Gå til innhold

Hvor stor forsterker burde jeg ha?


Anbefalte innlegg

heisann, synst da at mine subber er litt for små.. tenkte da å kjøpe in 1 eller 2 Pioneer 12"

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Lurte litt på om hvilken forsterker jeg burde ha. Har 2 fra før av, en 2 kanals og en 4, mulig å bruke de? eller om jeg må ha mono?.

Vurderte og å kjøpe inn nytt batteri til anlegget + kondensator.

Skal bygge en kasse da som passe til desse subbene, og tenkte kansje at jeg skulle kjøre reflex rør i hattehylle, er dette mye "styr"? er en e36 sedan dette skal inn i.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker faktisk ikke x) er så lenge siden jeg kjøpte den, har bare støvet ned. kostet runt 2500 så.. 300-600? kan jo prøve, men er det nåkk til å drive de 2? er jo på 1000Rms watt. Dls er merke om jeg ikke husker feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x4 står der, men regner med at det er 2 ohm. Kan låne en mono med en kammerat men bare middlertidig. Vil ha subb/subbene først siden jeg vil få mer bass en de jeg har nå. Forsterkeren kan jeg da skaffe etter sommerferien, da jeg og har fått sommerpenger + penger fra jobbing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vil ha mere bass"

Det har mye og si på forsterkeren, lille venn;)

For og få den til og slå rett, bra, med rett fart og spille høyt, så må du har stor forsterker.

Slike elementer krever en del strøm.

De fleste som ødelegger, eller sprenger slike elementer er pga de bruker får små forsterkere. og elementene ikke får nokk strøm, så de brenner seg. =)

mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sakt, jeg kan låne en monoblock av en kammerat i mellomtiden til jeg får min egen. Topic her er egentli hvilke forsterker som passer til subbene, ikke hva jeg burde kjøpe først og sist ^^. Men hvist jeg ikke kunne låne en mono av kammeraten min kunne jeg vel brokoble på en 1600watts forsterker? hadde vel funke det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sakt, jeg kan låne en monoblock av en kammerat i mellomtiden til jeg får min egen. Topic her er egentli hvilke forsterker som passer til subbene, ikke hva jeg burde kjøpe først og sist ^^. Men hvist jeg ikke kunne låne en mono av kammeraten min kunne jeg vel brokoble på en 1600watts forsterker? hadde vel funke det og

Kva slags 1600w forsterker? Eg rekner med at dette er skrytewatt som ein useriøs bilstereoaktør har skrevet på forsterkeren og at forsterkeren er ein del svakere.

Og det er stor forskjell om du skal ha 1 eller 2 suber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med enn boss forsterker på de bassene der ... du vil ikke engang å klare å se elemtene flytte seg når du spiller med dem ,, de elemtene er veldig tungdrivende , skal du ha noe som spiller rått hadde jeg gått for dual kicker l5 eller l7 med enn Alpine MRP-M1000 monoforsterker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med enn boss forsterker på de bassene der ... du vil ikke engang å klare å se elemtene flytte seg når du spiller med dem ,, de elemtene er veldig tungdrivende , skal du ha noe som spiller rått hadde jeg gått for dual kicker l5 eller l7 med enn Alpine MRP-M1000 monoforsterker ...

Kicker er ikke bra. Lager mer blaffring enn de spiller musikk.

On topic: 1 av disse til hvert element koblet i 2ohm: http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=4224

Når det står 1500Wrms på høyttaleren, betyr det at det er det elementet tåler av effekt(varme). Vil ikke spille bra på en brokoblet 2kanaler, as a matter of fact, tror du fint kunne ødelagt de elementene på en brokoblet 2kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du hatt de firekante kickene før? det er ikke mange sub som spiller høyt å pent på engang ,, jeg brukte 2ganger polk momo frontsett i bilen min og det låt ikke så ille det ,, når jeg fikk isolert helt bilen for ulydene bassene lagde rundt omkring i bilen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med enn boss forsterker på de bassene der ... du vil ikke engang å klare å se elemtene flytte seg når du spiller med dem ,, de elemtene er veldig tungdrivende , skal du ha noe som spiller rått hadde jeg gått for dual kicker l5 eller l7 med enn Alpine MRP-M1000 monoforsterker ...

Kicker er ikke bra. Lager mer blaffring enn de spiller musikk.

On topic: 1 av disse til hvert element koblet i 2ohm: http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=4224

Når det står 1500Wrms på høyttaleren, betyr det at det er det elementet tåler av effekt(varme). Vil ikke spille bra på en brokoblet 2kanaler, as a matter of fact, tror du fint kunne ødelagt de elementene på en brokoblet 2kanaler.

Er da ikke ant. kanaler som bestemmer resultatet? En brokoblet 2kanaler som gir 500w er vel like god som en mono som gir 500w? Og det er vel litt feil og trekke inn varme når vi snakker om høyttalere? Her blir effekten omdannet til lydbølger, men er sant at varme er bieffekt av høy effekt/effekttap;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med enn boss forsterker på de bassene der ... du vil ikke engang å klare å se elemtene flytte seg når du spiller med dem ,, de elemtene er veldig tungdrivende , skal du ha noe som spiller rått hadde jeg gått for dual kicker l5 eller l7 med enn Alpine MRP-M1000 monoforsterker ...

Kicker er ikke bra. Lager mer blaffring enn de spiller musikk.

On topic: 1 av disse til hvert element koblet i 2ohm: http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=4224

Når det står 1500Wrms på høyttaleren, betyr det at det er det elementet tåler av effekt(varme). Vil ikke spille bra på en brokoblet 2kanaler, as a matter of fact, tror du fint kunne ødelagt de elementene på en brokoblet 2kanaler.

Er da ikke ant. kanaler som bestemmer resultatet? En brokoblet 2kanaler som gir 500w er vel like god som en mono som gir 500w? Og det er vel litt feil og trekke inn varme når vi snakker om høyttalere? Her blir effekten omdannet til lydbølger, men er sant at varme er bieffekt av høy effekt/effekttap;-)

Skrev det fordi jeg tviler på at 2kanaleren hans klarer å gi 1000/1500Wrms brokoblet, noe høyttalerelementet bør ha. Gjerne litt mer også :) Om han har en 2kanaler som gir 500Wrms der den leser et element i 2ohm, kan godt brukes på et element som har en effekttålighet på rundt 500Wrms. Men jeg setter en knapp på at det er bedre å bruke en god monoblokk.

Nei det er ikke feil å trekke inn varme. Watten er varmen limet på coilen tåler over lang tid, før det løsner. Om elementet får 3000W over 0.02sec går nok fint, men mer enn 1500Wrms over lenger tid vil gjøre at varmen løsner limet, og coilen detter av. Watt=varme, du har sikkert lest på varmeovnen din hjemme at det står 500W, hvor mange watt, bestemmer hvor varmt det blir(avhengig av virkningsgrad osv..)

For at tilført effekt på høyttaleren skal bli lydbølger, må det gå strøm i coilen som sitter "nederst"/under membranen, kjeglen om du vil. Denne strømmen(varme, pga friskjon) er det som skaper elektromagnetisme og trekker coilen(magnetisk ved tilført vekselstrøm) ned mot magneten under membranen. Coilen er "inni" magneten i et hulrom.

har du hatt de firekante kickene før? det er ikke mange sub som spiller høyt å pent på engang ,, jeg brukte 2ganger polk momo frontsett i bilen min og det låt ikke så ille det ,, når jeg fikk isolert helt bilen for ulydene bassene lagde rundt omkring i bilen ..

Du kan umulig ha hørt mange subwoofere om du påstår at det ikke er mange subelementer som kan spille like pent og høyt samtidig som Kicker. Kicker låter dritt lydkvalitetsmessig. Finnes så utrolig mange bedre valg enn Kicker om man vil ha noe som faktisk låter bra. Kicker gir godt med luftrykk, ikke særlig med kvalitet i lyden. Har hørt mye Kicker(bygget med Kicker selv) og synes det er mer membran-/elementstøy enn på andre subwoofere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp men det gir mye trøkk for lite penger ,,, polk og focal spiller penere .. men vi er vel enige at første bud og bygge anlegget er å ha gode strømkabler .. for å gi anlegget nok strøm ellers er det bortkastet å ha det grommeste forsterker som finnes ,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...