Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flaks som jeg alltid har med mine brukte BMWer har jeg nå mistet clutchen på 525'en ;).

Symptomene er som følger;

Trykker inn clutchen men den frigir ikke.

Har en stund vært en "ulyd" når jeg brukte clutchen, trodde bare dette var et slitt utløserlager, men plutselig en dag måtte jeg kjøre spikkestad -> oslo uten fungerende clutch. Litt slitsomt.

Så, hva kan dette være for noe galt? Hadde lamellen vært utslitt hadde jeg jo ikke hatt noe grep, men det er ikke problemet.

Skrevet

Har tenkt litt mer på dette og googlet litt, må vel nesten være en av tre som er mest sannsynlig?

1) Slavesylinderen er gåen

2) Mastersylinderen er gåen

3) Det er tomt for hydraulisk veske i clutchsystemet (som jeg ikke lenger husker hvor får veske fra)

Alternativt kan vel lamellen ha jammet seg på svinghjulet eller utløserlageret ha gitt helt opp og låst seg med lamellen inntil svinghjulet?

Så da blir spørsmålet, hva er mest sannsynlig og hvordan bør jeg best gå frem for å finne ut av hvor feilen faktisk ligger? :)

Skrevet

Nettop hatt lignende problem på min 520i. Skiftet da slavesylinderen. Hadde et lite hull i mansjetten, akkurat lite nok til å fri ut ca 70%. Legg deg under og se etter bremsevæskelekkajse mellom motor og girkasse, pleier å renne ut der. Mulig det er separat tank for clutchvæske, se om nivået stemmer.

Skrevet
Jess, tusen takk for tipsene. Bilen står litt dårlig parkert i hagen til modern. Steg én blir vel å lete etter en egen beholder til væsken i det hydrauliske på clutchen.

Bare hyggelig. :) Lurt sted å begynne, og følg bare systemet ned til slaven. :)

Skrevet

Tror min slavesylinder er gåen :( clutchen er rimelig ny 20 000km. Men clutchen tar veldig langt ut når man skal gire og av og til slurrer den på girene når jeg kjører. Virker hvertfall som det er det :P

Skrevet

Hei, hadde samme problem på min da jeg hadde 2.5 i min.. tror slaven er en svakhet på e28 egentlig.. uansett, den oppførte seg på samme måte.. slaven er lett å bytte, 2x 10mm bolter som er lett å skru ut om du jekker opp bilen på førersida å slenger deg under bilen.. gjort på null komma niks ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...