Bmw 523iat Skrevet Juni 2, 2010 Share Skrevet Juni 2, 2010 Enkel oppskrift/DIY for bytte av olje og filter e39 (Steg 1-5). Skal man flushe følger man i tilleg steg 5-9. Tidsberegning med løftebukk steg 1-5(kun oljebytte) under 1.5 timer! Tidsberegning med løftebukk steg 1-9 Total oljeflush ca 4-5 timer. Steg 1: Løsne fylleplugg(17mm umbrako pipe) under gearkasse(for å sjekke om du kan fylle på olje, før du drenerer olje), skru opp dreneringskrue(umbrako, husker ikke dim) i fremkant av gearkasse(dette gjøres når bil er varm, kjør 20min først). Steg 2: Ned med bunpanne(10mm bolter, 6 kant pipe), ut med oljefilter(sitter med 3 små torx skruer). Rengjør magneter og tørk av bunnpanne, monter ny bunpannepakning og nytt oljefilter(stram pipe med håndmakt!) Skru bunpanne opp igjen, stram alle boltene for hånd, så trekker du annehver bolt litt ekstra med skralle(NB:ikke mye makt) Steg 3: Fyll olje igjennom 17mm oljepåfylningshull bunn av kasse(ZF5HP18), dette gjør du ved hjelp av manuell oljepumpe kjøpt på biltema! Fyll olje til det renner ut av påfylningshull, når det har sluttet å renne olje stram bolt med fingermakt. Steg 4: Kjør igjennom ett gir av gangen i 10-15sek, begynn i park og avslutt i park! Biler med steptronic, tving gearkasse mens du har bremsen inne til å geare opp fra 1-5, får egentlig ikke gear lengre opp enn 2 gir med brems på, men hvis du gearer fra 2-3-4-5 og holder steptronic kasse mot pluss i hvert gir går det fint! Dette for å få olje inn i ventilhuset i de forskjellige gir! Steg 5: La bil svive i Park, kjenn med håndflate på bunnpanne, når tempen er over 30 grader(hudtemperatur), kan du åpne fylleplugg, fyll inn olje til det renner godt ut av fylleplugg! Når det har sluttet å renne olje, skrur man igjen fylleplugg, da har kassen korrekt nivå. Merk:temp skal være mellom 30-55 grader. Steg 6: Viktig at steg 1-5 er fullgt før du begynner flush! Løsne bunnplate deksel under motor, løsne 13mm(6-kant) bolt som holder på plass olje slanger retur og innløp gearkasse(de 2 nederste ved siden av ekspansjonstank radiator) Den slangen som er øverst av de to nederste er olje inn på gearkasse! Skru på gjennomsiktige slanger med slangklemmer, legg utløpslange fra gearkasse ned i en tom 25 liters dunk og innløpslange gearkasse ned i en ny 20 liters dunk med olje sammenkoplet med pumpen du bruker for å fylle olje. Steg 7: Start bilen, få en medhjelper til å sette gearkassen i Drive mens bremsen holdes inne, pump inn ny olje mens gammel olje kommer ut i tom oljedunk, når man har kjørt igjennom 12 liter(gearkassen rommer 11,72l olje) ++ og fargen begynner å bli lik oljen som er ny, vet man at du er ferdig!!! Steg 8: Skru sammen oljeslanger inn på oljekjøler, start bilen følg steg 5 for kontroll av oljenivå. Er du skikkelig nøye kan du ta ned bunpanne og rengjøre den, samt montere nytt oljefilter, det gjorde jeg! Steg 9: kjør en tur sjekk at alt virker ok! Vips bilen føles som ny i gearingene! Jeg brukte royal purple max atf multi spec high perfomance formula olje, med meget godt resultat! PS: lukter olje brent og har mange partikler i seg, kan det tyde på at kassen er utslitt! Da kan man ligesågodt bare bytte det som ligger i bunpannen og kjøpe seg en ny gearkasse! Km.stand spiller ingen rolle, hvis man skal flushe(tømme hele systemet for olje). Flushet kassen min på km.stand 286000(aldri vært byttet olje før). Håper dette kan være til hjelp. ellers en diy på engelsk: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/9347117-1.html PS: OLJEN SOM BLE BRUKT ER: ROYAL PURPLE MAX ATF MULTI SPEC, TILSVARENDE BMW SPESIFIKASJONER TIL ZF KASSENE. MEGET GOD OLJE! KOSTER UNDER 100KR LITEREN I UTLANDET. http://www.summitracing.com/parts/RPO-01320/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
enverl Skrevet Juni 2, 2010 Share Skrevet Juni 2, 2010 Veldig flott DIY. Endelig en jeg skjønner:) Men mitt spm er da er da: Tok du ned bånnpanne og byttet filter etter at du flushet eller før? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juni 2, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2010 Veldig flott DIY. Endelig en jeg skjønner:) Men mitt spm er da er da: Tok du ned bånnpanne og byttet filter etter at du flushet eller før? Takk for det, ble litt raskt skrevet.. Byttet både før flush og etter. Er vel egentlig kun nødvendig å bytte før flush da det nesten ikke var noe skitt andre gang jeg byttet filter , viktig å tørke av bunnpanne og magneter! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Juni 3, 2010 Share Skrevet Juni 3, 2010 Veldig bra DIY. Og hvis jeg skal dømme etter postene som kommer på forumet her så vil mange få glede av den! Men jeg vil gjerne legget til denne linken: http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=167 Den tar for seg nivåkontroll av oljen, og er litt mer nøyaktig enn "håndvarm-metoden". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juni 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2010 Takk for det, så den siden du linket til, var grei info! Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rando0m Skrevet Juni 30, 2010 Share Skrevet Juni 30, 2010 veldig bra skrevet. steg for steg. går d fint og bruke Biltema sin olje til automat kassen ? har en 325 94 mod. kjørt 192000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fixfax Skrevet Juni 30, 2010 Share Skrevet Juni 30, 2010 kassa skjærer seg ikke, har den rette spesifikasjoner kan du bruke den. men peronlig, hadde jeg heller latt vær og drikke en kasse øl til helga og heller brukt penga på en god olje! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aracna Skrevet Juni 30, 2010 Share Skrevet Juni 30, 2010 Hvis ikke det er mer stress å bytte olje på kassa enn dette, ser jeg lyst på det. Tusen takk for fin DYI. Bare et raskt spørsmål; min har rullet 270 000 km nå, og regner med at oljen på automatkassa aldri har blitt byttet... er det merkbare forskjell, eller er det mest for å få ro i sjelen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 2, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2010 Forskjellen er stor! spesielt med en flush, min girer nesten som den var ny etter flushen! Så kan virkelig anbefales! Ville ikke brukt biltema olje! Tar ikke sjansen med billig dritt olje på bmw kasser. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
perpilot Skrevet Juli 2, 2010 Share Skrevet Juli 2, 2010 Hvis ikke det er mer stress å bytte olje på kassa enn dette, ser jeg lyst på det. Tusen takk for fin DYI.Bare et raskt spørsmål; min har rullet 270 000 km nå, og regner med at oljen på automatkassa aldri har blitt byttet... er det merkbare forskjell, eller er det mest for å få ro i sjelen? Automatgir olje skal vel byttes på annenhver inspection 2? Men de flusher vel kanskje ikke da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 3, 2010 Finnes ikke service intervall på bytte av olje på automat kasse bmw, desverre... ZF som produserer de fleste kassene til bmw sier hver 60000km, men bmw sier de er fyllt med lifetime olje, dvs olje som aldri trenger å byttes, dette er noe forbanna piss og er nok årsaken til at noen bmw får problemer med gearkassene! Se f.eks mercedes biler med ZF kasser, de bytter olje hver 60000km i service programmet, derfor mercedes går så langt uten problemer med gir. I tilleg har de fleste mercedeser tappeskrue på konverter, noe bmw ikke har. Så å bytte olje og filter på en ordentlig måte forlenger livet på kassen din! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hon Skrevet Juli 7, 2010 Share Skrevet Juli 7, 2010 Denne var fin! Drar den gjennom oljen selv eller må den pumpes inn når kassa flushes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2010 Ny gearkasse olje må pumpes inn i innløpslange oljekjøler , mens gammel olje kommer ut i retur slange på oljekjøler, ned til gjennomsiktig 20liters tønne! Når man har en liter gammel olje i gjennomsiktig tønne(tønne har markering pr liter), kan man begynne å pumpe inn ny olje, slik fortsetter man til man har kjørt ut ca 12l olje(totalkapasitet gearkasse) eller til man har klar olje i returslange. I mitt tilfelle gikk det ca 15l igjennom gearkasse før oljen var helt fin og blank. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hon Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Skjønner, bare sette den i park når "klar" olje kommer ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 9, 2010 park funker greit, ha retur slange fra oljekjøler hengende over front partiet på bilen mens den er i luften, slik at du får fin trykk sløyfe ned til tom beholder. I begynnelsen kan du bruke D for å få litt fart på væske flowen ned til tom beholder, men ikke mer en ett par sek.... Alt i alt er det oljepumpen i gearkassen som kvitter seg med gammel olje! Du bør ha en som hjelper deg med å sitte inni bilen. Mvh B.B Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå