Christian Nyegaard Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Flaks som jeg alltid har med mine brukte BMWer har jeg nå mistet clutchen på 525'en . Symptomene er som følger; Trykker inn clutchen men den frigir ikke. Har en stund vært en "ulyd" når jeg brukte clutchen, trodde bare dette var et slitt utløserlager, men plutselig en dag måtte jeg kjøre spikkestad -> oslo uten fungerende clutch. Litt slitsomt. Så, hva kan dette være for noe galt? Hadde lamellen vært utslitt hadde jeg jo ikke hatt noe grep, men det er ikke problemet.
Christian Nyegaard Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 Har tenkt litt mer på dette og googlet litt, må vel nesten være en av tre som er mest sannsynlig? 1) Slavesylinderen er gåen 2) Mastersylinderen er gåen 3) Det er tomt for hydraulisk veske i clutchsystemet (som jeg ikke lenger husker hvor får veske fra) Alternativt kan vel lamellen ha jammet seg på svinghjulet eller utløserlageret ha gitt helt opp og låst seg med lamellen inntil svinghjulet? Så da blir spørsmålet, hva er mest sannsynlig og hvordan bør jeg best gå frem for å finne ut av hvor feilen faktisk ligger?
Kristian H. Foss Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Nettop hatt lignende problem på min 520i. Skiftet da slavesylinderen. Hadde et lite hull i mansjetten, akkurat lite nok til å fri ut ca 70%. Legg deg under og se etter bremsevæskelekkajse mellom motor og girkasse, pleier å renne ut der. Mulig det er separat tank for clutchvæske, se om nivået stemmer.
Christian Nyegaard Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 Tusen takk for svar . Kommer man til slavesylinderen "enkelt" eller må kassa ut ?
Kristian H. Foss Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Har aldri prøvd å tatt den ut på E34, men går helt fint på E36,E30 og E28. Greit å ha et par, tre forlengere til den øvre mutteren på slaven. Men sjekk de andre punktene før du tar ut denne.
Christian Nyegaard Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 Jess, tusen takk for tipsene. Bilen står litt dårlig parkert i hagen til modern. Steg én blir vel å lete etter en egen beholder til væsken i det hydrauliske på clutchen.
Kristian H. Foss Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Jess, tusen takk for tipsene. Bilen står litt dårlig parkert i hagen til modern. Steg én blir vel å lete etter en egen beholder til væsken i det hydrauliske på clutchen. Bare hyggelig. Lurt sted å begynne, og følg bare systemet ned til slaven.
marcushs Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Tror min slavesylinder er gåen clutchen er rimelig ny 20 000km. Men clutchen tar veldig langt ut når man skal gire og av og til slurrer den på girene når jeg kjører. Virker hvertfall som det er det
LarsiPan Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Hei, hadde samme problem på min da jeg hadde 2.5 i min.. tror slaven er en svakhet på e28 egentlig.. uansett, den oppførte seg på samme måte.. slaven er lett å bytte, 2x 10mm bolter som er lett å skru ut om du jekker opp bilen på førersida å slenger deg under bilen.. gjort på null komma niks
hanskr Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 clutchen har eigen veske tank, å e ikke nåkke problem å ta ut slavesylindaren mens kassa e oppe
Christian Nyegaard Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 Hva slags væske er det i dette systemet egentlig ? Jeg tenker av en eller annen grunn bremsevæske men...
Kristian H. Foss Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Hva slags væske er det i dette systemet egentlig ? Jeg tenker av en eller annen grunn bremsevæske men... Det stemmer det!
blast Skrevet Mai 28, 2010 Skrevet Mai 28, 2010 Egen beholder til væsken?? Er det ikke samme beholder som bremsevæska da? Er da det på min...
Kristian H. Foss Skrevet Mai 28, 2010 Skrevet Mai 28, 2010 Egen beholder til væsken?? Er det ikke samme beholder som bremsevæska da? Er da det på min... Tror e34 har egen. Iallefall noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå