Gå til innhold

Meninger rundt oljebytte steptronic e39 ønskes!


Bmw 523iat
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en 523ia touring som er tuslet 286000km, har aldri vært byttet olje på automatkassen!

Har kjøpt inn 18 liter automat olje og vurderer full oljeflush slik som denne linken viser:

http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/9347117-1.html

Tror dere kassen vil tåle så my ny olje inn på en gang?, eller burde jeg ta det rolig/gradvis med oljebytte i kassen Ca 3 ganger på ett år? Spørsmålet blir om den vil tåle å få byttet all olje med den km.stand? Ser for meg det kan bli ett sjokk for gearkassen? eller kan jeg ødelegge kassen?

Hva syntes folket?

Er forresten ZF 5HP18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meninger om dette. Produsenten av kassa di ZF sier at flushing av kassa kan vere skadelig etter 100k fordi avleiringer kan løsne og skade ventiler i kassa. For å unngå avleiringer bør olje og filter byttes på ca 80k. Jeg tror dette er noe overdrevet og at en kasse på 150-180k tåler dette. Men en kilometerstand på langt over 200k er jeg litt tvilende til da jeg har personlig erfart havari etter flushing

på kasse over 200k. [-X Prøv et vanlig olje/filter bytte er mitt tips. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZF 5HP18 skal ha esso spesialolje ved skift og kun denne oljen,mange meninger her,På bmw sier de at oljen skal holde hele bilens levetid og bare eventuellt etterfylles lavt nivå,det er fler havari på kasser som har hatt skift i forhold til de som ikke har rørt den fikk jeg beskjed om,vet ikke helt hva man skal tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg avkrefte noen myter rundt disse kassene:

Km.stand 286000 byttet olje og filter for første gang i bilens levetid, valgte å gå for full flushing av kasse, dette er latterlig enkelt! Bilen ble som ny etterpå! 1cm med avleiringer på magneter og olje var svart!

Enkel oppskrift/DIY for bytte av olje og filter e39 (Steg 1-5). Skal man flushe følger man i tilleg steg 5-7.

Steg 1:

Løsne fylleplugg(17mm umbrako pipe) under gearkasse(for å sjekke om du kan fylle på olje, før du drenerer olje), skru opp dreneringskrue(umbrako, husker ikke dim) i fremkant av gearkasse(dette gjøres når bil er varm, kjør 20min først).

Steg2:

Ned med bunpanne(10mm bolter, 6 kant pipe), ut med oljefilter(sitter med 3 små torx skruer).

Rengjør magneter og tørk av bunnpanne, monter ny bunpannepakning og nytt oljefilter(stram pipe med håndmakt!)

Skru bunpanne opp igjen, stram alle boltene for hånd, så trekker du annehver bolt litt ekstra med skralle(NB:ikke mye makt)

Steg 3:

Fyll olje igjennom 17mm oljepåfylningshull bunn av kasse(ZF5HP18), dette gjør du ved hjelp av manuell oljepumpe kjøpt på biltema!

Fyll olje til det renner ut av påfylningshull, når det har sluttet å renne olje stram bolt med fingermakt.

Steg 4:

Kjør igjennom ett gir av gangen i 10-15sek, begynn i park og avslutt i park!

Biler med steptronic, tving gearkasse mens du har bremsen inne til å geare opp fra 1-5, får egentlig ikke gear lengre opp enn 2 gir med brems på, men hvis du gearer fra 2-3-4-5 og holder steptronic kasse mot pluss i hvert gir går det fint!

Dette for å få olje inn i ventilhuset i de forskjellige gir!

Steg 5:

La bil svive i Park, kjenn med håndflate på bunnpanne, når tempen er over 30 grader(hudtemperatur), kan du åpne fylleplugg, fyll inn olje til det renner godt ut av fylleplugg!

Når det har sluttet å renne olje, skru man igjen fylleplugg, da har kassen korrekt nivå. Merk:temp skal være mellom 30-55 grader.

Steg 6:

fnubnwmnmlcf1ptq97e9.jpg

Løsne bunnplate deksel under motor, løsne 13mm(6-kant) bolt som holder på plass olje slanger retur og innløp gearkasse(de 2 nederste ved siden av ekspansjonstank radiator) Den slangen som er øverst av de to nederste er olje inn på gearkasse! Skru på gjennomsiktige slanger med slangklemmer, legg utløpslange fra gearkasse ned i en tom 25 liters dunk og innløpslange gearkasse ned i en ny 20 liters dunk med olje sammenkoplet med pumpen du bruker for å fylle olje.

Steg 7:

Start bilen, få en medhjelper til å sette gearkassen i Drive mens bremsen holdes inne, pump inn ny olje mens gammel olje kommer ut i tom oljedunk, når man har kjørt igjennom 12 liter++ og fargen begynner å bli lik oljen som er ny, vet man at du er ferdig!!!

Steg 8:

Skru sammen oljeslanger inn på oljekjøler, start bilen følg steg 5 for kontroll av oljenivå.

Er du skikkelig nøye kan du ta ned bunpanne og rengjøre den, samt montere nytt oljefilter, det gjorde jeg!

Steg 9: kjør en tur sjekk at alt virker ok! Vips bilen føles som ny i gearingene! Jeg brukte royal purple max atf multi spec high perfomance formula olje, med meget godt resultat!

PS: lukter olje brent og har mange partikler i seg, kan det tyde på at kassen er utslitt! Da kan man ligesågodt bar bytte det som ligger i bunpannen og kjøpe seg en ny gearkasse!

Håper dette kan være til hjelps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye olje gikk med ca? Og hvor langt har du kjørt etter oljeskiftet? Skiftet du filteret to ganger? Lurer på å gjøre dette med min,den er kjørt ca 120000,og skal dra vogn med den,så fikk anbefalt å bytte olje på kassa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ett par turer rundt jorda :D nei har ikke kjørt mer enn 20km etter oljeskift.

Går med mer enn 18,7L hvis du skal ha ned bunnpannen 2 ganger. Hvis du bare bytter filter en gang skulle det holde med 18,7l.

Så egentlig helt fint ut det filteret når jeg bytta det for andre gang, så er egentlig ikke nødvendig.

Nei kjører vel egentlig rundt med for lite olje i kassen, da jeg gikk tom for olje og må bestille ny ollje.

Så bilen blir stående frem til ny olje kommer, tror jeg mangler 1-3liter. randt iallefall ikke over i påfylningshullet når jeg gikk tom for olje :(

Men den girte bra alikevel.

Kommer med update etterhvert når den har korrekt nivå.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...