Gå til innhold

M52 oljeforbruk.


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Kompresjonstest tatt. OK på alle syl. Ser ingen grunn til å ta en sylinderlekkasje test. Ingen visuelle lekkasjer. Høyt varierende oljeforbruk.

Spørsmålet mitt er enkelt.. Hvor blir oljen av? Svaret er nok noe vanskeligere.

BMW TIS sier;

Min 10 - 11 BAR. Like på alle syl.

På motoren det er snakk om ligger kompresjonen på 13 og 13.5 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags M52 er dette? Går da ut ifra at det er 96-98 siden du ikke skriver TU.

Hadde en 97 M52B20 som brukte mye olje, røyk blått. Ettersom kompressjonen var fin gikk jeg i gang med å bytte ventiltetninger, disse viste seg å være harde så jeg trodde jeg valgte rett feilkilde. Da jeg fikk toppen på igjen (brukte kun orginaldeler) var oljeforbruket uendret. Ettersom motoren var uvanlig tørr utvendig sto jeg da igjen med 2 forklaringer: Enten litt for slakke ventilstyringer (målte disse til 0,5mm slakk som er maks toleransen), men med nye ventiltetninger burde hvertfall forbruket gått ned noe det ikke gjorde. Dermed satt jeg igjen med stempel, stempelringer, sylinder kombinasjonen.

Som du kanskje har fått med deg ble disse første alublokkene levert med nikasil belegg i sylinderene http://en.wikipedia.org/wiki/Nikasil. Nikasilen funka fint inntil dårlig bensin med for høyt svovelinnhold ble brukt, dette fører til slitte sylindervegger. I mitt hode skulle det også føre til dårlig kompressjon, men det var hvertfall ikke tilfelle med min motor. Kanskje oljen legger seg på sylinderveggene, men ikke vil bli skrapt av igjen av stempelringene når nikasilen er ødelagt og dermed blir med i forbrenninga...

Hvor mye olje bruker motoren og ryker den noengang? ( Må jo ofte kjøre bare bilen for å avdekke slikt, å starte kald motor å ruse litt vil også vise)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 uten løse sylinder foringer ja. Derav ingen TU.

Har tidligere målt en M52 til 7 i kompresjon på en sylinder. Oljering. Røyk ikke blått og luktet ikke olje. Den brukte 1 Liter olje på 60mil. Dette forsvant i forbrenningen, rett å slett.

Problemet du beskriver virket snedig og kanskje det ville vært lurt og tatt en sylinder lekkasje test, når man er så i villrede. Varierende forbruk, så ett forbruk er umulig og angi i mengde pr km.

Om kompresjon er bra, så er det i bunn å grunn unødvendig og ta sylinder lekkasje test, da det er lite å avdekke der.

På tidligere nevnte M52 så ble oljen med i forbrenningen, derav dårlig kompresjon på en sylinder.

Ut ifra mine erfaringer og rådføring med verksted, så skal en kompresjonstest med verdier

som er like, være godt nok. Kompresjonstest for indikasjon om noe er galt i sylinder, sylinder lekkasje test for å finne ut hva som er galt i aktuelle sylinder..

badsha, da hadde jo ikke kompresjonen vært god på alle sylinderene. Henholdsvis 13 og 13,5 med tilkoblet fuelrail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rett i det ja, men ved komptest vil du ha endel olje på sylinderveggene som kan tette litt for småriper osv. Syl lekkasjetest kan avduke mer.

En annen feil kan være veivhusventilasjonen, for eksempel om slangen fra ventilen og ned i bunnpanna har tetta seg noe den er kjent for vi du kunne suge med deg olje inn i innsuget. Kontroller dette.

Selv forstår jeg ikke hvorfor min gamle motor brukte så mye olje og røyk så mye når komptesten var så fin og veivhusventilasjon var ny osv. Skulle tro det var en sprekk i sylinder eller topp som lakk ut olje, men det var ikke tilfelle ettersom alle eksosventilene var like grodd av oljerester og ellers alle sylinderene like sota. Dermed vil jeg påstå at det er en slu feil når det kommer til nikasilmotorene. Om du ikke kommer fram til noe uforutsett greit, ville jeg tatt ut stemplene og målt disse og sylindre og sett på spennet i ringene og overhalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har byttet veivhusventilen og slangene til den ville jeg startet med det, min hadde et aldeles lite oljeforbruk før, dvs. kunne gå fra max til midt i mellom max og minimum på peilepinnen på 15-20000km. men etter jeg bytta veivhusventilasjon så smaker den ikke olje overhode. 97mod. 520 så regner med det er nikasilutgave det jeg har, rullet 208000km. Har lest litt om det å de er ultraskjeldent at det viser seg nikasilproblemer i norge.. mest i land med mye svovelinhold i bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også en knapp på veivhusventilen. Min gikk tett og da drakk den mye olje på kort tid og det var mye blårøyk. Det skjedde helt plutselig, så det kan hende din er nesten tett?

Kan også være simringen på veivaksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Fant du ut av oljeforbruket ditt johnsen86? (på den 97 modellen du snakket om oppe i tråden) Bare lurte siden jeg har samme bil :) den er nå gått snart 220000km å tross litt svetting rundt bunnpannen så rikker ikke oljemengden seg en mm på peilepinnen på 15000km. Før jeg byttet veivhusventilasjonen hadden den et moderat oljeforbruk, så jeg vil nesten tro at det er problemene deres også, har lest mye om dette å veivhusventilen er en ting som burde skiftes før 200000km. Nikasilbelegget i sylyndrene derimot blir regnet som svært holdbart på europeisk bensin med et relativt lavt svovelinnhold. Så jeg ble bare litt nysjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...