mircoo Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Hei Holder på å bytte motor i BMWen min. Det er en 318i E36 1993 model. Er nesten klar for å løfte ut motoren fra bilen nå men har litt problemer med mellomakslingen, noen som vet om det er noe spesielt jeg må gjøre for å dra den ut eller sitter den som regel litt fast? Lurer også på noe med skruene som fester motoren til girkassen. Noen som vet hvilken skruer/mutterer dette er? Og hvilket verktøy jeg må ha for å få de ut? Håper på litt hjelp da jeg hadde planer om å få motoren ut i morgen
Johnsen86 Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Hei! Mellomakselen ville jeg skrudd løs der den er festet på girkassa på den såkalte hardyskiva, da kan du slippe den ned litt og til siden for eksempel. Girkassa er så vidt jeg husker festet med torx, for å komme til de øverste boltene kan det være en fordel å løsne kassa i bakkant slik at du kan vippe den litt ned så bruker du flere forlengere for å komme til med skralla i bakkant av girkassa for å løsne skruene på kassa. Husk å skru ut starteren også før du prøver å skille motor og girkasse. Om du skal ta ut girkassa bør du løsne slavesylinderen til clutchen med de to M6 mutterene med 13mm hode(mulig jeg surrer) og stripse denne til siden uten å løsne på slangen! Å lufte clutchen kan nemlig være noe dritt.
montrealblue Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 torks på girkassen. må ha et par forlengere, og en forlenger med "kule" på enden, slik at koppen kan settes litt skjeivt på. tro det er tre forskjellige størrelser på torksen. husker ikke størrelsene.. mellomakslingen må det jo holde å skru løs på kassen, å dra ut motoren..
mircoo Skrevet Juni 4, 2010 Forfatter Skrevet Juni 4, 2010 Tusen takk for kjempegode svar Nå blir det sansynligvis litt skruing senere i dag.
AlXz Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 ..., leste ikke alt du skrev her nå, men du skal ha ut motoren? Ville plukket ut motor og girkasse sammen, for så å skrudd girkassa løs. Er nok endel lettere det, så slipper du kødde med masse forlengere etc for å få kassa løs.
mircoo Skrevet Juni 4, 2010 Forfatter Skrevet Juni 4, 2010 Ja hadde planer om å ta ut begge motorene med girkassen på forså å gjøre alt fra utsiden, pappa mente det ble enklest også Men den ene er automat og den andre er manuell, har dette noe å si eller passer det rett over?
bmwmann24 Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 Du tar jo seff av kassa når motor er ute da ser du lettere hva du må gjøre:) Ska du bygge om fra manuell til automat (eller omvendt) eller ska du bare bruke motoren? det ska da passe om det er nogenlunde samme motor.
jsr-Racing Skrevet Juni 5, 2010 Skrevet Juni 5, 2010 vet det er litt ekstra sensorer på di motorene som er automat men vet ikke om det gjør noe på styreenheten. eg byttet nettopp selv fra en m50b25 fra en e-36 til en m50b25 fra 525 automat og det var tutt og kjør hei hvor det går:P seff etter og ha byttet bunnpanna:P
Bjørner Skrevet Juni 5, 2010 Skrevet Juni 5, 2010 torks på girkassen. må ha et par forlengere, og en forlenger med "kule" på enden, slik at koppen kan settes litt skjeivt på. tro det er tre forskjellige størrelser på torksen. husker ikke størrelsene..mellomakslingen må det jo holde å skru løs på kassen, å dra ut motoren.. Størrelsene på 525 tds kassen er 10, 12 og 14, ellers en god beskrivelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå