutte hvis jeg holder turtallet akkurat på 1300, men ellers så går den fint forbi om jeg akser f,eks.

å i tillegg så fjusker/sperrer den på 5k - 5.3k rpm,

har noen anelser om at det er ventiler/kammer som er problemet der hvertfall:) har en del tikking å sånt,

men uansett så vil jeg nå vertfall få ordnet tomgangen, da den plager meg noe enormt,

Skrevet

Det at den sperrer/fjusker på 5k ca kan være to ting såvidt jeg husker. Kamaksel(-ler) eller kam/veiv-sensorene. Kan være kam/veiv sensorene som tuller med tomgang også såvidt jeg har fått med meg. Verdt å sjekke. Ellers kan en rens av tomgangsregulatoren være lurt å teste. Bruk da enten lmm-rens eller startgass.

og en ting: Hvilken bil? Hvilken motor?

Skrevet

okei kan jo selfølgelig prøve å teste å rense regulatoren, den er jo ganske liten, å forstår ikke helt ka det er å rense, men rense inni " hullet " dær det går en slange opp til belgen f,eks, sånne plasser?;)

ja har også vært innom tankene på di sensorene rundt om kring :P men di har jeg ingen erfaringer om:P rørte aldri en sensor på min gamle bil:P, så dær trenger jeg mer hjelp:)

Det er en 318I m40 motor, ( e36 ) som skal ha gått 170 000, er blitt byttet motor tidligere på bilen, men har ikke dokumentasjon på at den er gått 170 000, mulig den er gått mer eller mindre :)

Skrevet

du kan prøve å sjekke giveren som står og føler på reimhjulet til veiva. hvis den er full av smuss (f.eks olje og slikt) så kan faktisk bilen begynne å fuske på tomgang og plutselig kveles og slikt. hadde det slik på m50b20 motoren min. spylte reint og etter det har det blitt mye bedre :)

Skrevet

det er en sensor som registrerer at veivakselen går rundt, det er ved hjelp av magnetisme at denne "kjenner" at veiva går rundt. den sitter i en liten brakett rett over det store hjulet til veiva med "tagger" rundt. under vifta. gjør ivertfall det på sekseren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...