Gå til innhold

Stygg tikking like etter oppstart, M40


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har M40 hydrauliske løftere? Sliter med at motoren min tikker stygt like etter oppstart. Dette skjer ikke alltid, og kan komme og gå litt..

Etter litt kjøring høres motoren helt fin ut, kammen virker ikke slitt som på mange andre M40 motorer..

Hva kan forrårsake dette? Har temmelig ny olje og filter (3000km), ikke noe kjempemerke, det var vell "Cardic" 10w-40 fullsyntetisk som ble brukt..

Skrevet

Tror ikke det er noe å være redd for. Det blir som oftest sånn rett etter man starter opp motoren til motoren har fått riktig oljetrykk. Det skal ikke tikke når du kjører eller har latt bilen stått litt på tomgang. Hvis det tikker utenom akkurat når du starter opp er det noe feil. Da er det nok at det er for lite olje. Men siden du har ny olje så skal det ikke være det som er problemet.

Skrevet

Kan sette meg i bilen å kjøre, tikkingen kan til tider vere der i opptill ett par minutter.. Men det er ikke alltid tikkingen er tilstede, kunn av og til.. Er ikke direkte redd for at motoren min skal gå rett vest, men synes synd på den lille fireren som tydeligvis ikke får den smøringen han fortjener :)

Skrevet

Dette hørtes ikke rett ut. Mine erfaringer varer i 5 sek... Bytting av hydrauliske ventilløftere er mye jobb. Det kan være nok å oppskimse. Det er nettopp dette du må gjøre.

Skrevet
Dette hørtes ikke rett ut. Mine erfaringer varer i 5 sek... Bytting av hydrauliske ventilløftere er mye jobb. Det kan være nok å oppskimse. Det er nettopp dette du må gjøre.

Kan du utdype hvordan man oppskimser? Min m40 tikker også;-)

Skrevet

For å shime den opp Man må hvertfall av med Kammene. Men husker ikke om man må bytte ventilløfterene og sette på større eller om det går an å bare sette på en type shive.

Skrevet

Idag var det ikke noe tikking.. Når motor først har fått litt varme i seg er det ikke noen lyder uansett om den har stått 3-4 timer.. Hvilken olje er annbefalt på de her bilene? Kjører jeg kanskje med feil kvalitet/tykkelse på olja?

Skrevet

Ifølge Haynes anbefales 15w-40 olje. Har motoren gått litt, 200000+ så anbefaler jeg deg å bruke denne typen. Mange vil nok si at syntetisk og tynnere olje er bedre, men på slitte motorer er litt tykkere mineralolje å foretrekke, syns jeg.

Skrevet

jeg tror jeg faktisk ville gådt for qmi behandling, innvendig motorrens og derretter hiver du på qmi motorbehandling eller hva det nå heter, har selv positive erfaring, vett også andre har det. Men gjør dette når du skifter olje...

Skrevet

Så vidt jeg har forstått kan det hende at oljetrykksrøret som går opp til toppen og det som går over kammen delvis kokser igjenn noe som hindrer at nok olje kommer til ventilløfterne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...